خشم تونسی ها از برگزاری رزمایش مشترک با عربستان سعودی

پنج شنبه 19 مهر 1397 - 23:7:17
خشم تونسی ها از برگزاری رزمایش مشترک با عربستان سعودی

تهران - الکوثر : تونسی ها از برگزاری رزمایش مشترک نظامی ارتش این کشور با عربستان سعودی ابراز خشم کردند و برگزاری این رزمایش با عربستان را افتخاری برای کشورشان ندانستند.

 به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، پایگاه اینترنتی الخلیج آنلاین در گزارشی افزود : پس از موافقت ارتش تونس برای برگزاری رزمایش مشترک نظامی با عربستان سعودی حالتی از مخالفت و نارضایتی بین احزاب، فرهیختگان وسازمان های حقوقی تونس ایجاد شده است. 
تونسی ها علت مخالفت خود با برگزاری این رزمایش را مداخله ارتش سعودی در جنایات و جنگ علیه یمن وهمچنین متهم کردن سازمانهای امنیتی عربستان به ترور جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی در کنسولگری این کشور در استانبول می دانند. 
احزاب ونخبگان تونسی در مصاحبه های جداگانه با پایگاه اینترنتی الخلیج آنلاین اظهار داشتند : برگزاری رزمایش نظامی ارتش تونس با عربستان مایه افتخار دولت تونس نیست بلکه وارد کردن این کشور در سیاست های کشور های دیگر است.
شماری از خبرنگاران و فعالان تونسی نیز فیلمی ویدئویی از فرمانده نظامی سعودی که در یک مسجد داخل پایگاه نظامی تونس بود، منتشر کردند . این فرمانده نظامی سعودی در این فیلم گفته است:« پس از خروج استعمار فرانسه از تونس نماز جمعه برای نخستین بار در این مسجد برگزار می شود.»
وزارت دفاع تونس اعلام کرد: یگانی از نیروی هوایی عربستان از ابتدای ماه اکتبر برای شرکت در رزمایش مشترک نظامی با عنوان «قیروان» که تا دوازدهم اکتبر ادامه دارد، وارد تونس شدند.
این وزارتخانه افزود:این رزمایش نظامی برای اجرای تمرینات مشترک میان نیروی هوایی تونس و عربستان در پایگاه نظامی واقع در شهر «بنزرت» نزدیک پایتخت تونس برگزار می شود. 
«عماد الدائمی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان تونس در این باره گفت :« به علت جنایات عربستان و نقض حقوق بشر در حق مردم یمن باید برگزاری رزمایش مشترک نظامی در خاک تونس متوقف شود.» 
الدائمی نماینده حزب جنبش «اراده تونس» است که منصف المروزقی رئیس جمهور سابق تونس ریاست آن را برعهده داشت.
وی در مصاحبه ای با این پایگاه افزود:«این جنایات با انتشار قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل و تمدید کار کمیته کارشناسان این سازمان برای تحقیق در ارتکاب جنایات جنگی در یمن همزمان شده است. ریاست کمیته کارشناسان برای تحقیق ارتکاب جنایات جنگی در یمن را کمال الجندوبی تونسی برعهده دارد.» 
وی خاطر نشان کرد: هماهنگی نظامی با عربستان سعودی احتمال دارد تونس را از سیاست بیطرفانه خود در قبال منازعه ها و جنگ هایی که منطقه شاهد آن است ، خارج کند و این کشور را وارد سیاست های صف بندی که اکنون رایج است ، وارد کند.»  
«زهیر المغزاوی» دبیر کل «جنبش الشعب» تونس در این باره تصریح کرد: «حضور نیروی هوایی عربستان در خاک تونس درحالیکه ارتش سعودی زشت ترین و بدترین کشتارها را در یمن مرتکب می شود و خبرنگاران بین المللی شاهد وگواه این مسئله هستند ، عملی نکوهیده و زشت است.» 
المغزاوی در مصاحبه ای با الخلیج آنلاین از سیاست های دولت تونس و صف بندی در کنار آنچه نیروهای مرتجع و ائتلاف به رهبری عربستان سعودی و امارات نامیده می شوند ، انتقاد کرد و گفت:« تنها هدف آنها کشتن بیگناهان در یمن، هدف قرار دادن وحدت و اتحاد مردم این کشور است». 
سیف الدین مخلوف وکیل تونسی در این باره گفت :« در حالیکه کشته شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی در کنسولگری کشورش در استانبول قطعی شده است از دولت تونس خواست برگزاری رزمایش نظامی مشترک با ارتش سعودی را متوقف کند». 
مخلوف تصریح کرد: «ملت های آزاده از نظام های جنایتکاری که شهروندانشان را به قتل می رسانند ، بیزار هستند.» 
این روزنامه در ادامه این مطلب نوشت:روزنامه نگاران وخبرنگاران تونسی با تجمع در برابر کنسولگری عربستان در استانبول با جمال خاشقجی اعلام همبستگی کردند. 
«ناجی البغوری» روزنامه نگار سرشناس تونسی در این باره گفت :«برگزاری رزمایش نظامی مشترک با عربستان سعودی ، افتخاری برای دولت تونس نیست.» 
البغوری در مصاحبه ای با خبرنگاران تأکید کرد: «عربستان کشوری است که پیشینه بدی در زمینه حقوق بشر و زنان دارد و علاوه بر جنایاتی که نیروهای نظام سعودی در یمن مرتکب می شوند، این کشور اکنون به جنایت ترور جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی متهم شده است.»
زیاد الهانی در این باره گفت :« عربستان ارتشی دارد که با کشتار مردم آواره یمن و به هراس انداختن آنها مرتکب اقدامات جنایتکارانه شده است».
الهانی در مصاحبه ای با این پایگاه افزود :« رژیم سعودی به ویژه پس از دست داشتن در ناپدید شدن خاشقجی نقشی خرابکارانه در منطقه ایفا می کند بنابراین شایسته نیست تونس از لحاظ نظامی یا سیاسی با این کشور همکاری داشته باشد.» 
«مصطفی عبدالکبیر» فعال حقوق بشر تونس در این باره گفت:« ماهیت شهروندی ارتش تونس و مداخلات بشردوستانه اش با ماهیت ارتش سعودی که به کشتار صدها کودک در یمن و نقص حقوق بشر متهم است، همسو و سازگار نیست». 
این فعال حقوق بشر تونس تصریح کرد:«پس از انقلاب در تونس، شایسته این کشور نیست که با برگزاری چنین رزمایشی با کشوری که حقوق شهروندانش را زیرپا می گذارد و باعث به وجود آمدن چندین بحران در منطقه شده است، موافقت کند.»
این در حالی است که چندین سازمان حقوقی تونس با مشارکت ارتش کشورشان در برگزاری رزمایش نظامی هوایی با نیروی هوایی سعودی مخالفت کردند و با انتشار بیانیه ای درباره خطرناک بودن این همکاری و همگرایی با این کشور منزوی هشدار دادند.
این منبع همچنین با درج میان تیتری با عنوان «زیر سئوال بردن دین »نوشت : فعالان شبکه اجتماعی در عربستان با دست به دست کردن یک فیلم ویدئویی که در آن یک فرمانده نظامی سعودی را نشان می دهد که با برخی سربازان در نماز جمعه در مسجدی در پایگاه «سیدی احمد» تونیس شرکت کرده است . 
فعالان شبکه های اجتماعی با دست به دست کردن این فیلم نوشتند این نخستین بار است که از زمان خروج استعمار فرانسه از تونس این فرمانده سعودی در این کشور نماز می خواند واذان می گویند. این موضوع خشم تونسی ها را برانگیخت و تونسی این موضوع را به تمسخر گرفتن احساسات ملت خود برشمردند.
«ولید فرشیشی» خبرنگار تونسی سخنان این فرمانده سعودی را بیهوده خواند ودر نشست خبری گفت:«این اقدام در حالی صورت می گیرد که می خواهیم رزمایش نظامی مشترک با احمق ها برگزار کنیم» .
وی از وزارت دفاع تونس خواست در خصوص این مسئله موضعی قاطعانه اتخاذ کند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 19 مهر 1397 - 22:59:27