هشدار خرازی درباره پیامدهای منفی شکست برجام برای اروپا

شنبه 19 آبان 1397 - 12:42:43
هشدار خرازی درباره پیامدهای منفی شکست برجام برای اروپا

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه سازوکارهای چندگانه اروپا با کندی روبرو است و باید هر چه سریع‌تر اجرایی شود، شکست برجام را موجب بی اعتباری اروپا خواند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، سید کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی که به اتریش سفر کرد، در بیست و دومین مجمع اروپایی که با عنوان «اتحادیه اروپایی، بازیگر اصلی امنیتی و دفاعی» برگزار شد، درباره همکاری اتحادیه اروپاو ایران در سایه تحریم‌های تحمیلی آمریکا سخنرانی کرد.

وی در بخشی از سخنانش گفت: با توجه به پایان یافتن جنگ سرد و تلقی آمریکا از اروپا به عنوان یک رقیب، آن طور که ترامپ در مصاحبه‌ای از اروپا به عنوان دشمن نام برد، منافع و امنیت اروپا برای حاکمیت امروز آمریکا امری بی معنی و یا حداقل در اولویت نیست. لذا حوادثی که در خاورمیانه می‌گذرد و پیامدهای آینده آن که بی شک بر اروپا نیز تأثیرات امنیتی خواهد داشت، آمریکا را متأثر نمی‌سازد، بلکه از آن در جهت منافع خود سوء استفاده می‌کند.
به گزارش فارس، خرازی با بیان اینکه مسلماً توافق هسته‌ای با ایران بدون همکاری اروپا صورت نمی‌گرفت، افزود: در واقع شکست این توافق موجب بی اعتباری اروپاست. 

وی با بیان اینکه حاکمیت امروز آمریکا نمی‌خواهد دیگران در حل و فصل مسائل منطقه‌ای و جهانی نقش داشته باشند، اظهار داشت: زیرا برای قدرتی که یکجانبه گرایی را دنبال می‌کند مشارکت معنایی نخواهد داشت. 

خرازی ادامه داد: امروز تمام تحرکات سیاسی و اقتصادی آمریکا در راستای تحقق یکجانبه گرایی است در این راستا یکی از اهداف آمریکا تضعیف اتحادیه اروپایی است.

وی گفت: درست است که سازوکارهای جدید همکاری اروپا با ایران در راستای کمک به اجرای مفاد توافق هسته‌ای با ایران صورت می‌پذیرد، ولی باید به این اقدام اروپا با رویکردی استراتژیک و امنیتی نگاه کرد که در صورت عدم تحقق آن مشکلاتی پدید خواهد آمد که ضرر و زیان‌های فراوانی را در پی خواهد داشت و در درجه اول منطقه خاورمیانه و اروپا و سپس جهان خسارت خواهند دید. 

خرازی ادامه داد: دولت فعلی آمریکا برخلاف دولت‌های قبلی جهانی شدن اقتصاد را خلاف منافع خود می‌داند. لذا با همه ساختارهایی که با این تفکر همسو نیستند، از جمله تشکل اتحادیه اروپا مبارزه می‌کند. آنها به طور کلی با توافقی همچون برجام که از طریق مشورت و هماهنگی و تفاهم همه قدرت‌های جهانی با ایران شکل گرفته است، مخالفند و معتقدند که این توافق باید به صورت دوجانبه بین آمریکا و ایران صورت پذیرد. طبعاً آنها در توافقات دوجانبه به دنبال منافع سیاسی و اقتصادی خود هستند و دیگران باید کنار گذاشته شوند.  


 

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 19 آبان 1397 - 12:4:5