ماجرای خاشقجی و گولن بر روابط آمریکا و ترکیه سایه افکنده است

یک شنبه 27 آبان 1397 - 14:31:55
ماجرای خاشقجی و گولن بر روابط آمریکا و ترکیه سایه افکنده است

تهران - الکوثر : اختلاف نظرها بر سر جمال خاشقجی و فتح الله گولن روابط شکننده آمریکا و ترکیه را در معرض خطر قرار داده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، پایگاه اینترنتی روزنامه صهیونیستی جروزالم پست نوشت : دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا  گفت روز شنبه درباره قتل روزنامه نگار سعودی گزارشی از سازمان سیا دریافت خواهد کرد. 
این خبر پس از آن اعلام شد که در برخی گزارش ها آمده بود سازمان سیا گزارشی به کنگره ارائه کرده و به نتایجی رسیده است که با اظهارات عربستان سعودی درباره قتل خاشقجی مغایرت دارد.  
علاوه بر آنکه روز شنبه ترامپ اعلام کرد قصد ندارد محمد فتح الله گولن، روحانی و مخالف دولت ترکیه، را که ترکیه خواستار استرداد وی است و او را به دست داشتن در کودتای 2016 متهم می کند، به ترکیه باز گرداند. 
اکنون دو موضوع مربوط به خاشقجی و گولن، دولت ترامپ و روابط آمریکا با ترکیه را آنهم در زمانی که خاور میانه اوضاع پیچیده ای را پشت سر می گذارد، به شدت تحت تاثیر قرار داده است. 
دامنه این دو موضوع به تنش های بین ریاض و آنکارا کشیده شد، تنش هایی که پس از تلاش های تحت رهبری عربستان سعودی برای منزوی کردن قطر، متحد ترکیه، شدت یافته بودند. در همان زمان به علت ادعاهای ترکیه که آمریکا با تروریست ها در سوریه همکاری می کند و خشم آمریکا از دستگیری یک کشیش آمریکایی در ترکیه، روابط آمریکا و ترکیه به پایین ترین سطح خود رسید. 
البته مشکلات دیگری نیز وجود دارند ازجمله حمله نیروهای امنیتی ترکیه به معترضان در واشنگتن در سال 2017 و افزایش دستگیری مخالفان و دانشگاهیان در ترکیه. 
ظاهرا مطالب افشا شده درباره نتایج تحقیقات سیا،  دولت ترامپ را تحت فشار قرار داده است تا اقدامات بیشتری ضد عربستان انجام دهد. 
متحدان کلیدی ترامپ در میان سران جمهوریخواهان مانند سناتور لیندسی گراهام ، از تحریم 17 تبعه سعودی به دلیل دست داشتن در قتل خاشقجی حمایت کردند. 
سناتور باب کورکر ، روز شنبه در توئیتی با تاکید بر این که همه شواهد به سمت ولیعهد عربستان سعودی نشانه رفته اند ، افزود: دولت ترامپ باید پیش از آنکه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان افرادی را که به نظر می رسد این فرمان را اجرا کرده اند ، اعدام کند ، درباره اینکه مسئولیت این کار برعهده چه کسی بوده است ، به نتیجه معتبر و قابل قبولی دست یابد.    
افشای مداوم مطالب جدید درباره قتل خاشقجی در آنکارا و واشنگتن دولت آمریکا را در موضع دشواری قرار داده است. به عنوان مثال در یکی از مطالبی که از طرف جامعه اطلاعاتی آمریکا در اختیار روزنامه واشنگتن پست قرار گرفته ، ادعا شده است سفیر عربستان در آمریکا به خاشقجی گفته بود، به ترکیه برود. خالد بن سلمان ، سفیر عربستان در آمریکا ، که برادر ولیعهد است ، این ماجرا را انکار می کند.  
در حال حاضر این حس وجود دارد که آمریکا می خواهد برای گرم شدن روابط با آنکارا کاری انجام دهد. به گزارش ان بی سی دولت ترامپ حتی به بررسی استرداد گولن به ترکیه برای راضی کردن استانبول نیز اندیشیده بود. در این گزارش آمده بود، استرداد احتمالی گولن راهی است برای حفاظت از عربستان سعودی، به اینگونه که ترکیه در ازای بازگشت گولن ماجرای خاشقجی را رها کند.  
لیز اسلای، رئیس دفتر روزنامه واشنگتن پست در بیروت، در توئیتی استرداد گولن را نشان دهنده استیصال دولت ترامپ برای نجات عربستان سعودی از ماجرای قتل خاشقجی توصیف کرد. 
ترامپ و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز جمعه درباره پرونده خاشقجی با هم گفتگو کردند. 
از طرف دیگر گزارش هایی وجود دارد که در آنها ادعا شده، اسرائیل از ترامپ خواسته است از اعمال فشار بر عربستان سعودی بر سر قتل خاشقجی بکاهد. براساس این سناریو که در واشنگتن پست و برخی رسانه های دیگر منعکس شده است، اسرائیل و دولت آمریکا نگرانند اگر از قدرت ولیعهد عربستان کاسته شود، نتواند به نهایی شدن توافق صلح با فلسطینیان کمک کند. 
جنبه دیگری از روابط ترکیه و آمریکا که تحت تاثیر پرونده خاشقجی قرار گرفته است ، به اعمال فشار بر آمریکا به دلیل حمایت از مبارزان کرد در شرق سوریه باز می گردد. آنکارا آمریکا را به همکاری با یگان‌های مدافع خلق متهم می کند. به گزارش روزنامه حریت و شبکه خبری روداو، هفته گذشته نماینده ویژه آمریکا در سوریه گفت حزب اتحاد دموکراتیک، شاخه پ ک ک محسوب می شود، اما آمریکا آن را همانند پ ک ک به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی نمی کند. 
فشارهای ترکیه بر آمریکا، بر سر استرداد گولن به اندازه فعالیت های آمریکا در شرق سوریه نیست. در 6 نوامبر متیو پالمر، معاون دستیار وزیر امور خارجه آمریکا، در آنکارا گفت: واشنگتن برای دستگیری سه نفر از سران ارشد پ ک ک 12 میلیون دلار جایزه در نظر می گیرد.  
احتمالا هدف آمریکا از این اقدام غیرمنتظره، تشویق ترکیه به کاهش از شعارهایش در زمینه متهم کردن آمریکا به همکاری با تروریست ها بود. 
اما آنکارا موافقت نکرد. روز جمعه رئیس جمهور ترکیه در گفتگو با ترامپ از وی خواست آمریکا به حمایت از گروه های کرد خاتمه دهد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


یک شنبه 27 آبان 1397 - 14:13:14