رای الیوم : عاقبت کار بن سلمان چه خواهد بود؟

جمعه 2 آذر 1397 - 15:38:2
رای الیوم : عاقبت کار بن سلمان چه خواهد بود؟

تهران - الکوثر : مساله قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی بر همه جزئیات زندگی روزمره سعودیها سایه افکنده است. این در حالی است که نگاهها متوجه این امر است که پایان کار چه خواهد شد یا دقیقا بگوئیم سرنوشت محمد بن سلمان چه خواهد شد

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، پایگاه اینترنتی روزنامه رای الیوم لندن در مقاله ای نوشت : مساله قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی بر همه جزئیات زندگی روزمره سعودیها سایه افکنده است. این در حالی است که نگاهها متوجه این امر است که پایان کار چه خواهد شد یا دقیقا بگوئیم سرنوشت محمد بن سلمان چه خواهد شد که براساس گزارش اطلاعات آمریکا « سی آی ای» مسئول مستقیم قتل است و حتی آنگونه که روزنامه «حریت» ترکیه گزارش داد سازمان اطلاعات آمریکا یک مکالمه صوتی را ضبط کرده است که شاهزاده جوان دستور داد خاشقجی را هر چه زودتر ساکت کنند. علاوه براین نوارهای صوتی دیگری در اختیار ترکیه است که با جزئیات مشخص می کند برای روزنامه نگار راحل در کنسولگری کشورش چه اتفاقی افتاد. 
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با جهان درباره روابط امنیتی صحبت کرد که حفظ این روابط به هدف حفاظت از امنیت و منافع کشورش و حتی اسرائیل است. وی گفته است که نمی خواهد پول معاملات تسلیحاتی به دست دشمنانش روسیه و چین بیفتد. 
رابطه آمریکا و عربستان محکم است و حتی اگر بن سلمان با خبر بوده است مساله به نظر می رسد که از منافع آمریکا فراتر می رود و به منافع شخصی رئیس جمهور آمریکا می رسد. رئیس جمهور آمریکا پیش از این نیز گفت سعودیها از وی کالا می خرند و در شرکتهای وی سرمایه گذاری می کنند چرا از آنها تنفر داشته باشد. وی آنها را خیلی دوست دارد. بنابراین مساله منافع شخصی است. 
پس از اظهارات ترامپ خوشحالی در چهره برخی مقامات سعودی نمایان شد و این خوشحالی حتی در مطالب منتشر شده در پایگاههای اینترنتی مامور دفاع از ولیعهد نیز آشکار گردید. از طرف دیگر اختلاف در کنگره آمریکا و موضع تند برخی اعضاء آن و رسانه های آمریکا میدان جنگ دیگری است که تحلیلگران سعودی آن را سخت می دانند.
اما تفسیر و تحلیل دیگری وجود دارد که می گوید حرف آخر را رئیس جمهور آمریکا می زند و براساس آنچه در عربستان سعودی گفته می شود کسی که بتواند وی (ترامپ) را «بخرد» می تواند در این کارزار پیروز شود. همانطور که رئیس جمهور (سابق) آمریکا تواقف هسته ای را امضاء کرد و با وجود فشارهایی که بر دولت آمریکا در آن زمان وارد شد و با وجود فشاری که اسرائیل وارد کرد تا مصالحه با ایران انجام نشود اما دولت وقت توافق تاریخی را پذیرفت. اکنون نیز ترامپ می تواند با بن سلمان در بحران خاشقجی آنگونه که خود می خواهد رفتار کند. 
عادل الجبیر وزیر امور خارجه سعودی، پس از غیبت طولانی مدت، فوری گزارشهای پی در پی درباره قتل خاشقجی را رد کرد. وی یک بار تاکید کرد ادعاهای گزارش اطلاعات آمریکا درباره دستور ولیعهد کشورش برای قتل خاشقجی صرفا یک ادعای بی اساس است و عربستان بطور قطعی این ادعاها را رد می کند و بار دیگر گزارشهای خبری درباره آماده شدن رهبری عربستان برای تغییر ولیعهد را رد و تاکید کرد این امر مضحک است و از همه مرزها عبور می کند اما صاحبان این گزارشها باز هم بر این امر تاکید می کنند.
بازگشت شاهزاده احمد بن عبدالعزیز آخرین فرزند ملک عبدالعزیز موسس پادشاهی عربستان؛ به همراه شاهزاده مقرن ولیعهد معزول، از لندن پرسشهایی را درباره زمان این بازگشت که پس از قتل خاشقجی اتفاق افتاد، مطرح کرد. با توجه به اینکه شاهزاده احمد بیش از همه برای جانشینی ملک سلمان سزاوار است برای کودتای مسالمت آمیز یا خونین ضد محمد بن سلمان آماده می شود یا اینکه دوست دارد عرف خانوادگی را بازگرداند که در چنین شرایطی بین بزرگان خانواده حاکم داوری کند به ویژه اینکه شاهزاده احمد با پسر برادرش (محمد بن سلمان) برای ولایتعهدی بیعت نکرده و عکس وی را در دفتر ملاقات با مهمانانش در کنار عکس برادرش ملک سلمان نصب نکرده است. 
رویترز گزارشی درباره شاهزاده های سعودی منتشر کرد که آنها زمینه را برای جلوگیری از راهیابی بن سلمان به تخت پادشاهی فراهم می کنند که الجبیر این گزارش را رد و مضحک توصیف کرد، که این گزارش بار دیگر پرسشهایی درباره اقدام عملی خانوادگی ایجاد می کند که آیا در پی قتل خاشقجی شاهزاده جوان از راه یابی به تخت پادشاهی باز داشته خواهد شد با توجه به اینکه شاهزاده احمد به کشور بازگشت و احتمال دارد وی رهبری این تغییر را بر عهده گیرد. پافشاری رویترز بر این گزارش چنین احتمالی را تقویت کرده است. رویترز همچنان بر گزارش خود تاکید و آن را به سه منبع نزدیک به خانواده حاکمه نسبت می دهد. 
براساس ارزیابیهای محافل سیاسی داخل عربستان به نظر نمی رسد شاهزاده محمد بن سلمان به تحرکات داخلی برای کنار گذاشتن وی از تخت پادشاهی در آینده، اهمیت بدهد بلکه وی پیامی را با این محتوا می فرستد که با آزادی کامل می تواند به چند استان در کشور سفر و به همراه پدرش ملک سلمان برخی از طرحها را افتتاح کند. ملک سلمان نیز برای نخستین بار سفرهای داخلی در این سطح گسترده داشته است. 
شاهزاده بن سلمان به خواسته ها و آرزوهای مردمی از میان شخصیتهای قبیله ای که با آنها دیدار کرد، پاسخ مثبت داد. به گفته متخصصان رشته زبان بدن وی به گونه ای رفتار می کند که فردی مطمئن و مسلط جلوه کند. اما این شاهزاده ای که به تازگی به قدرت رسیده و با توجه به سابقه اش کم تجربه است، در دشوارترین بحران دیپلماتیک از زمانی که به ولایتعهدی رسیده به سر می برد یا آنگونه که روزنامه های غربی توصیف می کنند سخت ترین بحرانی است که وی خودش را در آن گرفتار کرده است. 
ناظران می گویند هدف اصلی سفرهای پادشاه و ولیعهدش به استانها در این شرایط سخت، بسیج مردم برای حمایت از حاکمان است و ملک سلمان تمایل ندارد از ولیعهدش دست بکشد یا شاید به سبب بیماری توانایی اش را ندارد. اصرار بن سلمان بر گرفتن عکسهای «سلفی » با مردم در این سفرها همواره جلب توجه می کرد. وی با گرفتن این عکسها که یک اقدام مردم پسند است برخی ویژگیهای اصلاح طلبانه اش را تداعی می کرد. رسانه های غربی معتقدند بن سلمان این ویژگیها را از دست داده و در نگاه شاهزاده های جوانی که به قدرت در عربستان چشم دوخته اند به یک قاتل خونریز تبدیل شده است. 
تمرکز رسانه های دولتی و خصوصی عربستان سعودی بر تبلیغ درباره این خبر که « خادم حرمین» دختر بچه ای از منطقه القریات را به حضور پذیرفت که در برخی گزارشهای تصویری نشان دادند این دختر برای دیدار با «سلمان» اشک می ریخت و او نیز در عمل خواسته این دختر بچه را اجابت کرد، خوشایند مردم بوده و این دختر بچه نزد وی حضور یافت و مخالفان می گویند آوردن این دختر با هدف بهره برداری از احساسات مردمی است. این صحنه ها تا حد زیادی شبیه به کاری است که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با دختر بچه ترکیه ای انجام داد که در آرزوی دیدار با وی اشک ریخت و اردوغان نیز درخواست او را اجابت کرد. 
ملک سلمان این دختر بچه سعودی را در آغوش گرفت اما خسته به نظر می رسید و سوار بر خودرویی شده بود که در زمین بازی گلف از آن استفاده می شود. با انتشار این تصاویر باز هم پرسشهایی درباره وضع جسمانی وی و شایعات درباره بدحال بودن وی و اینکه تا چه اندازه پسرش بر اقدامات وی کنترل دارد، مطرح شد. 
در عرصه خارجی بن سلمان برای نخستین بار پس از بحران قتل خاشقجی به خارج سفر می کند. وی از امارات، بحرین و مصر 
دیدن می کند و پس از آن برای شرکت در نشست سران گروه بیست به آرژانتین خواهد رفت. برخی خبرها حاکی است وی با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیدار خواهد کرد. همچنین احتمال دارد با رجب طیب اردوغان نیز دیدار کند اما ترکیه این خبر را تکذیب کرد. 
براساس ارزیابی کارشناسان امور سعودی حضور شاهزاده بن سلمان در کنار رهبران شرکت کننده در نشست آرژانتین حادثه ای است که شاید این نشست را تحت الشعاع قرار بدهد و وی اصرار خواهد داشت در مقابل دوربینها لبخند بزند و با اعتماد به نفس جلوه کند و با پذیرش آنها (حاضران در نشست) برای مصافحه با وی برای خود مشروعیت کسب کند و بنا به گفته همگان وی دستور قتل خاشقجی را صادر کرد و پس از این حادثه در برابر دوربینها بسیار قدرتمند ظاهر خواهد شد. شاید چنین امری (ژست بن سلمان به عنوان مرد قدرتمند و با اعتماد به نفس ) در داخل خود عربستان بیشتر سوال برانگیز باشد که آیا وی قدرت بازگشت به کشورش را دارد در شرایطی که در صورت درست بودن گزارش رویترز تحرک خانوادگی علیه وی انجام می شود و در این شرایط در کشور حضور ندارد، مگر اینکه حضور پدرش بر کرسی قدرت مانع اقدامات کودتایی علیه وی شود و این چیزی است که شاهزاده سی و سه ساله روی آن حساب می کند و شاید همین امر وی را وادار سازد که سفرش را لغو کند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 2 آذر 1397 - 14:14:27