چرا امت اسلامی از اوصیاء پیامبر(ص) فاصله گرفت؟

شنبه 19 آبان 1397 - 13:11:46
چرا امت اسلامی از اوصیاء پیامبر(ص) فاصله گرفت؟

تهران- الکوثر: استاد علوم اسلامی معتقد است حاکم شدن تفکری که نگاهی بشری و جاهلی به دین اسلام داشت موجب شد امت اسلامی از اوصیاء پیامبر(ص) فاصله بگیرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، شیخ فضیل الجزائری در برنامه «امه واحده» شبکه جهانی الکوثر درباره عمل نکردن مسلمانان به وصیت پیامبر(ص) درباره جانشین ایشان گفت: امت اسلامی در زمان حیات پیامبر اسلام (ص) به دو بخش تقسیم می‌شد. بخشی از امت به دین اسلام نگاهی بشری داشتند و پیامبر را نیز انسانی مانند بقیه انسان‌ها می‌دانستند و جاهلیت زیادی در طرز فکر آنها وجود داشت. دو عیب در این ها وجود داشت یکی نگاه بشری آنها به دین و دیگری جاهلیت آنها بود. بخش دوم نگاهی کاملا غیبی به دین داشت و دین را به طور کامل از جانب خدای تعالی می دانست.

استاد الجزائری افزود: این دو دستگی در زمان حیات پیامبر اسلام (ص) وجود داشت. از آنجا که پیامبر اسلام بر امور سیطره داشت بخشی از جامعه که نگاه بشری و جاهلی به دین داشت خاموش و ساکت بود هرچند در برخی موارد اختلافی این مسئله نمایان می شد. بعد از وفات پیامبر اسلام (ص) این بخش تقویت شد و این باور شکل گرفت که پیامبر نیز انسانی شبیه من است و همانطور که ایشان در روز غدیر حضرت علی (ع) را به عنوان جانشین خود تعیین کرد من هم حق دارم جانشین پیامبر را طبق نگاه خودم تعیین کنم.

این استاد حوزه افزود: چنین دیدگاهی بعد از فوت پیامبر اسلام تقویت شد و قدرت را به دست گرفت و با بهره برداری از ثروت و قدرت خود، تلاش کرد اهل بیت علیهم السلام را به حاشیه براند. علمای این طیف نیز ذهن مردم را برای پذیرش واقعیت جدید آماده کردند و به آن رسمیت بخشیدند. مردم با این فرهنگ خو گرفتند و این دیدگاه زیر نظر حاکمان تا جایی توسعه یافت که به عنوان اسلام اصیل و ناب معرفی شد. این تحولات بود که موجب شد بخش اعظم امت اسلامی از اوصیاء فاصله بگیرد و به کسانی که وصیت پیامبر (ص) را زیرپا گذاشتند گرایش یابد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 19 آبان 1397 - 13:11:35