چرا موگرینی با تشکیل ارتش اروپایی مخالف است؟

سه شنبه 29 آبان 1397 - 19:11:43
چرا موگرینی با تشکیل ارتش اروپایی مخالف است؟

تهران- الکوثر: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در موضعی مخالف با اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه، تاکید کرد که این اتحادیه یک ائتلاف نظامی نیست و نخواهد بود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در شرایطی که کشورهای فرانسه و آلمان به عنوان قدرت های اصلی اروپایی برای مقابله با باج خواهی های دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از ایده تشکیل ارتش مشترک اروپایی حمایت کرده اند، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با این استدلال که اتحادیه اروپا یک ائتلاف نظامی نیست گفت با تشکیل چنین ارتشی موافق نیست. 

موگرینی در نشستی خبری در بروکسل پیش از حضور در جلسه شورای امور خارجی اروپا برای بررسی مسائل دفاعی، درباره احتمال به واقعیت پیوستن ایده تشکیل ارتش اروپایی،‌ گفت: «اتحادیه (اروپا) هرگز به یک ائتلاف نظامی تبدیل نمی‌شود... هیچ رقابتی با ناتو نیست».

وی همچنین افزود: «ما ارتش اروپایی ایجاد نخواهیم کرد، کسی در اینجا (اتحادیه اروپا) درباره یک ارتش اروپایی صحبت نمی‌کند. ما سرمایه‌گذاری می‌کنیم تا تأمین‌کننده امنیتی مطمئن و فعال در منطقه و تمام جهان باشیم».

«امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه حدود دوهفته پیش، با مطرح کردن پیشنهاد ایجاد ارتش اروپایی، گفت پیمان منع تکثیر موشک‌های هسته‌ای میانبرد (که ترامپ از آن خارج شد) تامین کننده امنیت اروپاست و اروپا باید ارتشی به معنای واقعی داشته باشد.

وزیر دفاع آلمان نیز یک هفته قبل در راستای موضع رئیس‌جمهور فرانسه و کمیسیون اروپا، از تشکیل ارتش اروپایی حمایت کرد. 

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا اما پیشنهاد رئیس‌جمهوری فرانسه برای ایجاد ارتش اروپایی را «بسیار توهین‌آمیز» توصیف کرده و تاکید داشت که بهتر است اروپا اول سهم خودش را از بودجه ناتو بپردازد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 29 آبان 1397 - 19:11:29

دسته بندی :