عبدالباری عطوان : ربوده شدن جمال خاشقجی ، هشدار رژیم آل سعود به همه مخالفان است

جمعه 13 مهر 1397 - 23:55:34
عبدالباری عطوان : ربوده شدن جمال خاشقجی ، هشدار رژیم آل سعود به همه مخالفان است

تهران - الکوثر : روزنامه نگار مشهور عرب گفت ربوده شدن جمال خاشقجی ، هشداری از سوی حکومت آل سعود برای تمام معارضان سعودی و همچنین دولت ترکیه است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه اینترنتی رأی الیوم با برشمردن سه سناریوی احتمالی در مورد ناپدید شدن روزنامه نگار سرشناس سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول گفت: ربوده شدن جمال خاشقجی اعلام هشداری از سوی حکومت آل سعود برای تمام معارضان سعودی و همچنین دولت ترکیه و معارضان یمنی و سعودی حاضر در این کشور است.
عبدالباری عطوان در بخش تصویری این روزنامه به بررسی سناریوهای ناپدید شدن جمال خاشقچی نویسنده و روزنامه نگار مخالف نظام آل سعود پرداخت و گفت : ربوده شدن یا به گروگان گرفته شدن خاشقجی در کنسولگری یک کشور عربی موضوعی بسیار خطرناک و به شدت محکوم است. من امیدوارم خداوند او را از بند برهاند و هر چه سریعتر به آغوش خانواده و دوستدارانش بازگردد. من به عنوان یک انسان و یک روزنامه نگار تأکید می کنم این مسئله به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست ، آزادی بیان حق ما است و ما حق داریم به هرگونه نقض آزادی بیان اعتراض کنیم. من شخصا جمال خاشقجی را از نزدیک می شناسم و حاضرم سوگند بخورم او به هیچ عنوان یک معارض به معنای واقعی نیست ، بلکه فقط خواستار فراهم شدن حداقل آزادی ها و محقق شدن حقوق بشر است. او خواستار عربستانی به دور از ماجراجویی های شاهزاده بن سلمان و ملک سلمان و اعطای حداقل آزادی ها به زنان و اجازه رانندگی و اشتغال و رفاه و برگزاری همایش ها و فعالیت های ورزش برای آنان و متوقف کردن فعالیت نهادهای دینی وهابی بود.

عطوان افزود : خاشقجی در واقع وابسته به نظام سعودی بود نه یک معارض علیه نظام سعودی. ما می دانیم او سردبیر روزنامه سعودی الوطن و مشاور ترکی الفیصل رئیس سابق سازمان اطلاعات سعودی و دوره ای نیز سفیر عربستان در انگلیس و آمریکا بوده است. او همیشه اعلام کرده است با خاندان حاکم سعودی همراه و خواهان ثبات در عربستان است. حتی من به یاد دارم او تلاش می کرد برای بهبود روابط بنده با عربستان به طور غیر مستقیم پا درمیانی کند ، او به من گفت که برای ادای مناسک حج عمره به عربستان سفر کنم و قول داد که مقدمات سفر و گرفتن روادید را فراهم کند ولی من این پیشنهاد را نپذیرفتم و گفتم نیازی به این سفر ندارم. از این رو خاشقجی یک معارض به معنای واقعی کلمه که خواهان تغییر نظام سعودی باشد نبوده است. موضوع دیگر این است که خاشقجی نپذیرفت که از انگلیس درخواست پناهندگی سیاسی کند. من شخصا اطلاع دارم در انگلیس یک وکیل عرب کارکشته و متخصص در امور پناهندگی سیاسی با او دیدار کرد ولی خاشقجی درخواست پناهندگی سیاسی را رد کرد و گفت نمی خواهم به عنوان نیروی معارض علیه کشورم فعالیت کنم، من مخالف سیاست های خاندان حاکم هستم ولی نمی خواهم در صنف معارضان جای بگیرم و اگر پناهندگی سیاسی دریافت کنم ثابت می شود که معارض سیاسی هستم و من چنین چیزی نمی خواهم. همچنین من شخصا اطلاع دارم جمال خاشقجی بازداشت شاهزاده ها و تاجران سعودی تحت عنوان مبارزه با فساد را تأیید کرد و با آن موافق بود. او موافق مبارزه علیه فساد و ضد شاهزاده های بازداشت شده بود.

وی اضافه کرد : من با خاشقجی در چندین برنامه تلویزیونی شرکت کردم و می دانم او همچنین موافق عملیات طوفان قاطعیت و دخالت نظامی در یمن بود و می گفت عربستان با بر تخت نشستن ملک سلمان وارد مرحله جدیدی شده است و از اصطلاح "دکترین سلمان" برای این دوره جدید یاد می کرد و می گفت ما در مقابل هر گونه تعرض و به چالش کشیدن خود سکوت نخواهیم کرد و با کسی تعارف نداریم، گذشته به پایان رسیده است و اکنون در یمن دخالت خواهیم کرد و اگر لازم باشد حتی با ایران در داخل خاک خودش خواهیم جنگید. از این رو افکار و نظرات جمال خاشقجی این گونه بود ولی مسئله این است که اکنون اوضاع تغییر کرده و حاکم اصلی شاهزاده محمد بن سلمان است. محمد بن سلمان در زمامداری خود به دو ایده و نظریه توجه دارد نخست: نظریه ماکیاولی فیلسوف ایتالیایی که می گوید شرط لازم برای حکمرانی این نیست که حاکم مردمش را دوست بدارد بلکه بهتر این است که مردم از حاکم بترسند و به او احترام بگذارند. دوم: نظریه جرج بوش پسر که معتقد بود هر کسی با ما نباشد علیه ما است. شاهزاده بن سلمان چیزی جز فرمانبرداری مطلق نمی خواهد و در منطق او بی طرفی به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست و همه باید سیاست های او را بدون هیچ گونه اعتراضی قبول داشته باشند. بر همین اساس ما اخیرا شاهد بازداشت و زندانی شدن بسیاری از عالمان دینی و شخصیت های سیاسی در عربستان بودیم. ما دیدیم که عصام الزامل اقتصاددان سعودی که واقعا مغز متفکر بزرگی بود به دلیل انتقاد از خصوی سازی شرکت نفتی آرامکو اکنون در زندان به سر می برد و با حکم اعدام مواجه است. حتی اتهام های دیگری از جمله تروریسم و جاسوسی برای سفارت کشورهای خارجی نیز در پرونده او وجود دارد. من بعید نمی دانم اگر جمال خاشقجی نیز محاکمه شود همین تهمت ها از جمله جاسوسی برای طرف های خارجی نیز متوجه او خواهد بود. به نظر من بزرگترین اشتباه خاشقجی پناه بردن به کنسولگری سعودی در استانبول بوده است. او پیش از رفتن به کنسولگری بارها با محمد بن سلمان و خالد بن سلمان سفیر سعودی در واشنگتن دیدار و با آنها مذاکره کرده بود. حتی یک بار برای طلب بخشش پسرش صلاح که در عربستان مورد آزار و اذیت نیروهای امنیتی قرار داشت و از سفر به خارج منع شده بود، با خالد بن سلمان دیدار کرده و به او گفته بود پسرم هیچ ارتباطی با من و نظراتم ندارد، پس چرا او را از سفر منع می کنید و نمی گذارید به زندگی معمولی اش ادامه دهد. چه بسا در این دیدارها به خاشقجی وعده هایی نیز داده بودند، اما احتمالا پسرش در حال حاضر با مزاحمت ها و محدودیت های بیشتری مواجه است. چه بسا رفتن خاشقجی به سفارت عربستان در واشنگتن و دیدار با شاهزاده خالد بن سلمان او را تشویق کرده بود که به کنسولگری عربستان در استانبول برود تا بتواند گواهی متاهل نبودنش را بگیرد و بتواند با خدیجه نامزد جدیدش که از خانواده ای سرشناس و از نزدیکان یکی از مشاوران اردوغان است ازدواج کند. حکومت آل سعود این قبیل اقدامات را در سابقه خود دارد و ما به یاد داریم که آنها سه شاهزاده سعودی را که معارض خاندان حاکم بودند ربودند: سیف النصر در لندن، ترکی بن بندر در مغرب و سلطان بن ترکی در سوئیس. حکومت آل سعود با هیچ نیروی مخالفی تعارف و سر سازش ندارد، حال چه از داخل خاندان حاکم باشد چه غیر آن. 
عطوان در ادامه درباره سناریوهای ربوده شدن جمال خاشقجی گفت : من در این خصوص سه سناریو را محتمل می دانم، اما در ابتدا باید بگویم خاشقجی یک آپارتمان در استانبول به ارزش 250 هزار دلار خریداری و برای ازدواج و زندگی در این شهر برنامه ریزی کرده بود و چه بسا می خواسته با این اقدام تابعیت ترکیه را نیز دریافت کند. اما سناریوی نخست: خاشقجی همچنان در کنسولگری حضور دارد، اما من نمی دانم واکنش دولت ترکیه در این خصوص چه خواهد بود، آیا مانند حکومت ایران رفتار خواهد کرد و به کنسولگری سعودی در استانبول حمله خواهد کرد و روابطش با عربستان را به طور کلی قطع خواهد کرد و از دیپلمات ها می خواهد خاک این کشور را ترک کنند؟ سناریوی دوم: خاشقجی به نوعی به خارج از کنسولگری منتقل شده است، چرا که دولت ترکیه پس از گذشت سه ساعت از ناپدید شدن او اطلاع پیدا کرد و ممکن است در طول این سه ساعت خاشقجی با ماشین از کنسولگری به فرودگاه و سپس به ریاض منقل شده باشد و یا از طریق کشتی به لبنان یا یونان انتقال یافته باشد. سناریوی سوم : خدای ناخواسته خاشقجی به سرنوشت ناصر السعید معارض مشهور سعودی دچار شده باشد که در لبنان ربوده شد و دیگر اثری از او یافت نشد و یا به سرنوشت امام موسی صدر که در لیبی ربوده شد و تا این لحظه هیچ خبری از او در دست نیست. من امیدوارم هیچ یک از این سه سناریو به واقعیت تبدیل نشود و جمال خاشقجی به سلامت بازگردد و این مشکل حل شود. ولی در پایان باید بگویم در غرب قراردادهای تسلیحاتی و موضوعات مالی بر حقوق بشر ارجحیت دارد. ما دیدیم که اسپانیا و آلمان فروش و صادرات اسلحه را به عربستان از سر گرفتند و چه بسا کانادا نیز اختلافاتش را با عربستان حل و فروش اسلحه را آغاز کند. موضوع اصلی این است انسان اگر اروپایی نباشد برای حکومت های اروپایی ارزشی ندارد و این حقیقتی است که باید از آن آگاه باشیم. من بار دیگر تأکید می کنم هر گونه عملیات ربایش ممنوع است و این (آدم ربایی) یک هشدار از سوی خاندان حکومتی آل سعود برای معارضان سعودی است که هدفش این است بگوید معارضان هر جا باشند حکومت سعودی به آنان دست خواهد یافت. از سوی دیگر هشداری برای ترکیه و همه معارضان یمنی و سعودی موجود در این کشور است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


جمعه 13 مهر 1397 - 23:49:20