فيصل مقداد : دمشق استفاده از تسليحات شيميايي را محکوم مي کند

چهار شنبه 30 آبان 1397 - 20:48:45
فيصل مقداد : دمشق استفاده از تسليحات شيميايي را محکوم مي کند

تهران - الکوثر : فیصل المقداد معاون وزیر خارجه سوریه گفت دمشق استفاده از تسلیحات شیمیایی را در هر جایی از جهان و توسط هر طرفی و در هر شرایطی که باشد، به شدت محکوم می کند و سوریه استفاده از این تسلیحات را غیر اخلاقی و نقض آشکار بندهای این کنفرانس می داند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، فیصل المقداد معاون وزیر خارجه سوریه در بیست و سومین نشست کشورهای عضو معاهده منع تسلیحات شیمیایی گفت: تلاش های کارشناسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی و اقدامات مقدماتی برای این کنفرانس و تهیه کردن همه گزارش ها و مستنداتی که طی دو هفته آینده آماده می شود، نتیجه بخش خواهد بود.
المقداد افزود: از زمان برگزاری کنفرانس سازمان منع تسلیحات شیمیایی در سال 2013، دستاوردهای زیادی کسب کردیم و از تسلیحات شیمیایی خلاص شدیم و صدور تسلیحات شیمیایی متوقف شد. سوریه، عراق و لیبی از انبارهای تسلیحات شیمیایی خلاص شدند. خلاص شدن از تسلیحات شیمیایی سوریه و انتقال آنها به خارج از کشور برای نابود کردن آنها و نابودی همه مواد شیمیایی که بر اساس قوانین مشخص انجام شد و در شرایط بسیار دشواری صورت گرفت. این یک دستاورد بی سابقه و موفقیت سوریه و همه کشورهای عضو و کشورهایی بود که از این قضیه حمایت کردند.
معاون وزیر خارجه سوریه گفت: با حملات تروریستی در سوریه مواجه شدیم. ارتش سوریه و متحدان وفادار آن توانستند تروریست ها را شکست دهند و ثبات و امنیت را به سوریه بازگردانند. یکی از عوامل مهم در این پیروزی، همکاری بین سوریه و این سازمان و همگرایی سازنده بین دو طرف بود و اگر این حمایت ها در شرایط دشوار نبود، این موفقیت به دست نمی آمد.
المقداد افزود: برخی کشورها از نظریه ایجاد آشوب و تغییر نظام ها با توسل به زور تبعیت می کنند. این کاری است که به گسترش تروریسم در جهان منجر شد، زیرا این کشورها از ثبات و امنیت سوریه خرسند نبودند و فقط مزدوران خود را در همه جهان تحریک کردند تا هر کاری برای از بین بردن امنیت و ثبات سوریه و تضعیف دولت آن انجام دهند و از سناریوهای ساختگی درباره حملات شیمیایی علیه غیر نظامیان استفاده و اتهامات گمراه کننده ای علیه سوریه مطرح کنند.
این مسائل به منزله چالش جدیدی در برابر ما در زمینه تروریسم شیمیایی و استفاده برخی گروه های تروریستی مانند داعش، جبهه النصره و کلاه سفیدها از تسلیحات شیمیایی بود. برخی از کشورهای شرکت کننده در این کنفرانس از این گروه ها در استفاده از این تسلیحات شیمیایی و سمی در بسیاری از مناطق سوریه یا عراق حمایت کردند.
این گروه ها تهدید کردند از این مواد و تسلیحات شیمیایی در مناطق دیگری از جهان استفاده می کنند. در این جریان، برخی کشورهای عضو آشکارا تعهدات خود به این سازمان را نقض می کنند. این کار همچنین به منزله نقض آشکار قطعنامه های این کنفرانس است. سوریه به طور کامل بدون هیچ گونه شرطی، همکاری کرده است. طی همکاری های مستمر خود توانستیم برخی مسائل پیچیده را حل کنیم.
جزئیات تلاش های سازمان های تروریستی برای رسیدن به تسلیحات و مواد شیمیایی سمی را به اطلاع این سازمان رساندیم. اطلاعات زیادی درباره اهداف تروریست ها برای انتقال تسلیحات شیمیایی و گازهای سمی از طریق ترکیه به سوریه ارائه کردیم؛ اما هیچ گونه اقدامی بر اساس این اطلاعات انجام نشد، زیرا این کارها در راستای طرح های این کشورها بوده است.
سوریه استفاده از تسلیحات شیمیایی را در هر جایی از جهان و توسط هر طرفی و در هر شرایطی که باشد، به شدت محکوم می کند و سوریه استفاده از این تسلیحات را غیر اخلاقی و نقض آشکار بندهای این کنفرانس می داند. بنابراین، ما به همکاری با این سازمان درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه پایبند هستیم و درباره ایجاد تیم تحقیقات و در خصوص شروط آن توافق کردیم. به رغم همکاری های آشکار و دوستانه ما در جریان اقدامات، متاسفانه اشکال های زیادی در روش کار، از جمله بی توجهی به بندهای مورد توافق، غیر حرفه ای بودن و نبود شفافیت، چندگانگی منابع و بی توجهی به اقدامات در چارچوب توافق وجود دارد.
فیصل المقداد افزود: از نمایندگان اتحادیه اروپا شنیدم که آنها از سوریه خواستند به آنها اجازه داده شود به همه محل های ذیربط در سوریه بروند، محل هایی که ادعای استفاده از تسلیحات شیمیایی درباره آنها مطرح شده است. ما مانع از ورود هیچ کس به سوریه نشدیم. ما همواره می خواستیم که به سوریه سفر و از محل های ذیربط بازدید کنند. اما به رغم این که از آنها دعوت کردیم از این محل ها بازدید کنند، تیم تحقیقاتی تعلل کرد.
روند کار این سازمان طی پنج سال گذشته نشان داد بسیاری مسائل وجود دارد که باید حل شود و آن را الزامی می دانیم. ما در فعالیت خود در چارچوب این سازمان جدی هستیم و به تداوم و فعالیت این سازمان پایبند هستیم.
اطلاعات برخی کارشناسان درباره استفاده تروریست ها از تسلیحات شیمیایی دقیق بود. همچنین بر لزوم تقویت توانایی سازمان تاکید می کنیم تا کیفیت کار این سازمان و استقلال آن افزایش یابد. ما خواستار افزایش حمایت کارشناسان این سازمان هستیم. ما از این که طی دو روز گذشته بسیاری کشورهای عضو مواضعی شبیه به ما مواضع ما داشتند، خرسند هستیم.
وی افزود : سوریه هفتم آوریل 2017 قربانی حملاتی بود که آمریکا انجام داد و به بهانه ادعایی مبنی بر حملات شیمیایی به خان شیخون، نود و پنج موشک تاماهاک به سمت سوریه شلیک کرد.
این گونه حملات سال 2018 هم تکرار شد و آمریکا، انگلیس و فرانسه پس از مطرح کردن اتهامات ساختگی درباره ادعاهایی مبنی بر استفاده از تسلیحات شیمیایی، به سوریه حمله کردند. این کشورها تجاوزگری آشکار خود را علیه سوریه انجام دادند.
حالت دیگری وجود داشت که استفاده از تسلیحات شیمیایی را ثابت کردیم؛ اما آنها بر این قضایا سرپوش گذاشتند و از کسانی که از تسلیحات شیمیایی استفاده کردند، حمایت کردند.
بیش از صد حمله علیه ما صورت گرفت و این حملات به ویران شدن شش هزار تاسیسات که در راستای منافع غیر نظامیان استفاده می شد، منجر شد. از هیچ کس در این کشورها نشنیدیم که این گونه حملات تجاوزگرانه آنها را محکوم کنند.
دوست دارم در اینجا یادآور شوم که حملات شیمیایی بارها موضوع سفر تیم تحقیقات بود؛ با این حال، مرکز تحقیقات علمی تخریب شد و تیم تحقیقات هیچ گونه فعالیت های ممنوعه بر اساس منشور سازمان ملل را نیافت. گفتیم تصمیم هایی که اتخاذ شد، از نظر ما درست نبود.
با این حال، در نقض آشکار تصمیم ها، شش هزار تاسیسات بر اثر حملات بین المللی ویران شد. بی آن که اجرای هیچ گونه فعالیت های ممنوعه در این مراکز ثابت شود.
برخی کشورهای غربی به مطرح کردن اتهامات ساختگی علیه دولت سوریه درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی، بدون هیچ گونه شواهد و مستنداتی ادامه دادند. این ادعاها فقط دروغ هایی است و آنها می خواهند وجهه سوریه را تخریب کنند. آنها در سطح بیشتری اعمال فشار می کنند و حملات دیگری انجام می دهند، به جای این که تروریست ها را محکوم کنند، سوریه را تخریب می کنند.
این جهانی است که در آن زندگی می کنیم. این کشورها در تحقق اهداف خود ناکام بودند.
ژوئن گذشته در نشست خاص، تصمیم غیر قانونی اتخاذ شد. این همان سیاست ویرانگر و تفسیر یکجانبه تصمیم های کنفرانس است. این کشورها اصول حقوق بشر درباره حاکمیت کشورها را نادیده گرفتند. تصمیم های غیر قانونی به چنددستگی انجامید. باید این موضوع را متوجه شویم و این قضیه را با آرامشی بیشتر بررسی کنیم. باید روحیه سازندگی این کنفرانس را بررسی کنیم تا بتوانیم سال های آینده به موفقیت هایی دست یابیم. بنابراین، چنددستگی بین کشورهای عضو به اتخاذ تصمیم های ویرانگر و غیر سازنده منجر شد.
سوریه از تعیین کشور فلسطین به عنوان عضو این کنفرانس استقبال می کند. این گامی مهم است تا این کنفرانس جهانی شود، زیرا برخی کشورهای عضو این قضیه را مغایر با منافع خود می دانند. برای مثال، در حد گسترده ای این موضوع را بررسی کردیم. از کنفرانس می خواهیم که تلاش های خود را افزایش دهد. ما به تقویت امنیت و ثبات در خاورمیانه نیازمند هستیم. اگر اسرائیل این کنفرانس را تصویب کند، این کار امکان پذیر نیست. اسرائیل تنها کشوری است که این کنفرانس را نقض می کند و به استفاده از تسلیحات شیمیایی و ممنوعه پیش می رود.
به اطلاع برخی کشورهای عضو رساندیم که در برخی مناطق اقدامات جدید و محرمانه ای انجام می شود که نقض کنفرانس محسوب می شود. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 30 آبان 1397 - 20:46:47