رای الیوم : ائتلاف متجاوز عربی شکست خود را در یمن پذیرفته است

پنج شنبه 24 آبان 1397 - 16:51:36
رای الیوم : ائتلاف متجاوز عربی شکست خود را در یمن پذیرفته است

رای الیوم نوشت اظهارات اخیر لندن و واشنگتن در خصوص لزوم بیرون راندن نیروهای ائتلاف متجاوز عربی از جنگ یمن و موافقت ائتلاف برای نشستن بر سر میز مذاکره نشان دهنده آن است که این طرف ها پیروزی انصار الله و شکست ائتلاف در این کشور را پذیرفته اند و در برابر این واقعیت تسلیم شده اند.

تهران- الکوثر:  روزنامه اینترنتی رای الیوم در یادداشتی به قلم «طالب الحسنی» نوشت : اظهارات اخیر آمریکا و انگلیس در خصوص جنگ یمن آشکارا به لزوم بیرون راندن ائتلاف (متجاوز) عربی به فرماندهی عربستان و امارات از این جنگ اشاره دارد؛ اما این بیرون راندن باید به گونه ای باشد که تضعیف انصارالله و هم پیمانان آنها را به عنوان طرف پیروز در آینده تضمین کند. افزون بر آن باید از هم پیمانان عربستان و امارات همچنان حمایت شود و بدون اینکه ائتلاف عربی عملیات آشکاری را صورت دهد، نتیجه جنگ نامشخص بماند. چگونگی اجرای این اقدامات در حال حاضر موضوع بحث و فرمول و ساختار آنها بدون برقراری توافق صلح در حال بررسی است. 
زمانی که فیلیپ جردن به عنوان مشاور روابط خارجی و هماهنگ کننده سابق امور آمریکا در خاور میانه (غرب آسیا) در روزنامه نیویورک تایمز از لزوم بیرون راندن ائتلاف از جنگ یمن سخن می گوید و برای حملات گاه و بیگاه به اهداف نظامی داخل یمن به همان روشی که اسرائیل در سوریه انجام می دهد، به عربستان چراغ سبز نشان می دهد، این همان سناریویی را ترسیم می کند که مدت هاست منتظرش بودیم؛ زیرا نشستن عربستان، امارات، گروه های هم پیمان و کشورهای عضو یا غیر عضو ائتلاف با حمایت دولت ادعایی قانونی (مستعفی) یمن بر سر میز مذاکره به عنوان طرف شکست خورده، آن هم پس از گذشت چهار سال از جنگ سخت، به معنای تسلیم و شکست این طرف ها و پذیرفتن فرآیند صلح است.
در ادامه این مقاله آمده است: با وجود تیم پراکنده و غیر منسجم انصار الله و با وجود اینکه این گروه نمی تواند تضمین کند، پس از تغییر نقشه نظامی و سیاسی و سقوط گروه های صاحب نفوذ که بازوی عربستان، کشورهای خلیج (فارس) و البته آمریکا بودند، طرف برتر در یمن باشد؛ اما باز هم این گروه (انصار الله) بازیگر اصلی و مهم آینده یمن به شمار می رود و این همان سناریویی است که عربستان علنا با آن مخالف است چرا که فراتر از همه مسائل،نخستین هدف عملیات (به اصطلاح) «طوفان قاطعیت» محروم کردن انصار الله از هر گونه مشارکت سیاسی در یمن بوده است. 
رای الیوم نوشت: اکنون برمی گردیم به سناریوهایی که آمریکا و انگلیس با امارات و عربستان در حال حاضر از طریق جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا و جرمی هانت وزیر خارجه انگلیس درباره آن بحث و تبادل نظر و به طور گسترده با مسئولان سعودی و اماراتی در این چارچوب و در خصوص قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار عربستانی دیدار می کنند.
تداوم عملیات ائتلاف (متجاوز) به ریاست عربستان و امارات به روش کنونی، واشنگتن و لندن را به زحمت خواهد انداخت؛ به ویژه اکنون پس از افزایش درخواست ها برای پایان دادن به جنگ یمن و کاستن از شدت بحران انسانی در آن که زندگی میلیون ها غیر نظامی را با حمله جنگنده های ائتلاف و گرسنگی و محاصره، در معرض تهدید و خطر جدی قرار گرفته است .
این درخواست ها از زمان قتل جمال خاشقجی به طور چشمگیری افزایش یافته و کشورهای اروپایی را بر آن داشته است به طور تلویحی به لزوم توقف فروش سلاح به عربستان اشاره کنند. همچنین اخیرا آمریکا با توافق ریاض یا بدون توافق با آن، از توقف سوخت رسانی به جنگنده های ائتلاف عربی خبر داده است. همه این اقدامات تحول مهمی در توانمندی های نظامی ائتلاف به شمار می رود، افزون بر آن همه راه های پیش روی این ائتلاف برای نتیجه بخش بودن اقدام نظامی بسته شده است.
در پایان این مقاله آمده است: عربستان و آمریکا از عقب نشینی از یمن همچنین ترک این کشور هراس دارند؛ آنها همچنین بر این باورند که امور به سوی خارج شدن کنترل اوضاع از دست عربستان و آمریکا پیش می رود. آنچه این نگرانی ها را تقویت می کند، در نظر گرفتن یمن به عنوان یک طرف منطقه ای و بین المللی مخالف است. از این رو بررسی چگونگی بیرون راندن ائتلاف (متجاوز) عربی از جنگ بدون دستیابی به توافق سیاسی به طور کلی به معنای پایان دادن به جنگ با حضور انصار الله در راس طرف های اصلی مشارکت کننده در آینده یمن است. این سناریویی است که به شدت در حال حاضر مطرح است و طرف ها در حال گفتگو درباره آن هستند. 
اکنون هیچ راه مناسبی برای دستیابی به این نتیجه نیست، مگر آنچه فیلیپ جردن مطرح کرد: یعنی بیرون راندن ائتلاف عربی، بی نتیجه ماندن جنگ و ادامه آن، حمایت از دولت ادعایی موسوم به دولت قانونی (مستعفی) یمن، نشان دادن چراغ سبز به عربستان برای حمله به یمن در صورت لزوم و تشدید تنش های نظامی در الحدیده برای حذف این شهر از این سناریو. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


پنج شنبه 24 آبان 1397 - 16:22:19