عطوان: حماس و جهاد با هماهنگی محور مقاومت در منطقه عمل می کنند

یک شنبه 6 آبان 1397 - 17:20:58
عطوان: حماس و جهاد با هماهنگی محور مقاومت در منطقه عمل می کنند

تهران - الکوثر : سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم تاکید کرد جنبش های حماس و جهاد اسلامی فلسطین با هماهنگی محور مقاومت در منطقه عمل می کنند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، عبدالباری عطوان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی المیادین، درباره اوضاع نوار غزه گفت: کاملا روشن است که اسرائیل در حالت سردرگمی و نگرانی قرار دارد. اکنون نیروی جدیدی در نوار غزه در حال شکل گیری است که جهاد اسلامی نام دارد. جهاد اسلامی با صدور بیانیه ای به طور رسمی اعلام کرد بیش از چهل موشک به سوی شهرک های اطراف غزه شلیک کرد. جهاد اسلامی با میانجی گری مصر به توافق آتش بس با اسرائیل دست پیدا کرد. این تحول جدید به معنای آن است که اسرائیل اکنون با قدرت جدیدی در نوار غزه روبروست که همسو با جنبش حماس عمل می کند. بیانیه جهاد اسلامی تاکید کرد موشک های شلیک شده که گنبد آهنین اسرائیل فقط توانست هفده فروند از آنها را سرنگون کند، پاسخی به شهادت شش فلسطینی بود که در تظاهرات راهپیمایی بازگشت در مرزهای نوار غزه شرکت کرده بودند. این تحول جدید و بی سابقه است و نوار غزه، مقاومت را از سر گرفته است. جهاد اسلامی با انتخاب زیاد نخاله دبیرکل جدید، جایگاه و قدرت خود را احیا می کند. جنبش جهاد اسلامی بخش اساسی از محور مقاومت با مشارکت ایران، سوریه، حزب الله و بخشی از عراق است. اسرائیل درک می کند که مقاومت در غزه ادامه خواهد داشت. بعید نمی دانم که شاهد تنشی در نوار غزه باشیم و به حملات اشغالگران، پاسخ داده شود.
عطوان افزود: هماهنگی کامل بین جنبش های حماس و جهاد اسلامی وجود دارد. بدون شک باید به جنایت اشغالگران در مرز نوار غزه پاسخ داد. حتی اگر جهاد اسلامی با هماهنگی سوریه و ایران در این باره عمل کرده باشد، چه عیبی دارد؟ ایران سلاح در اختیار جنبش های حماس و جهاد اسلامی قرار داده و سوریه هم همواره حامی مقاومت بوده و از آرمان فلسطین حمایت کرده است. بنابراین هماهنگی جهاد اسلامی یا حماس با ایران و سوریه عیبی ندارد.
وی درباره سفر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به مسقط خاطر نشان کرد: آمریکا می خواهد معامله قرن را بر عرب ها و مسلمانان تحمیل کند. جیسون گرینبلات فرستاده آمریکا در مسئله خاورمیانه، هفته آینده به فلسطین اشغالی سفر و جزئیات این طرح را اعلام خواهد کرد. نتانیاهو در حالی به مسقط سفر کرد که وزیر امور خارجه عمان تاکید کرد این سفر به معنای میانجی گری بین اسرائیل و فلسطینی ها نیست. یعنی این سفر هیچ ارتباطی به تلاش مسالمت آمیز یا میانجی گری بین اسرائیل و عرب ها ندارد، بلکه در چارچوب روابط دوجانبه بین اسرائیل و عمان صورت گرفت. این اقدام به معنای عادی سازی رسمی روابط با اسرائیل و به رسمیت شناختن این رژیم است. این مسئله به معنای آن است که مسئله فلسطین دیگر برای عمان اهمیت ندارد. ممکن است بنیامین نتانیاهو در روزهای آینده به قطر، امارات و بحرین و شاید عربستان سفر کند و آویگدور لیبرمن هم برای افتتاح سفارت به عمان برود. بدون شک، در پشت پرده، طرحی برای عادی سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل جدا از مسئله فلسطین وجود دارد. تاکنون دو مرحله مهم معامله قرن یعنی حذف قدس و آوارگان از روی میز و مشروعیت بخشیدن به شهرک های اسرائیل، اجرا شده است. شاهد اعمال فشار بر کشورهای عربی هستیم تا اسامی آوارگان فلسطینی را از فهرست آوارگان حذف کنند. به اعتقاد من، صلح بین اسرائیل و کشورهای عربی به دور از مسئله فلسطین در حال شکل گیری است.

 

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 6 آبان 1397 - 17:20:53