دارنده نوبل صلح : غرب چشمان خود را به روی جنایات عربستان بسته است

پنج شنبه 17 آبان 1397 - 0:7:58
دارنده نوبل صلح : غرب چشمان خود را به روی جنایات عربستان بسته است

تهران - الکوثر : برنده جایزه نوبل صلح گفت غرب مدتهاست که به عربستان سعودی اجازه داده است تا از مجازات قتل فرار کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، توکل کرمان ، فعال یمنی و برنده جایزه صلح نوبل در مطلبی در پایگاه اینترنتی نشریه نیوزویک نوشت: در دوم اکتبر 2018، دوست من، جمال خاشقجی نویسنده و روزنامه نگار واشنگتن پست به کنسولگری عربستان در استانبول رفت اما هیچوقت از آنجا خارج نشد. بعد از این ماجرا داستانی که عربستان رسما اعلام کرد کاملا تغییر کرد. داستان آنها از انکار دخالت در مرگ خاشقجی به اذعان دادستان کل عربستان در خصوص قتل از پیش برنامه ریزی شده خاشقجی در داخل ساختمان کنسولگری در استانبول تغییر کرد. قتل فجیع او در کنسولگری و در خاک کشور خارجی جسارت عربستان سعودی را در سوء استفاده از قدرتش در ورای مرزهای خودش نشان می دهد. اما بی توجهی آشکار عربستان به حقوق بشر و استانداردهای بین المللی چیز جدیدی نیست. از ماه مه سال جاری تاکنون دهها فعال زن حقوق بشر به دست مقامات سعودی بازداشت شده اند. بسیاری از آنها بابت فعالیتی که در زمینه حق رانندگی زنان داشتند بازداشت شده اند. قتل خاشقجی یادآور آن است که جهان به بهای جان میلیونها بی گناه بر روی جنایات عربستان سعودی چشم بسته است. 
وی در ادامه نوشت : مردم یمن این را به خوبی می دانند. 13 میلیون نفر در یمن با خطر قحطی و گرسنگی مواجه اند و به گفته سازمان ملل و این قحطی می تواند به بدترین در 100 سال گذشته تبدیل شود. میلیونها یمنی در جنگ تحت امر عربستان گرفتار شده اند و تخمین زده می شود 22 میلیون نفر شامل 11 میلیون کودک به کمکهای فوری بشردوستانه نیاز دارند. حملات هوایی به یمن بیشترین تلفات غیرنظامی را داشته است. در این حملات منازل مسکونی، بازارها، مراسم عروسی، قایق های غیرنظامی و حتی تاسیسات پزشکی مورد حمله قرار گرفته اند. سلاح هایی که در این حملات استفاده می شود مستقیما از جانب آمریکا، انگلیس، فرانسه، کانادا و دیگر متحدان بین المللی تامین می شود.
خشم جامعه بین الملل از قتل خاشقجی قابل ستایش است اما با سیاست فروش سلاح آنها مطابقت ندارد. آمریکا، کانادا و انگلیس طی هفته گذشته خواستار پایان جنگ در یمن شدند. اما تا زمانیکه این کشورها تامین سلاح برای عربستان را که به این درگیری دامن می زند متوقف نکنند، صلح در یمن برقرار نخواهد شد. اگر اکنون اقدامی صورت نگیرد این پیام را برای سران عربستان به همراه دارد که می توانند بدون هیچ عواقبی به ساکت کردن وحشیانه صداهای ناراضی ادامه دهند.
خشم و عصبانیت از قتل خاشقجی باید با اقدامی قاطع همراه باشد یعنی تحقیقات مستقل و معتبر درباره این قتل و پاسخگو بودن عاملان و همچنین قطع فروش سلاح به عربستان سعودی.
بهترین راه برای ادای احترام به خاشقجی و تعهد او به آزادی و عدالت این است که تضمین شود خشونتی که در مورد او رخ داد دیگر تکرار نخواهد شد. اقدام کردن تنها راهی است که می توانیم برای ادای احترام به او انجام دهیم. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


چهار شنبه 16 آبان 1397 - 23:22:8