بحران قتل خاشقجی به داخل کاخ سفید رسید !

یک شنبه 27 آبان 1397 - 15:17:39
بحران قتل خاشقجی به داخل کاخ سفید رسید !

تهران - الکوثر : «کرستن فانتن رز» مقام ارشد کاخ سفید که مسئول سیاست آمریکا در قبال عربستان است ، جمعه شب استعفاء کرد که این اقدام نشان دهنده وجود اختلاف هایی در دولت آمریکا در خصوص واکنش به قتل بی رحمانه جمال خاشقجی مخالف عربستانی است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نوشت: دو فرد مطلع گفتند کرستن خواستار اجرای اقداماتی سختگیرانه ضد دولت عربستان شده بود. وی برای گفتگو در مورد مجموعه ای از تحریم ها که دولت آمریکا در ماههای اخیر ضد افرادی که به عنوان مسئول این قتل شناسایی شده اند، در عربستان حضور داشته است. 
کرستن به طور مشخص طرفدار این بوده است که سعود القحطانی مشاور ارشد محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به این فهرست اضافه شود و در نهایت هم قحطانی در این فهرست قرار گرفت.  
در خصوص شرایط دقیق برکناری کرستن ، ابهام وجود دارد همچنین مشخص نیست آیا طرفداری وی از لزوم نشان دادن واکنشی شدید به قتل خاشقجی، موجب خشمگین شدن افرادی در کاخ سفید شده است. 
این دو فرد مطلع گفتند زمانی که کرستن به واشنگتن بازگشت ، با روسای خود در شورای امنیت ملی که وی در آنجا در سمت مدیر بخش خلیج فارس خدمت کرده بود، جرو بحث کرد. 
یک نماینده شورای امنیت ملی در این باره اظهار نظر نکرد. فانتن رز به پیام ها برای اظهار نظر در این باره پاسخ نداد.  
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز شنبه با تردید در این باره صحبت کرد که آیا ولیعهد عربستان را به طور علنی مسئول مرگ خاشقجی ستون نویس روزنامه آمریکایی واشنگتن پست اعلام خواهد کرد. ترامپ گفت وی هنوز ارزیابی سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) را مبنی بر اینکه ولیعهد عربستان دستور این ترور را صادر کرد مشاهده نکرده است . ترامپ گفته بود پیش بینی می کند در ساعات آینده روز شنبه از این ارزیابی مطلع شود.  
ترامپ که قصد عزیمت به کالیفرنیا برای بازدید از خسارات مربوط به آتش سوزی گسترده در جنگل های این ایالت را داشت خطاب به خبرنگاران گفت:" تا این لحظه به ما گفته شده است که ولیعهد عربستان، نقشی نداشته است." 
ترامپ قاطعانه از مقصر دانستن ولیعهد عربستان در خصوص قتل خاشقجی خودداری کرده است. محمد بن سلمان از متحدان نزدیک جارد کوشنر داماد و مشاور ارشد ترامپ است. وی همچنین از افراد مهم در سیاست خاورمیانه ای دولت ترامپ به شمار می رود.   
دولت ترامپ هفته گذشته تحریم هایی را ضد هفده عربستانی که متهم به دست داشتن در قتل خاشقجی هستند اعمال کرد.  
این تحریم ها همان روزی اعمال شدند که دادستان عمومی عربستان اعلام کرد خواستار صدور حکم اعدام برای پنج نفری خواهد شد که به گفته وی در قتل خاشقجی شرکت داشتند. 
وزارت خرانه داری آمریکا که این تحریم ها را صادر کرده است اعلام کرد قحطانی مشاور نزدیک ولیعهد عربستان، بخشی از عملیات برنامه ریزی و اعدامی بوده که به قتل خاشقجی منجر شده است. 
مقامات آمریکایی و سعودی گفتند قحطانی ، عملیات رسانه ای دربار عربستان را هدایت می کرد. وی استراتژیستی بود که در آزار دادن منتقدان حکومت عربستان از جمله خاشقجی شرکت داشت.  
نام احمد العسیری معاون پیشین رئیس سرویس اطلاعاتی عربستان در فهرست عربستانی هایی که تحریم خواهند شد قرار ندارد. 
عسیری که یکی از افراد نزدیک به محمد بن سلمان است تصور می شود یکی از طراحان عملیات برای رویا رویی با قاشقجی در کنسولگری عربستان در ترکیه بوده باشد. اعضای کنگره در هر دو حزب اعلام کرده اند همچنان خواستار اقدامات شدیدتر ضد عربستان خواهند شد.
در حالی که فشار بر کاخ سفید در ماههای اخیر برای در پیش گرفتن واکنشی شدید به قتل خاشقجی تشدید شده است، فانتن رز در چارچوب هیئتی به عربستان اعزام شد که سعی داشت تحریم ها را تعیین کند.  
عربستان در ماههای اخیر توضیحات خود در مورد نحوه اجرا شدن این جنایت را تعییر داده است . در عین حال، عربستان همچنان این موضوع را رد می کند که ولیعهد این کشور از قبل در مورد این عملیات اطلاع یا در آن دست داشته است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


یک شنبه 27 آبان 1397 - 14:31:45