محمد عبدالسلام: گفتگوهای استکهلم مثبت و خوب بود

پنج شنبه 22 آذر 1397 - 22:1:25
محمد عبدالسلام: گفتگوهای استکهلم مثبت و خوب بود

تهران- الکوثر: رئیس هیئت وابسته به دولت نجات ملی یمن در گفتگوهای سوئد، دستاوردها و نتایج این گفتگوها را مثبت و خوب توصیف و تاکید کرد این هیئت از روند صلح در یمن حمایت می کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، محمد عبدالسلام در پایان گفتگوهای صلح یمن در پایتخت سوئد در کنفرانسی خبری گفت: «در این گفتگوها چندین موضوع بررسی شد. موضوع اول چارچوب کلی گفتگوها بود. موضوع دوم مربوط به توافق بر سر شهر و استان الحدیده و بنادر موجود در آن بود. موضوع سوم نیز به بازگشایی فرودگاه بین المللی صنعا و تدابیر اطمینان ساز اقتصادی و موضوع آتش بس در استان تعز ارتباط داشت».

وی افزود: «در رابطه با چارچوب کلی، سازمان ملل متحد چند پیش نویس ارائه کرد و درباره آنها بحث و تبادل نظر شد. در این راستا چارچوب کلی از سه صفحه پیشین به یک صفحه و نیم کاهش یافت. این چارچوب دارای یک مقدمه و اقدامات امنیتی انتقالی و اقدامات سیاسی انتقالی و برخی از سازوکارهای ضروری است تا این که پس از آن وارد گفتگوها شویم. اما متأسفانه طرف مقابل، صحبت و بحث درباره این چارچوب را نپذیرفت. سازمان ملل این چارچوب را چارچوب ویژه خود برشمرد که آن را پس از مذاکراتی طولانی به دست آورده است. ما نیز به عنوان هیئت صنعا و نماینده شورای عالی سیاسی با این چارچوب ارائه شده از سوی سازمان ملل متحد موافقت کردیم».

محمد عبدالسلام در ادامه وارد موضوع دوم شد و گفت: «درباره توافق استان الحدیده باید بگویم در پایان این مذاکرات به چند بند اصلی رسیدیم که عبارتند از: آتش بس در استان و شهر الحدیده و همچنین در بنادر الصلیف و رأس عیسی و همه تأسیسات و زیرساختهای حیاتی و انسانی و ایجاد گذرگاه های امن. همچنین قرار شد در بنادر، استقرار مجدد مشترک صورت گیرد و همه طرفها در آن مشارکت داشته باشند و سازمان ملل نقش ناظر را در آن بنادر ایفا کند تا همه توجیه ها و موانعی که در گذشته درباره آنها صحبت کرده بودیم، برداشته شود. همچنین قرار شد سازمان ملل در رابطه با بازرسی کشتی ها نقش داشته باشد زیرا رفتن کشتی ها به جیبوتی و یا جای دیگر هیچ سودی ندارد، بلکه باید نقش نظارتی سازمان ملل در بندر الحدیده کافی باشد. همچنین قرار شد نقش سازمان ملل در ارتباط با تأسیسات و زیرساختهای انسانی تقویت شود... ما در رابطه با الحدیده در موارد مختلف بسیار کوتاه آمدیم و این چشم پوشی ها تنها برای ملت یمن است زیرا شهر الحدیده تنها گذرگاه باقیمانده برای نجات یمن از گرسنگی و بیماریها و آثار مخرب و فاجعه آمیزی است که ممکن است دامان ملت یمن را در صورت تداوم عملیات نظامی بگیرد».

رئیس هیئت اعزامی شورای عالی سیاسی یمن درباره موضوع سوم یعنی فرودگاه بین المللی صنعا نیز گفت: «ما درخواست برای توقف هواپیماهایی که به فرودگاه صنعا رفت و آمد دارند را در فرودگاه عدن، زورگویانه می دانیم و آن را نپذیرفتیم. ما پیشنهاد کردیم که هواپیماها از صنعا به اردن و قاهره بروند، زیرا این دو منطقه وابسته به ائتلاف کشورهای متجاوز هستند و دیگر هیچ توجیهی ندارد که این هواپیماها حامل چیزهایی غیر از شهروندان باشد یا حامل افراد تحت تعقیب باشد، زیرا در نهایت به فرودگاه هایی خواهند رسید که وابسته به طرف دیگر هستند و اگر نگرانی هایی وجود داشته باشد که فرودگاه صنعا از لحاظ امنیتی یا لجستیک آمادگی ندارد، این مسئله کاملا غیرمنطقی است و ما آماده ایم که سازمان ملل برای اطمینان از آمادگی فرودگاه ورود کند».

عبدالسلام افزود: «ما عقیده داریم آنچه که طی گفتگوها به دست آمد، مثبت و خوب است و از روند صلح در یمن حمایت می کند و تاکید می کنیم در موضوع چارچوب کلی به نرمی عمل کردیم و به گواه سازمان ملل بسیار کوتاه آمدیم و چارچوب کلی گفتگوها می تواند مرحله آتی روند صلح باشد. امیدوار بودیم که از اینجا بازنگردیم مگر اینکه جنگ متوقف و محاصره کشورمان شکسته شده باشد».  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید  


پنج شنبه 22 آذر 1397 - 22:1:16