حقوقدان سعودی : بن سلمان، مردم عربستان را گرفتار پرونده های متعدد کرده است

جمعه 18 آبان 1397 - 9:0:12
حقوقدان سعودی : بن سلمان، مردم عربستان را گرفتار پرونده های متعدد کرده است

تهران - الکوثر : فعال مدنی اهل عربستان، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان را جوانی احمق توصیف کرد که یک ملت را در پرونده های داخلی، منطقه ای و بین المللی گرفتار کرده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، سلطان العبدلی در گفتگو با با برنامه ماوراء الخبر شبکه الجزیره درباره پیامدهای حقوقی خبر ذوب شدن جسد خاشقجی در اسید بر روند سیر پرونده ، تصریح کرد : برخی از مدافعان تیم اعدام نظام عربستان، می گویند باید منتظر پایان تحقیقات باشیم، اما در بعد حقوقی حتی نیازی به پایان تحقیقات نظام ترکیه در این پرونده نیست زیرا نظام عربستان و قاتل عمومی این نظام که دادستان کل خوانده می شود، اعتراف کرده اند مقتول را به داخل کنسولگری کشاندند، کشتند، تکه تکه اش کردند و به زودی هم اعتراف خواهند کردند که جسدش را ذوب کرده اند.

وی افزود : در بعد حقوقی اعتراف فراتر از هر دلیلی است، در نتیجه نیازی به تحقیقات ترکیه نیست، از همان زمانی که مقامات عربستان گفتند جسد را به یک تبعه ترکیه تحویل دادند و پس از مدتی مجبور شدند در برابر فشارها این گفته را رد کنند پیش بینی من این بود که جسد را در منزل سرکنسول از بین برده و ذوب کرده اند. نکته دیگر اینکه در چنین جنایت خطرناکی و رعب آوری، که به باور من در تاریخ صد ساله اخیر سابقه نداشت، نباید از بعد عاطفی سخن گفت، در این قضیه ما شاهد جنایت پشت جنایت بودیم. اینکه قربانی را از واشنگتن فرا بخوانند، شکنجه کنند، زنده زنده او را تکه تکه کنند، سپس در منزل یک سرکنسول تبهکار تکه های جسدش را از بین ببرند جنایت بی سابقه ای است.

العبدالی تاکید کرد : نظام سعودی در این پرونده بارها و بارها به جهانیان دروغ گفت و هر بار سعی کرد با دروغی برای خود راه فراری پیدا کند اما در عمل خود را بیش از گذشته غرق کرد و این سرنوشت ظالمان است. قاتل تروریستی چون محمد بن سلمان، صادر کننده فرمان قتل خاشقجی است. برخی در پی تبرئه محمد بن سلمان هستند اما سخن من این است که آیا بدون موافقت بن سلمان آزادی افرادی چون سلمان العوده در عربستان ممکن است؟ چنین چیزی غیر ممکن است. تمامی تصمیمات در این زمینه ها با محمد بن سلمان است. بی بی سی اخیرا از کشته شدن برخی از مخالفان دیگر نظام سعودی خبر داد، در آینده نیز اینگونه اخبار را خواهیم شنید. همه اینها با دستور مقامات عالی عربستان اعم از محمد بن سلمان یا ملک سلمان، نایف، فایز بن عبدالعزیز یا عبدالله بن عبدالعزیز و... است. نه تنها این ترورها اقدام بسیار قبیحی است بلکه این جوان خام مراکز دیپلماتیک را هم به تمسخر و اهانت گرفته است.

وی درباره سکوت عربستان در برابر خبر ذوب شدن جسد مقتول گفت، نظام سیاسی عربستان پیش از این پنج بار از مواضعش در این پرونده عقب نشست، گفته بودند خاشقجی از کنسولگری خارج شد بعد گفتند نشد، سپس گفتند قتل او کار عوامل خودسر بود، پس از آن از تکه تکه شدن جسد و امور دیگر گفتند. میهمان تونسی شما( حقوقدان تونسی و کارشناس دیوان کیفری بین المللی در لاهه که صدور فرمان قتل را در راس قوه مجریه در عربستان دانست) از راس هرم قوه مجریه در عربستان می گوید در صورتی که اصلا در عربستان قوه مجریه وجود ندارد بلکه، در عربستان شاهد خدایی هستیم که قوای مجریه، قضائیه و مقننه را در اختیار دارد، اوست که از طریق نهادهای امنیتی دستورات را به قضات

وی اضافه کرد : جوانی احمق که یک ملت را در پرونده های داخلی، منطقه ای و بین المللی گرفتار کرده است، بارها سخن خود را عوض می کند و باز هم با وقاحت مدعی است که دستور از او نبود و عوامل اجرایی جنایت با او میانه ای ندارند در شرایطی که مجریان این دستور با او در سفرهای خارجیش عکس یادگاری می گرفتند و در ردیف گارد شخصی او بودند. این رسوایی از بزرگ ترین رسوایی های سیاسی است که این فرد مرتکب شده است. پدر این فرد را رها کنید او از سال 2013 آلزایمر دارد، سخن من به طور ویژه درباره محمد بن سلمان است که اطرافیانش همواره مخالفان و فعالان سعودی و خانواده هایشان را به قتل و مثله کردن جسد تهدید کرده اند و متاسفانه در چنین شرایطی فردی مثل دونالد ترامپ به عنوان قیم این کودک ظاهر می شود و می گوید ابعاد این پرونده تا یک هفته دیگر مشخص می شود. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 18 آبان 1397 - 7:55:51