واشنگتن پست : فرد مورد علاقه ترامپ به یک چهره منفور تبدیل شده است

جمعه 9 آذر 1397 - 22:10:13
واشنگتن پست : فرد مورد علاقه ترامپ به یک چهره منفور تبدیل شده است

تهران - الکوثر : نشریه واشنگتن پست در گزارشی اعلام کرد : شاهزاده سعودی مورد علاقه ترامپ به یک چهره مطرود جهانی تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، واشنگتن پست نوشت : محمد بن سلمان ولیعهد جوان عربستان سعودی تا همین چند ماه پیش اوقات خوشی را سپری می کرد. وی از این پایتخت به آن پایتخت می رفت و با سیاستمداران و چهره های معروف و سرشناس و رئیسان شرکتها و مقامات بلندپایه تجاری و اقتصادی دیدار می کرد. محمد بن سلمان و مشاورانش در این مذاکرات با غرور و افتخار درباره طرح های خود برای اصلاحات و نوآوری حرف می زدند . حتی برخی از تحلیلگران و مفسران برجسته در غرب باور کرده بودند ولیعهد جوان سعودی می تواند سردمدار لیبرالیسم نوین در منطقه خاورمیانه باشد. 
هم اکنون همه این رویاها بر باد رفته است. در حالی که سال 2018 به پایان خود نزدیک می شود محمد بن سلمان در افکار عمومی جهان به چهره ای تبدیل شده که دستانش به خون آلوده است. نقش محمد بن سلمان در ماجرای قتل وحشیانه جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی ، از وی در اجلاس سران گروه بیست در بوئنوس آیرس چهره ای مزاحم و نامطلوب ساخته است. 
وی روز چهارشنبه پس از سفر به تونس برای شرکت در این اجلاس وارد آرژانتین شد. توقف وی در این کشور آفریقایی که یکی اندک دموکراسی های کارآمد در جهان عرب به شمار می رود ، با برپایی تظاهرات در محکومیت ولیعهد سعودی به خاطر ربودن و قتل خاشقجی همراه بود. 
اوضاع در آرژانتین نیز چندان بر وفق مراد محمد بن سلمان نخواهد بود. یک دادستان در این کشور به دنبال این است که آیا می توان وی را در ارتباط با دخالت های نظامی سعودی در جنگ یمن به ارتکاب جنایات جنگی متهم کرد یا خیر. 
این پرونده را علیه ولیعهد عربستان, دیده بان حقوق بشر پیگیری می کند که می گوید نود مورد حملات هوایی غیر قانونی (به اصطلاح) ائتلاف تحت امر سعودی را در یمن در بمباران خانه ها ، بیمارستان ها ، مدارس و مساجد ثبت کرده است. دیده بان حقوق بشر در دادخواست خود چنین استدلال کرده که در نهایت محمد بن سلمان مسئول نقض قوانین بین المللی و حملات بی محابا و بدون ملاحظه نظامیان سعودی به غیرنظامیان در یمن به شمار می رود.
اگرچه بعید است این تحقیقات نتیجه ای در بر داشته باشد ولی در هر حال همچون سایه بر سر شاهزاده سعودی در همه دیدارهای وی با مقامات جهانی در بوئنوس آیرس سنگینی خواهد کرد. از هم اکنون گمانه زنی می شود که دیگر مقامات جهانی در پایتخت آرژانتین به ولیعهد عربستان پشت خواهند کرد. 
واشنگتن پست در سرمقاله ای در این باره نوشت : تا زمانی که بن سلمان به خاطر دخالت در قتل دولتی مورد بازخواست قرار نگرفته است و پاسخگو نباشد باید از سوی همه کسانی که برای حقوق بشر و حاکمیت قانون ارزش قائل هستند طرد شود و سیاستمداران و دولتمردان جهان دموکراتیک باید از دیدار با وی خودداری کنند. 
با این همه به نظر می رسد محمد بن سلمان امیدوار است این وضع در نهایت فروکش کند. در هر صورت وی یک متحد همیشگی را در کنار خود خواهد داشت یعنی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا. 
ترامپ در مصاحبه با واشنگتن پست یک بار دیگر ارزیابی های سیا را درباره دخالت مستقیم بن سلمان در قتل خاشقجی رد کرد و در عوض از نقش وی در کمک به پایین آوردن بهای نفت تقدیر کرد. 
ترامپ همچنین گفت سعودی ها برای ما یک متحد بزرگ هستند . بدون آنها اسرائیل به دردسر خواهد افتاد. ما به یک وزنه تعادل در برابر ایران نیاز داریم. من ولیعهد سعودی را خیلی خوب می شناسم. 
ولی قانونگذاران در واشنگتن متقاعد نشده اند. سنا پس از چند بار تلاش ناموفق در طول امسال, روز چهارشنبه قطعنامه ای را در باب پایان فوری حمایت آمریکا از جنگ یمن ارائه کرد. سناتور باب کورکر اعلام کرد کنگره وظیفه دارد تا ولیعهد سعودی را که از کنترل خارج شده است, مهار کند. 
بسیاری از سناتورها از توضیحات مایک پمپئو وزیر امور خارجه و جیمز ماتیس وزیر دفاع در جلسه استماع غیر علنی روز چهارشنبه در دفاع از ولیعهد سعودی, ناامید شده اند. غیبت جینا هاسپل رئیس سیا در این جلسه که سازمانش با اطمینان باور دارد محمد بن سلمان دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است , بسیاری از قانونگذاران را ناراحت کرده است. 
بسیاری از منتقدان داشتن روابط نزدیک با محمد بن سلمان را بر خلاف آنچه ترامپ و پمپئو ادعا می کنند یک ضرورت استراتژیک نمی بینند. انها می گویند نقش بن سلمان در خاورمیانه یک نقش بی ثبات کننده است چه در تحریک بحران با قطر ، چه در ربودن نخست وزیر لبنان و یا در راه اندازی جنگ و فاجعه بشری در یمن . ترامپ در همه این اقدامات به ولیعهد سعودی چراغ سبز نشان داده است. 
دیوید ایگناتیوس مقاله نویس واشنگتن پست می گوید وضع کنونی دربار محمد بن سلمان در ریاض یادآور بغداد در دوران صدام است. ماجرای قتل خاشقجی آخرین فرصت سعودی ها و آمریکا برای دور کردن منطقه از استبداد مشابه دوران صدام به شمار می رود. 
ولی گویا ترامپ و متحدانش برای شنیدن این هشدارها گوش شنوایی ندارند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


جمعه 9 آذر 1397 - 14:56:59