روزنامه آمریکایی:

فشار آمریکا بر عراق برای تحریم ایران نتیجه عکس می‌دهد

یک شنبه 4 آذر 1397 - 10:1:19
فشار آمریکا بر عراق برای تحریم ایران نتیجه عکس می‌دهد

تهران- الکوثر: نشریه آمریکایی نوشت: آمریکا به دنبال استفاده از تحریم ها علیه ایران است تا بدین وسیله عراق را از مدار نفوذ تهران خارج کند، اما می ترسد که این کار به تضعیف شدن عراق بینجامد، عراقی که به تازگی سه سال مبارزه با تروریست های داعش را پشت سر گذاشته است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، وال استریت ژورنال به نقل از کارشناسان و تحلیلگران نوشت، فشار زیاد بر عراق ممکن است نتیجه عکس بدهد و نهایتاً عراق را به ایران نزدیک تر کند.
واشنگتن به عراق یک معافیت 45 روزه از تحریم های ایران اعطا کرده است که به موجب آن می تواند از ایران گاز وارد کند. اما مقامات آمریکایی می دانند که عراق به زمان بیشتری برای مستقل کردن خود از گاز و برق ایران نیاز دارد.
رائد فهمی (Raid Fehmi) یکی نمایندگان برجسته پارلمان عراق گفت: «اگر آمریکا فشار زیادی بر ما تحمیل کند موجب بی ثباتی عراق می شود و به موجب آن بی ثباتی در منطقه را شاهد خواهیم بود. آمریکایی ها چنین چیزی را نمی خواهند.»
شرکت های انرژی آمریکایی به دنبال راه هایی هستند تا عراق خودش نیاز به انرژی را تامین کند. در ماه های اخیر، برخی شرکت های آمریکایی قراردادهایی با عراق امضا کرده و یا پیشنهاداتی ارائه کرده اند تا عراق گاز مورد نیاز خود را از میادین نفتی اش تامین کند و یا سیستم فرسوده برق رسانی اش را به روز رسانی کند.
اما مقامات رسمی عراق تمایل چندانی برای این قراردادها نشان نمی دهند زیرا احساس می کنند که این قراردادها به نفع آمریکا است.
مقامات رسمی آمریکا چندی پیش با دولت عراق لابی کردند تا شرکت آمریکایی انرژی «فرآوری گاز اوریون» (Orion Gas Processors LLC) قراردادی را برای استخراج گاز از میدان عظیم نفتی «نهر عمر» به امضا برساند.
آمریکا همچنین از عربستان سعودی رقیب ایران خواسته است تا در بخش زیرساخت های انرژی در عراق سرمایه گذاری کند. خالد الفالح (Khalid al-Falih) وزیر نرژی عربستان سعودی در ماه جاری میلادی به بغداد سفر کرد تا با همتای عراقی خود در خصوص تقویت همکاری ها در حوزه انرژی و برق دیدار و گفتگو کند.
در پسِ پرده رقابت بین ایران و آمریکا برای به دست گرفتن قدرت در عراق پس از دوران انتخابات وجود دارد. آقای عبدالمهدی ماه گذشته به عنوان نخست وزیر عراق انتخاب شد. وی از تحریم های آمریکا علیه ایران حمایت نمی کند. وی همسویی خود با روسیه، چین و اتحادیه اروپا را نشان داده است.
عراق تاکنون در ازای دریافت انرژی از ایران، دلار پرداخت می کرده است اما به تازگی مقامات رسمی عراق ایده دادن غذا و کمک های انسانی را در برابر انرژی پیشنهاد داده اند.
عراق به میزانی از ایران برق وارد می کند که نیاز یک میلیون خانوار برطرف می شود. همچنین روزانه 28 میلیون متر مکعب از ایران گاز وارد می کند، این میزان برابر مصرف روزانه ماساچوست در آمریکا است.
فشارهای آمریکا باعث شده تا روزانه 50 هزار بشکه بر صادرات نفت کرکوک عراق افزوده شود تا بخشی از تحریم نفتی ایران جبران شود. در پی تنش میان کردستان عراق و دولت بغداد، سال گذشته صادرات نفت از کرکوک محدود شده بود.
میزان وابستگی عراق به انرژی ایران در تابستان امسال مشخص شد، زمانی که ایران به دلیل پرداخت نشدن بهای برق، صادرات خود را قطع کرد که منجر به اعتراضات گسترده در عراق شد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 4 آذر 1397 - 10:1:5