افشاگری اسنودن درباره قتل خاشقجی

جمعه 18 آبان 1397 - 21:47:13
افشاگری اسنودن درباره قتل خاشقجی

تهران - الکوثر : مزدور سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا «سیا»، فاش کرد سازمان های اطلاعاتی این کشور، انگلیس و رژیم صهیونیستی از برنامه ریزی قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی در کنسولگری این کشور در استانبول، اطلاع داشتند. 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، ادوارد اسنودن تاکید کرد سازمان های اطلاعاتی آمریکا، انگلیس و اسرائیل اطلاع داشتند محمد بن سلمان ولیعهد سعودی برای قتل جمال خاشقجی برنامه ریزی می کند. 
اسنودن تاکید کرد ولیعهد سعودی اخیرا به این منظور، جوخه مرگ پنجاه نفره تشکیل داده بود. 
تازه ترین اطلاعات فاش شده نشان می دهد، برخی سازمان های اطلاعاتی بین المللی، در پنهان کردن طرح قتل خاشقجی، چند هفته پیش از اجرای این جنایت، دست داشته اند. به نظر می رسد این سازمان ها در فاش نکردن طرح عربستان در این باره با یکدیگر هماهنگی کرده اند. رسانه های آمریکایی پیش از این تاکید کرده بودند، سازمان های اطلاعاتی این کشور از طرح عربستان برای کشاندن خاشقجی به کنسولگری و بازداشت وی آگاهی داشتند. روزنامه واشنگتن پست به نقل از مقامات آمریکایی تاکید کرد مقامات سعودی طرح کشاندن خاشقجی از ایالت ویرجینا به استانبول و بازداشت او را بررسی کرده بودند. 
رسانه های انگلیسی هم از اطلاع داشتن سازمان های اطلاعاتی این کشور از طرح ترور خاشقجی، چند هفته پیش از ترور او خبر دادند. سازمان های اطلاعاتی انگلیس این مسئله را تکذیب نکردند و فقط وزیر امور خارجه این کشور گفت، پیشتر از طرح قتل خاشقجی اطلاع نداشته است. رسانه های اسرائیلی پیش از این فاش کرده بودند عربستان برای شنود مکالمات خاشقجی و زیر نظر گرفتن او، از تجهیزات ساخت اسرائیل استفاده کرده است.

ادوارد اسنودن عامل سابق اطلاعاتی سیا، اطلاعات مطبوعات آمریکا، انگلیس و اسرائیل را تایید و تاکید کرد شرکت شنود «ان اس او گروپ تکنولوجیز» اسرائیل ، از برنامه پیگاسوس در کانادا برای جاسوسی از دوست خاشقجی استفاده کرده است که این مسئله تعقیب و قتل خاشقجی را تسهیل کرد. یک گروه تحقیقاتی کانادایی سخنان اسنودن را تایید و تاکید کرد مسئولان سعودی از فناوری شرکت اسرائیلی ان اس او گروپ، در تلاش برای تعقیب عمر عبدالعزیز معارض عربستانی مقیم کانادا استفاده کرده اند.  
شبکه انگلیسی بی بی سی، در فیلم مستندی از تشکیل جوخه مرگ پنجاه نفره در تابستان گذشته برای ترور معارضان عربستان در داخل و خارج این کشور، خبر داد و تاکید کرد خاشقجی از جمله قربانیان این جوخه مرگ است. مستند بی بی سی تاکید می کند قتل خاشقجی، نخستین عملیات افراد نزدیک به محمد بن سلمان ولیعهد سعودی نبوده است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 18 آبان 1397 - 18:31:25