چرا اردن در بازگشایی گذرگاه مرزی با سوریه تعلل می کند؟

چهار شنبه 18 مهر 1397 - 16:29:47
چرا اردن در بازگشایی گذرگاه مرزی با سوریه تعلل می کند؟

دمشق- الکوثر: به گفته منابع سوری، فشارها و اقدامات تحریک آمیز آمریکا باعث تعلل اردن در بازگشایی گذرگاه مرزي نصيب بين اردن و سوريه شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، اردن طرف سوری را به سبب تکمیل نبودن تجهیزات لجستیکی عامل تاخیر در بازگشایی گذرگاه «نصیب» در مرز با سوریه معرفی می کند اما رسانه های سوری اعلام کردند مقامات اردن تحت فشارهای آمریکا، در بازگشایی این گذرگاه مرزی تعلل می کنند.

روزنامه سوری الوطن به نقل از منابع دولتی نوشت مقامات اردن از این که این گذرگاه هنوز فعالیت خود را آغاز نکرده است به تنگ آمده اند زیرا این گذرگاه یکی از شریان های حیاتی اقتصاد این کشور به شمار می رود و اردن به سبب مشکلات مالی خواستار بازگشایی آن است اما با این حال نمی تواند در برابر آنچه آمریکا بخاطر اهداف سیاسی به این کشور دیکته می کند مقاومت کند. سوریه چنین چیزی را رد می کند و بارها اعلام کرده است گذرگاه آماده ازسرگیری فعالیت است و اصلاحات لازم در آنجا انجام شده است.
در همین حال به نظر می رسد جبران باسیل وزیر خارجه لبنان نقش حلقه ارتباطی بین سوریه و اردن را در خصوص گذرگاه نصیب ایفا می کند بخصوص که لبنان نیز در صورت بازگشایی گذرگاه از مزایای آن بهره مند می شود.
بسته شدن این گذرگاه مشکلات مالی زیادی برای اردنی ها به وجود آورده است بخصوص که این گذرگاه شریان اقتصادی مهمی برای آنها به شمار می رود. روزانه صدها کامیون با عبور از این گذرگاه، مقادیر زیادی کالا بین ترکیه و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس جا به جا می کنند و ارزش نقل و انتقال کالا از این گذرگاه سالانه به میلیاردها دلار می رسد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 18 مهر 1397 - 16:29:18