دیفنس نیوز:احتمال تحریم تسلیحاتی عربستان رو به افزایش است

چهار شنبه 25 مهر 1397 - 20:49:16
دیفنس نیوز:احتمال تحریم تسلیحاتی عربستان رو به افزایش است

تهران- الکوثر: تارنمای نشریه دیفنس نیوز آمریکا که در زمینه اخبار نظامی فعالیت می کند، نوشت : پس از کشته شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی در کنسولگری عربستان در ترکیه، فشارها بر اتحادیه اروپا و کشورهای عضو برای تحریم فروش اسلحه به ریاض در حال افزایش است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر به نقل از تارنمای این نشریه، آخرین تلاش از رشته اقدامات اتحادیه اروپا برای تحریم تسلیحاتی عربستان، قطعنامه جدید نمایندگان پارلمان اروپا بود که با تصویب در شورای اروپا می تواند تبدیل به قانون شود.
'لینیا انگستروم' یکی از اعضای ارشد پارلمان اروپا از جمله کسانی است که مصرا خواستار تحریم تسلیحاتی عربستان بوده و اعلام کرده است که «زمان توقف تجارت با رژیم حاکم بر عربستان فرا رسیده است».
انگستروم در این باره گفته است: 'پرونده خاشقجی به صراحت نشان می دهد که داریم درباره چه نوع رژیمی صحبت می کنیم.انجام تجارت با این رژیم های فاسد که به طور مدام حقوق بشر را نقض می کنند، یک اشتباه بزرگ است. 
'بیدل والرو' یکی از نمایندگان سوئدی پارلمان اروپا که در کمیته فرعی امنیت و دفاع حضور دارد، نیز گفت:' باید جلوی همه فروشهای جدید (فروش اسلحه) به عربستان سعودی گرفته شود.
در حالی که برخی کشورهای عضو اتحادیه صادرات سلاح به این کشور را بسیار محدود و یا قطع کرده اند، هنوز برخی دیگر از این کشورها مانند انگلستان این تجارت پر سود را ادامه می دهند.
ماه گذشته، اسپانیا آخرین کشوری بود که قرارداد فروش 400بمب با هدایت لیزری با عربستان را لغو کرد و پیش بینی می شود که پیش پرداخت 11 میلیون دلاری عربستان سعودی را بازگرداند. به گفته موسسه تحقیقاتی صلح در استکهلم، اسپانیا در بین سالهای 2014 تا 2017، مبلغ 352 میلیون دلار سلاح به ریاض فروخته است.
در ماه ژانویه 2018(بهمن 1396)، آلمان نیز اعلام کرد که در پی ممنوع ساختن صادرات به عربستان است. در عین حال کشورهایی مانند انگلیس و فرانسه علاقه کمتری به محدود کردن معاملات سودآور خود با کشورهای خلیج فارس دارند.
والرو(نماینده سوئدی مجلس اروپا) انگلیس و فرانسه را به عنوان 'بزرگترین مشکل' در مورد ممانعت از فروش سلاح به عربستان خوانده و افزود: اگر تحریم سلاح بر عربستان اعمال شود، انگلیس بیشترین ضرر را خواهد کرد.
فرانسه یکی دیگر ازبازیگران کلیدی درتامین سلاح های عربستان سعودی است.درماه آوریل(اردیبهشت ماه)، دو کشور توافقنامه جدیدی در خصوص تجارت سلاح منعقد کردند. فرانسه، سومین صادرکننده بزرگ سلاح در جهان، عربستان سعودی را در میان بزرگترین خریداران خود شمرده و شرکت های دفاعی مانند داسو و تالس قراردادهای عمده ای در این زمینه دارند.
پنج کشور عضو اتحادیه اروپا در میان 10 صادرکننده اصلی اسلحه در جهان هستند. این پنج کشور شامل فرانسه، آلمان، انگلیس، اسپانیا و ایتالیا است. در سال 2015، کشورهای عضو اتحادیه اروپا با هم در رتبه دوم قرار گرفتند و 26 درصد از صادرات جهانی سلاح های متعارف را بعد از آمریکا با33 درصد و همراه با روسیه با 26 درصد در اختیار داشتند.
یکی از مقامات اتحادیه اروپا در این باره می گوید:'این نشان می دهد که چقدر رونق صنایع دفاعی اتحادیه اروپا به صادرات خارج از اتحادیه اروپا وابسته است. خاورمیانه مهمترین مقصد صادرات سلاح از اتحادیه اروپا در سال 2015 بود. '
چارلز تانوک، نماینده مجلس انگلیس در مورد پرونده خاشقجی گفت:'من هنوز بر این باورم که غرب منافع تجاری زیادی در زمینه روابط دو جانبه با عربستان سعودی دارد، بنابراین ما باید روابط دوستانه با این کشور را حفظ کنیم.
جمال خاشقچی روزنامه‌نگار، مقاله‌نویس و نویسندهٔ عربستانی بود. وی همچنین مدیر و سردبیر ارشد شبکهٔ خبری «العرب» و از جمله منتقدان نحوه حکمرانی در عربستان بود که پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول برای چند روز ناپدید و متعاقبا اعلام شد که به طرز فجیعی در کنسولگری به قتل رسیده است.


چهار شنبه 25 مهر 1397 - 17:32:23