گرینبلات: "معامله قرن" به دنبال متحد کردن غزه و کرانه باختری است

پنج شنبه 26 مهر 1397 - 8:50:28
گرینبلات: "معامله قرن" به دنبال متحد کردن غزه و کرانه باختری است

تهران- الکوثر :نماینده آمریکا در روند صلح خاورمیانه مدعی شد، طرح صلح آمریکایی معروف به "معامله قرن" به دنبال اتحاد غزه و کرانه باختری است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، جیسون گرینبلات، نماینده آمریکا در روند صلح خاورمیانه در گفت‌وگو با پایگاه خبری "وای نت" وابسته به روزنامه یدیعوت آحارونوت اسرائیل مدعی شد، بر عکس آنچه که فلسطینی‌ها و غیر آنها ترویج می‌دهند طرح به صلح آمریکایی معروف به معامله قرن دو دستگی میان نوار غزه و کرانه باختری را همیشگی نمی‌کند بلکه این طرح به دنبال اتحاد این دو منطقه در کشور فلسطین آینده است.

وی گفت، فلسطینیان در جریان این طرح آمریکایی قرار ندارند و آن را مطالعه نکرده‌اند. کرانه باختری و غزه از بیش از ۱۰ سال پیش نه تنها به لحاظ جغرافیایی بلکه به لحاظ سیاسی در اثر درگیری میان تشکیلات خودگردان فلسطین و جنبش حماس جدا شده‌اند اما این طرح بر خلاف آنچه که شایعه شده به دنبال یکسان کردن مجدد این دو منطقه است.

گرینبلات افزود: سازمان آزادی‌بخش فلسطین نه به خاطر ما بلکه به خاطر ملت فلسطین باید رویکرد خود را تغییر دهد.

وی این اظهارات را در پاسخ به اتهامات متعدد فلسطینیان به دولت آمریکا درباره نیت این کشور برای جدا کردن غزه از کرانه باختری، محدود کردن مساله فلسطین تنها به مسائل انسانی و تمرکز بر کمک اقتصادی به این منطقه بدون مداخله تشکیلات خودگردان فلسطین، مطرح کرد.

منیر الجاغوب، مسؤول رسانه‌ای جنبش فتح در واکنش به سخنان گرینبلات گفت: این جنبش بار دیگر تاکید دارد که کاملا با سیاست بیهوده‌ای که دولت آمریکا در پیش گرفته مخالف است، این کشور به دنبال جدایی غزه از فلسطین و در راستای خدمت به اسرائیل به دنبال پایمال کردن کل طرح ملی فلسطین است.

وی تصریح کرد: اظهارات گرینبلات به او برای رسیدن به اهدافش کمک نمی‌کند، کسی که خواستار این اتحاد است، اولا باید از همه اقداماتی که آمریکا در حق قدس اشغالی و آوارگان، تشویق برای شهرک‌سازی و توقف حمایت از نهادهای پزشکی، آموزشی و غیر آن اتخاذ کرده دست بردارد، ثانیا، به جای بستن دفتر نمایندگی سازمان آزادی‌بخش فلسطین در واشنگتن از طریق درگاه قانونی یعنی این سازمان و رهبری آن مسائل فلسطین را پیگیری کند و به این مساله باید اذعان داشته باشد که راه‌کار تشکیل دو کشور به عنوان شرطی برای برقراری صلح مطلوب در منطقه جایگزینی ندارد.

الجاغوب گفت، اشک تمساح ریختن هیچ سودی برای درد و رنج مردم غزه ندارد، این درد و رنج‌ها ناشی از محاصره غزه توسط اسرائیل با حمایت مطلق آمریکاست که شریک اسرائیل در همه آنچه که متعرض فلسطینیان شده، است.

طرح معامله قرن آمریکا از ۱۹ ماه پیش توسط گرینبلات، جارد کوشنر، داماد و مشاور رییس جمهوری آمریکا و دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اسرائیل تهیه شده اما هنوز درباره انتشار جزئیات آن تصمیمی گرفته نشده است.

انتهای پیام


پنج شنبه 26 مهر 1397 - 0:4:35