درخواست ۱۰۰ چهره جهانی از گوترش برای انجام تحقیقات مستقل درباره قتل خاشقجی

شنبه 12 آبان 1397 - 15:2:57
درخواست ۱۰۰ چهره جهانی از گوترش برای انجام تحقیقات مستقل درباره قتل خاشقجی

تهران- الکوثر: تعدادی از هنرمندان و اصحاب رسانه از سراسر جهان در نامه‌ای از دبیرکل سازمان ملل خواستند دستور انجام تحقیقات مستقل درباره قتل خاشقجی را صادر کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر  به نقل از شبکه خبری الجزیره، بیش از صد شخصیت صاحب نام بین‌المللی در عرصه‌های ادبی، هنری، رسانه‌ای و جامعه مدنی در نامه‌ای سرگشاده از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواستند تحقیقات مستقلی درباره قتل جمال خاشقجی آغاز کند.

در این نامه آمده است، قتل وحشیانه یک روزنامه‌نگار در خاک بیگانه نقض آشکار حقوق بشر و افزایش نگرانی درباره سرکوب مخالفان عربستان است که ریاض طی سال‌های اخیر تعدادی از آنها از جمله نویسندگان، روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشری را در یک حمله کوبنده علیه آزادی بیان بازداشت کرده است.

هنرمندان در این نامه از گوترش خواستند، تحقیقات مستقلی درباره مساله خاشقجی داشته باشند، به ویژه اینکه مسؤولان ترکیه می‌گویند درخصوص قطعه قطعه کردن جسد او توسط گروهی از قاتلان سعودی ادله و شواهدی دارند.

در این نامه آمده است، کشتن یک روزنامه‌نگار داخل یک ساختمان دیپلماتیک کمتر از تروریسم دولتی نیست که به دنبال ایجاد رعب و وحشت در میان روزنامه‌نگاران، مخالفان و تبعیدی‌ها در سراسر جهان است.

از امضا کنندگان این نامه مری لوئیز استریپ، بازیگر آمریکایی، جوآن جو رولینگ، نویسنده انگلیسی، پاتریک استوارت، بازیگر انگلیسی، ایان راسل مک‌یوون، نمایشنامه‌نویس و تهیه کننده انگلیسی، باب وودوارد، روزنامه‌نگار آمریکایی و مارگارت اِلنور اتوود، نویسنده و فعال کانادایی هستند.

این نامه در حالی نوشته شده که تحقیقات ترکیه درباره خاشقجی نشان می‌دهد که مقامات ارشد سعودی دستور قتل را داده بودند.


شنبه 12 آبان 1397 - 14:34:34