تاکید اتحادیه اروپا و ترکیه بر ادامه تعامل با ایران

شنبه 3 آذر 1397 - 12:44:0
تاکید اتحادیه اروپا و ترکیه بر ادامه تعامل با ایران

اقدام «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در زمینه اعلام خروج این کشور از توافق هسته ای برجام و اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران با مخالفت قاطعانه دیگر اعضای برجام که اکنون در قالب گروه 1+4 مجتمع گشته اند مواجه شده است.

تهران - الکوثر:در این راستا اعضای طیف غربی برجام شامل تروئیکای اروپایی (آلمان، فرانسه و بریتانیا) و اتحادیه اروپا برحفظ برجام به عنوان دستاوری مهم برای صلح و امنیت بین المللی تاکید کرده و به همین دلیل خواهان ادامه تعهد ایران به این توافق بسیار مهم هستند.

درعین حال ترکیه به عنوان همسایه مهم ایران که دارای روابط گسترده ای با ایران است، ضمن حمایت از برجام بر مخالفت قاطعانه با تحریم های ضد ایرانی واشنگتن تاکید کرده است.در این راستا مسوولان اتحادیه اروپا و ترکیه در بیانیه نشست مشترک خود در آنکارا بر اتفاق نظر در مورد ادامه همکاریها با تهران و تعامل با ایران در قالب برجام تاکید کردند. «یوهانس هان» Johannes Hahn  کمیسر توسعه و سیاست های همسایگی اتحادیه اروپا و «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از دیدار با مقامات ترکیه در آنکارا در بیانیه مشترکی اعلام کردند: ایران باید از بهره مندی اقتصادی پس از اجرای برجام و برداشته شدن تحریم ها منتفع شود.

موگرینی در دیدار با «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه نیز بر حفظ برجام تاکید کرده بود. اروپایی ها بارها بر اختلاف نظر خود با واشنگتن در باره برجام و محکوم کردن تجدید تحریم های هسته ای علیه ایران تاکید کرده اند.

ایران برای حفظ برجام منهای آمریکا به اروپایی‌ها فرصت داده است تا سازوکارهایی را برای بقای این توافق ایجاد کنند. در عین حال دیدگاه اتحادیه اروپا و تروئیکای اروپایی (فرانسه ، آلمان و بریتانیا) این است که بر اساس 14 گزارش آژانس بین المللی انرژی هسته ای ایران به تعهدات خود در زمینه برجام عمل کرده است و با توجه به صلاحیت آژانس در این زمینه، ادعاهای آمریکا در باره نقض برجام از سوی ایران از جمله وجود برنامه هسته ای پنهانی ایران مورد قبول اروپا نیست.

از دیدگاه اروپایی ها برهم خوردن برجام و لغو این توافق، تاثیرات منفی زیادی برای صلح و امنیت بین المللی دارد و در عین حال اعتبار دیپلماسی اروپا را بشدت زیر سئوال خواهد برد. به گفته «ورا جورووا» Věra Jourová کمیسر دادگستری اتحادیه اروپا: این اتحادیه معتقد است هیچ جایگزین صلح آمیز و معتبری برای برجام وجود ندارد. حفظ توافق هسته‌ای برجام از موضوعات مهم برای امنیت جامعه جهانی است. این ملاحظات باعث شده تا مقامات ارشد اتحادیه اروپا از جمله موگرینی و برخی سران اروپایی خواهان حفظ برجام با توجه به کارایی آن شوند.

لذا به رغم تهدیدات و جنگ روانی واشنگتن، بروکسل بر تداوم اقدامات خود در راستای حفظ برجام تاکید کرده است. اروپایی ها پس از خروج آمریکا از برجام تلاش گسترده ای را برای حفظ این توافق با اتخاذ تدابیری به منظور کاهش تاثیرات منفی اعمال مجدد تحریم های هسته ای آمریکا علیه ایران صورت داده اند که شامل اجرای قانون مسدود سازی و ارائه سازوکاری برای تداوم تعاملات تجاری و مالی و انرژی با ایران است. ترکیه نیز بر حفظ روابط تجاری و اقتصادی و انرژی خود با ایران در راستای منافع متقابل با ایران و منافع ملی خود تاکید کرده است.

«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه در اظهار نظری صریح گفت : آنکارا از تحریم‌های واشنگتن علیه ایران پیروی نمی‌کند. این موضع نشان می دهد که حتی ترکیه به عنوان متحد آمریکا در ناتو نیز موضع واشنگتن در قبال ایران را غیر قابل قبول تلقی می کند. با این حال دولت ترامپ با فشار بر دیگر اعضای برجام و نیز ترکیه خواهان قطع مرادوات آنها با ایران است. شواهد نشان می دهد که واشنگتن در این تلاش خود چندان موفق نبوده و صرفا با استفاده از زور و ارعاب به دنبال تحقق خواسته خود است ، موضعی که باعث انزوی بیش از پیش آمریکا در سطح جهانی شده است.


شنبه 3 آذر 1397 - 12:43:54

دسته بندی :