خاشقچی،سکوت رسانه ای در جنوب شرق آسیا علیه آل سعود را شکست

شنبه 5 آبان 1397 - 19:18:49
خاشقچی،سکوت رسانه ای در جنوب شرق آسیا علیه آل سعود را شکست

پرونده قتل روزنامه نگارعربستانی در ترکیه سبب شد تا بسیاری از رسانه های جنوب شرق آسیا در اقدامی کم سابقه با انعکاس مستمر اخبار مرتبط با این قتل انتقادها علیه سیستم سیاسی عربستان سعودی به زمامداری محمد بن سلمان را باز نشر دهند.

تهران- الکوثر:  از زمان تایید قتل جمال خاشجی تاکنون، تقریبا هر روز، اغلب نشریات و رسانه های مختلف دیداری و شنیداری کشورهای آسیای جنوب شرق به انعکاس آخرین اخبار مربوط به این روزنامه‌نگار منتقد سعودی و در حاشیه آن به انعکاس انتقادها از نظام سیاسی عربستان پرداختند.
نیواستریت تایمز در مالزی، از ابتدای رویداد مفقود شدن جمال خاشقچی به پوشش خبری این موضوع پرداخت. نخستین گزارش این نشریه به نگرانی های نامزد ترکیه‌ای خاشقچی پرداخت که در مقابل کنسولگری عربستان در استانبول می کوشید از مقامات عربستان پاسخی بگیرد. 
در این گزارش در مورد ناپدیدشدن خاشقچی بود، نیواستریت تایمز به معرفی این روزنامه نگار و چگونگی تبعید خودخواسته‌اش به آمریکا پرداخت. 
این گزارش همچنین به نگارش مقالاتی توسط وی در واشنگتن پست اشاره داشت که همگی نگاهی منتقدانه به حکومت عربستان به ویژه زمام‌داری محمدبن سلمان داشتند.
نیواستریت تایمز در گزارش های بعدی خود به تشریح نتایج تحقیقات پلیس ترکیه و کشته شدن جمال خاشقچی در داخل کنسولگری عربستان پرداخت و تلاش‌های دولت ترکیه برای رمزگشایی از معمای قتل او را منعکس کرد. 
این روزنامه همچنین به درخواست‌های دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا از عربستان برای ارائه‌ی پاسخ صریح در مورد مرگ این روزنامه نگار اشاره کرد، اما آن را نتیجه فشارهای سیاسی درون آمریکا و نه تمایل شخصی وی دانست.
تودی آنلاین سنگاپور که پیشتر یکی از روزنامه های پرخواننده بوده و اینک مهم ترین روزنامه دیجیتال این کشور محسوب می شود، پس از انتشار خبر کشف جسد جمال خاشقچی، توجه بیشتری به این حادثه نشان داد.
دیدگاه این سایت خبررسانی بیشتر معطوف به تاثیر این حادثه بر روابط آمریکا و عربستان بود تا موضوع قتل یک روزنامه نگار.
گزارش های این سایت که در میان سنگاپوری‌ها محبوب است، بیشتر به گفته های ترامپ در مورد پیگیری پرونده اختصاص یافت، اما لحن آنها بگونه‌ای است که حاکی از آن است که رییس جمهور آمریکا نیز بیش از آن که برای قتل یک روزنامه نگار ارزش قایل باشد، نگران لغو قرارداد فروش سلاح به عربستان است.
این رسانه سنگاپوری همچنین به انعکاس دیدگاه های رییس کمیسیون روابط خارجی سنای آمریکا پرداخته که در آن اعلام شد در صورت اثبات نقش عربستان در کشتن جمال خاشقچی، آمریکا باید شدیدترین تحریم‌ها را علیه عربستان به اجرا درآورد.
روزنامه جاکارتا پست در اندونزی نیز پوشش روزانه و مستمری در مورد قتل روزنامه نگار سعودی داشت. این روزنامه واکنش‌های جهانی به قتل جمال خاشقچی را به خوبی منعکس کرد و دیدگاه‌های کانادا، ترکیه و آمریکا را دراین زمینه مطرح کرد .
در یکی از گزارش این روزنامه آمده است: واشنگتن پست پیشتر از قول برخی مقامات آمریکا اعلام کرده بود که مقامات عربستان در تلاش بودند تا خاشقچی را در ایالت ویرجینیا، محل سکونت وی به تله بیاندازند و دستگیر کنند. 
این روزنامه همچنین از دوستان خاشقچی نقل کرد که مقامات برجسته عربستان به وی پیشنهاد محافظت کامل و پست‌های مهم در دولت را داده بودند تا او را به عربستان بازگردانند، اما خاشقچی نسبت به این پیشنهادات مشکوک بود.
این رسانه اندونزیایی درگزارش خود نوشت باوجود این اخبار، مقامات آمریکایی، داشتن هرگونه اطلاعاتی در مورد تهدید جانی جمال خاشقچی را تکذیب کرده اند.
روزنامه ملت(Nation) در تایلند نیزاگرچه پوشش محدودی در مورد خبر قتل جمال خاشقچی داشت، اما در تنها گزارش خود به انعکاس دیدگاه های طرف های درگیر در پرونده پرداخت. یافته‌های پلیس ترکیه، پاسخ‌های مقام های سعودی به ویژه محمدبن سلمان، ولیعهد و حاکم واقعی عربستان و اظهار نظرهای بین المللی در این گزارش ها بازتاب یافتند که در میان آنها دیدگاه روزنامه نگاری به نام بیل لاو در شبکه الجزیره جلب توجه می کند.
به نوشته نیشن این روزنامه نگار که خاشقچی را می شناسد، نوشته است: جمال روزنامه نگار درخشانی بود که به شدت مستقل می اندیشید اما آنقدر واقع بین بود که در عین نزدیکی به خطوط قرمز از آنها عبور نکند. صدای او انتقاد آگاهانه و توصیه های خردمندانه ای بود که باید توسط ولیعهد عربستان شنیده می‌شد.
جمال خاشقچی روزنامه نگاری منتقد آل سعود ؛ ماه گذشته برای ثبت و دریافت مدارک مربوط به ازدواجش به کنسولگری عربستان در استانبول رفت اما از آنجا خارج نشد و عربستان پس از مدت ها سکوت و انکار سرانجام قتل وی را تایید کرد .
بر اساس اخبار منتشر شده ؛ خاشقچی توسط 15 ماموری که در روز و ساعت حضور او در کنسولگری، از عربستان به استانبول رفته بودند، به قتل رسیده است و قاتلان نیز به کشور خود باز گشته اند. 
خاشقچی 59 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرد و به آمریکا رفت . یک سال پیش خاشقچی در یادداشتی در واشنگتن‌پست نوشته بود: من خانه، زندگی و شغلم را برای اینکه صدایم شنیده شود در عربستان رها کردم... اکنون می‌توانم آزادانه سخن بگویم درحالی‌که خیلی‌ها نمی‌توانند.


شنبه 5 آبان 1397 - 17:54:10