حماس بر ضرورت پايان يافتن محاصره غزه تاکيد کرد

جمعه 18 آبان 1397 - 22:0:1
حماس بر ضرورت پايان يافتن محاصره غزه تاکيد کرد

تهران - الکوثر :‌يکی از رهبران حماس با تاکید بر اینکه راهپیمایی های بازگشت نتایج ملموسی داشته است بر ضرورت پايان يافتن محاصره غزه تاکيد کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، خلیل الحیه از رهبران جنبش فلسطینی حماس گفت: «آنچه امروز شاهد آن هستیم واقعیت راهپیمایی های بازگشت به عنوان اقدامی مقاومتی ، جهادی ، مبارزاتی است که ما و همه فرزندان و گروه های ملت فلسطین و در راس آنها گروه های ملی و اسلامی با همه گرایشها و شاخه های آن ، بر سر ادامه دادن به آن توافق کردیم. آنچه که امروز می بینم ، حاصل تلاشهای ملتمان در ایستادگی و مقاومت و ادامه این راهپیمایی های مردمی است.»

وي افزود :« آنچه که امروز شاهدش هستیم، تسلیم شدن رژیم اشغالگر در برابر فشارها و ایستادگی ملی فلسطینی برای شکستن محاصره و بازگرداندن قضیه فلسطین به کانون توجه و حالت عادی آن به عنوان قضیه ای کاملا سیاسی است. ما ملتی هستیم که مسئله ای سیاسی دارد، ملتی هستیم که سرزمینی اشغال شده دارد، ملتی هستیم که خواستار بیرون راندن اشغالگر و بازگشت آوارگانش و برپایی کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس در سرزمین فلسطین است. در نتیجه امروز ملت فلسطین حقیقتی را به نمایش می گذارد و آن اینکه ما به این اقدام مردمی ادامه می دهیم تا اینکه این راهپیمایی ها تمامی اهداف خود را محقق سازد. همچنین این ما - به عنوان مردم و گروه های فلسطینی - بودیم که برای این راهپیمایی ها برنامه ریزی و اهدافی برای آن ترسیم کردیم و این ما هستیم که ابزارها و سازوکارهای آن را کنترل می کنیم و این ما هستیم که می گوییم فلان سازوکار و تاکتیک در اینجا فایده دارد یا نه».
وی همچنین گفت: «در زمینه سیاسی باید بگویم که هیچ کس در اهمیت این راهپیمایی ها و دستاوردهای آن تردید ندارد و در رابطه با شکستن محاصره نیز، ملت فلسطینی به طور کاملا روشن نتیجه این راهپیمایی ها و ایستادگی اش را احساس می کند و به یاری خدا محاصره غزه برای همیشه شکسته شود. ما در دو هفته گذشته شاهد بهبود اوضاع برق بودیم و این چیزی نیست که مخفی بماند. همچنین بهبود شرایط ماهیگیری و صادرات و واردات و تبادل کالاها از و به غزه نیز کاملا مشهود بود. از طرف دیگر امروز از دشمن صهیونیستی می خواهیم که به محاصره خود که دوازده سال است ادامه دارد، برای همیشه پایان دهد تا ملت فلسطین با عزت زندگی کند و ما فلسطینیان بتوانیم دست به دست هم روند باز پس گیری حقوق خود و محقق ساختن اهداف ملی مان را از سر گیریم».
خلیل الحیه افزود: «این بهبود حاصل شده، در واقع پایبندی دشمن صهیونیستی به بندهای توافق آتش بس سال 2014 است که دشمن تلاش کرد در بخش شکستن محاصره، آن را نادیده بگیرد. در نتیجه این راهپیماییها، بخش شکستن محاصره در توافق آتش بس 2014 را دوباره بر سر زبانها آورد، بخشی که دشمن در چهار سال گذشته از انجام آن طفره می رفت. در نتیجه ما نه به دنبال توافق جدیدی هستیم و نه آتش بس دیگری می خواهیم، بلکه ما و برادران مان در مصر و قطر و همچنین سازمان ملل به دنبال تثبیت آتش بس در ازای شکستن همیشگی محاصره غزه هستند. برای رسیدن به این خواسته، از فلسطینیان می خواهیم به این راهپیماییها ادامه دهند، اما ما خود سازوکارها و چگونگی برگزاری آن را تعیین و کنترل می کنیم و مهم این است که اقدامات جهادی و مبارزاتی مردمی به عنوان بخشی از مقابله با دشمن صهیونیستی ادامه یابد تا قضیه فلسطین همواره باقی بماند و آنهایی که به دنبال معامله هایی برای از بین بردن قضیه فلسطین هستند، روی آرامش را نبینند. ما باید وحدت ملی را حفظ کنیم و یکدیگر را درک کنیم و شکل و سازوکار مقاومت را به شکلی که به نفع ما باشد تغییر دهیم. ما آنچه که شنوندگان و بینندگان می خواهند انجام نمی دهیم، بلکه آنچه که مردممان می خواهند انجام می دهیم».
خلیل الحیه درباره اینکه آیا این توافقات با اطلاع تشکیلات خودگردان فلسطین و دیگر گروه های فلسطینی از جمله فتح صورت می گیرد یا خیر، گفت: «همه گروه های فلسطینی حاضر در غزه در توافقهای تثبیت آتش بس در سال 2014 مشارکت داشتند و همه واسطه ها بویژه برادرانمان در مصر با همه گروه ها نشستهایی دارند و آنها را در جریان امور قرار می دهند. از طرف دیگر ما همواره امید داشتیم و داریم که برادران در جنبش فتح و تشکیلات خودگردان، بخشی از یک جریان ملی جامع باشند تا با همه چالشها مقابله کنیم، اما متاسفانه به نظر می رسد دوستانمان در تشکیلات خودگردان دوست دارند محاصره غزه ادامه داشته باشد، امیدوارند اهالی غزه زیر فشار محاصره بمیرند تا آنچه که آنها می خواهند اجرا کنیم، در حالی که چالشهای پیش روی قضیه فلسطین، همه بخشهای سرزمین فلسطین را هدف قرار می دهد. در نتیجه ما به وحدتی واقعی نیاز داریم که بر اساس موارد مورد توافق استوار باشد. اما اینکه در دایره «بیایید و آنچه ما می خواهیم را انجام دهید» بمانیم، پس ملت فلسطین نمی تواند منتظر درنگها و عقب نشینی ها و درجا زدنها باشد تا مردم بمیرند. ما در این راهپیمایی ها به دنبال اهدافی سیاسی و شکستن محاصره بودیم. به برخی از اهداف سیاسی رسیدیم و اکنون نیز شکستن محاصره را دنبال می کنیم».
وی همچنین گفت: «چه کسی است که تحریمها و مجازاتهایی را علیه غزه اعمال می کند؟ آیا رژیم اشغالگر نیست؟ آیا رژیم اشغالگر عامل این همه مشکلات ما نیست؟ اما چه کسی در اعمال تحریمها و مجازاتها علیه غزه با رژیم اشغالگر مشارکت می کند؟ آیا آقای محمود عباس کسی نیست که اقدام به تحریم غزه می کند و در برابر جهان می گوید من چنین نمی کنم؟ این کارمندهایی که سی درصد تا پنجاه درصد حقوقشان را دریافت می کنند، چه کسی حقوقشان را کسر کرد؟ مراکز بهداشتی که هیچ دوا و درمانی در آنها نمی یابیم، چه کسی اینها را از غزه دریغ کرد؟ بنابراین من می گویم باید متحد باشیم اما وحدت نیز شرایطی دارد». 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


جمعه 18 آبان 1397 - 21:59:42