با شعار وحدت به جایی نمی‌رسیم بلکه باید در عمل با یکدیگر متحد شویم.

شنبه 3 آذر 1397 - 15:59:27
با شعار وحدت به جایی نمی‌رسیم بلکه باید در عمل با یکدیگر متحد شویم.

تهران- الکوثر: رئیس‌جمهور صبح امروز در سی و دومین کنفرانس وحدت اسلامی با تأکید بر اینکه "امروز افتخار ما مسلمانان این است که از خُلق نیکوی پیامبر و کلام والای او پیروی می‌کنیم"، ادامه داد: شرایط امروز منطقه ما، شرایط سخت و ناگواری است. اوضاع کشورهایی مانند فلسطین، لیبی، سوریه، یمن، عراق، پاکستان، و افغانستان چیزی نیست که مورد انتظار جامعه اسلامی باشد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،رئیس جمهور تاکید کردند : با شعار وحدت به جایی نمی‌رسیم و دشمن از شعار ما نمی‌ترسد، بلکه باید در عمل با یکدیگر متحد شویم. اولین قدم اتحاد این است که همدیگر را به رسمیت بشناسیم. تمام مذاهب اسلامی رسمیت دارند. نمی‌شود منِ شیعه در دل، شیعه را به رسمیت بشناسم و حنفی، مالکی، شافعی و حنبلی را به رسمیت نشناسم. باید همدیگر را به رسمیت بشناسیم و یکدیگر را برادر بدانیم.

رئیس جمهور افزود: با زبان به رسمیت شناختن و در دل برادر نبودن ما را به جایی نمی‌رساند. اگر منِ شیعه درباره کسانی که در افغانستان و پاکستان کشته می‌شوند، بپرسم شیعه بودند یا سنی. اگر سوال اول من این شد، معلوم است ما وحدت نداریم و نباید شیعه و سنی باری ما فرقی کند. یک بیگناه اگر مسلمان هم نباشد اگر خونش بریزد ما ناراحت می‌شویم.

روحانی خاطرنشان کرد: به نام مذهب جای دین را تنگ نکنیم و به نام شیعه نخواهیم منطقه اسلام را تصرف کنیم و به نام سنی نخواهیم منطقه اسلام را تصرف کنیم. مذهب ذیل دین تعریف می‌شود. مذهب سرچشمه نیست و جویبار است و چشمه، اسلام است. جایگاه اسلام را فراخ بدانیم و جایگاه مذهب را محدود، نباید به سایر مذاهب اسلامی توهین شود. حد و مرز دین و مذاهب را به خوبی بشناسیم.

وی اظهار داشت: همه چیز توحید است و ما بر دو کلمه استواریم؛ «کلمه توحید» و «توحید کلمه»، دعوای ما با دنیا بر سر کلمه توحید است. دنیا می‌خواهد ما مشرک باشیم. ما در برابر هیچ کسی تسلیم نمی‌شویم الا خدا. توحید، معاد، نوبت، قرآن، پیامبر و قبله اساس است. ممکن است اختلاف نظرهایی باشد ولی چرا مشترکات را نمی‌بینیم. دشمن می‌خواهد ما را به مواردی ببرد که در فروع اختلاف داریم و ما باید جوانها را به سوی اشتراکات سوق بدهیم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: نباید با همدیگر متحد شویم تا فقط مشکل جلوی پایمان را حل کنیم. اتحاد برای منافع مادی ما نیست اگر تمام مردم فلسطین به خانه شان بازگردند باز هم باید با یکدیگر متحد باشیم. اتحاد وظیفه ماست و اتحاد دین ماست. اگر ما مسلمان‌ها به پیام پیامبر گوش دهیم و «لبیک یا رسول الله» را با گوشِ جان و با زبان دل فریاد بزنیم و اگر در کنار پیامبر باشیم، سعادت ما تضمین است.

روحانی ادامه داد: اسرائیل ظلم و جنایت بزرگی بر فلسطین روا می‌دارد. آمریکا فکر می‌کند با انتقال یک ساختمان می‌تواند، قدس شریف را از ما بگیرد. امروز وظیفه اتحاد و وحدت داریم و می‌دانیم وعده خدا حق است و ما را پیروز خواهد کرد.


شنبه 3 آذر 1397 - 14:35:12