معاون وزیر خارجه سوریه: صبر دمشق مقابل تروریست‌های ادلب اندازه دارد

دو شنبه 30 مهر 1397 - 14:57:1
معاون وزیر خارجه سوریه: صبر دمشق مقابل تروریست‌های ادلب اندازه دارد

تهران- الکوثر: معاون وزیر خارجه سوریه ضمن تاکید بر ضرورت پایبندی ترکیه به تعهدات خود در خارج کردن تروریست ها از مناطق عاری از سلاح شمال غرب سوریه گفت، صبر دولت سوریه هم حد و اندازه ای دارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «فیصل المقداد»، معاون وزیر خارجه سوریه به نظام ترکیه و گروه‌های تروریستی مسلح تحت حمایت آن که همچنان به توافق ادلب پایبند نیستند، هشدار داد: «صبر دولت سوریه حد و اندازه‌ای دارد»؛ وی همچنین تاکید کرد، موشک‌های اس 300 و دیگر سلاح‌های سنتی سوریه قدرت بازدارندگی این کشور در برابر دشمن اسرائیلی را تقویت کرده است.

وی در پاسخ به سوال روزنامه سوری «الوطن» درباره میزان صبر سوریه در برابر عدم پایبندی ترکیه به توافق ادلب گفت:  موضوع، موضوع صبر نیست اما دولت ترکیه باید به تعهدات خود درباره توافق سوچی عمل کند و قادر به انجام وظایف خود باشد، زیرا یکی از مسئولیت‌هایش این است و ما می‌دانیم که می‌تواند به این تعهدات خود عمل کند، چون گروه‌های تروریستی در این منطقه تحت فرمان ترکیه هستند.

المقداد در پاسخ به سوال دیگر روزنامه الوطن درباره امکان ورود ارتش سوریه به درگیری با ارتش اشغالگر ترکیه که در شمال غرب سوریه حضور دارد، گفت: «ما می‌خواهیم همه این مشکلات در چارچوب حل و فصل وضعیت شهروندان، آشتی‌های ملی و حفظ زیرساخت‌ها  فیصله پیدا کند و سوریه این را بهترین راه حل برای رسیدن به چشم اندازهای خود می‌بیند؛ امیدواریم دولت ترکیه و گروه‌های مسلح درک کنند، صبر دولت سوریه هم حد و اندازه‌ای دارد.

این مقام سوری که پس از شرکت در سمیناری در دفتر الاسد درباره کتاب «سوریه و شیمیایی-حقایق و اسناد» سخن می‌گفت، تاکید کرد: دولت سوریه مابقی سرزمین‌های آزاد نشده اعم از شمال غرب ادلب که شرق فرات خوانده می‌شود، تحت تسلط خود خواهد گرفت چون این اراضی ارزشمندترین در قلب همه سوری‌هاست.
وی افزود: از همین رو کسی گمان و تردیدی ندارد، سوریه در پاسخ به خواسته‌های مردمش چه در ادلب یا شمال سوریه برای بازپس گیری این سرزمین گرانقدر به آغوش دولت سوریه تعلل داشته باشد.

سوریه برای پیوستن به پیمان منع سلاح شیمیایی تحت اجبار نبود
المقداد در این سمینار نیز تاکید کرد: سوریه برای پیوستن به توافق منع سلاح شیمیایی هرگز تحت اجبار نبود بلکه این تصمیم خود را کاملا آزادانه و در چارچوب حاکمیت و استقلال خود مطابق با اوضاع داخل سوریه، منطقه و جهان اتخاذ کرد .

وی تصریح کرد: وقتی ابزارهای بازدارندگی معمولی  و سنتی در اختیار است، نیازی نیست به فکر استفاده از سلاح کشتار جمعی بود.
معاون وزیر خارجه سوریه درباره نقش سامانه‌های اس 300 روسیه که اخیرا برای تقویت قدرت بازدارندگی سوریه در اختیار این کشور قرارگرفته است، گفت: این سلاح، قدرت بازدارندگی سوریه را تقویت کرد، این نوع تسلیحات و غیر آن از شیوه‌های رویارویی با نقشه های دشمنان سوریه با استفاده از تسلیحات سنتی و نه کشتار جمعی است.

وی افزود: در هر شرایطی سوریه از خود در برابر تهدیدها چه از طرف اسرائیل و چه غربی ها دفاع می کند.
المقداد تاکید کرد: آنها به مرکز مطالعات و تحقیقات علمی در دمشق حمله کردند درحالی که هیات‌های حقیقت یاب از آنجا دیدن می‌کنند و آمریکا می‌بایست آنجا را چون تحت حفاظت بین المللی بود بمباران نمی‌کرد و این گواه دروغگویی آمریکا و غرب است چون وقتی که مرکز تحقیقات علمی را تخریب کرد هیچ چیزی نیافت.
المقداد در نطق خود به سابقه برنامه شیمیایی سوریه پرداخت و گفت: در نیمه های دهه هفتاد و نیمه‌های دهه هشتاد قرن گذشته اوضاع جهان شروع به تغییر کرد و اتحاد جماهیر شوروی در آستانه فروپاشی بود، بنابراین چیزی برای ایجاد بازدارندگی در برابر اسرائیل در صورتی که تصمیم به حمله به سوریه می‌گرفت فراهم می شد و ما چاره ای جز برنامه شیمیایی نداشتیم؛ سلاح شیمیایی سلاح فقراست که می تواند قدرت بازدارندگی برای آنها ایجاد کند از همین رو این برنامه توسعه یافت و که برنامه پیچیده ای هم نبود.
المقداد درباره دلایل اینکه سوریه پیشتر به توافق منع سلاح شیمیایی نپیوسته بود گفت: در راستای همبستگی بین کشورهای عربی توافق شده بود که ما با مصر به همراه یکدیگر به این توافق ملحق شویم، اما مصر به این توافق ملحق نشد چون شرط پیوستن اسرائیل را گذاشت.
اما دلیل دوم و سومی که المقداد مطرح کرد این بود که سوریه به دنبال پیدا کردن راهی برای پیوستن عملی به این توافقنامه بود و همچنین امکانات مادی کافی برای نابود کردن چند تن از این مواد شیمیایی که صدها میلیون دلار برای نابودی آن تخمین زده شده بود، وجود نداشت.

وی درباره قصد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای خارج کردن کشورش از پیمان منع تولید و آزمایش موشک‌های هسته‌ای میان‌برد و کوتاه‌برد با روسیه گفت: ترامپ امروز می خواهد مسابقه تسلیحاتی جدیدی را به راه اندازد که امنیت و صلح بین دو کشور بزرگ روسیه و آمریکا را تهدید نمی‌کند بلکه اساسا به کشورهای اروپایی آسیب خواهد زد.


دو شنبه 30 مهر 1397 - 13:16:21