گوترش تمدید ماموریت نیروی صلحبان در صحرای باختری را خواستار شد

پنج شنبه 12 مهر 1397 - 18:1:31
گوترش تمدید ماموریت نیروی صلحبان در صحرای باختری را خواستار شد

تهران - الکوثر : آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد تمدید یک ساله ماموریت نیروی صلحبان بین المللی مستقر در صحرای باختری را خواستار شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، نیروی سازمان ملل متحد در سال 1991 به منظور نظارت بر اجرای آتش بس میان مغرب و جبهه پولیساریو و همچنین کمک به تعریف مشخصی درباره وضع سیاسی صحرای باختری در این منطقه مورد مناقشه مستقر شد. 
گوترش روز گذشته در گزارش خود به شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار آن شد که ماموریت نیروی صلحبان سازمان ملل مستقر در صحرای باختری موسوم به مینورسو یک سال دیگر تمدید شود تا سازمان ملل بتواند از تلاش های کنونی برای از سرگیری مذاکرات سیاسی صحرای باختری که برای دسامبر آینده در ژنو پیش بینی شده است، حمایت های لازم را به عمل آورد.
گوترش در گزارش خود خطاب به اعضای شورای امنیت از آنها خواست ماموریت مینورسو را تا سی و یکم اکتبر سال دو هزار و نوزده تمدید کنند تا فرستاده ویژه سازمان ملل در صحرای باختری زمان و فرصت لازم را برای فراهم آوردن شرایط از سرگیری روند سیاسی این منطقه مورد مناقشه داشته باشد.
دبیر کل سازمان ملل متحد همچنین در گزارش خود از همه طرف های درگیر در صحرای باختری خواست مطابق با دعوت هورست کهلر فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در صحرای باختری، با حسن نیت و بدون تعیین پیش شرط روزهای پنجم و ششم دسامبر آینده در سوئیس بر سر میز مذاکرات حاضر شوند.
پس از چند سال بن بست در روند مذاکرات سیاسی صحرای باختری، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد سال گذشته هورست کوهلر فرستاده ویژه خود به این منطقه را مامور کرد مذاکرات مستقیم میان دولت مغرب و جبهه پولیساریو را که از حمایت الجزایر برخوردار است، احیا کند. 
گوترش در گزارش خود به شورای امنیت تصریح کرد دولت مغرب و جبهه پولیساریو به ترتیب در روزهای دوم و سوم اکتبر امسال پذیرفتند در مذاکرات اولیه صحرای باختری شرکت کنند. وی ابراز اطمینان کرد که دولت های الجزایر، موریتانی نیز که به مذاکرات ژنو دعوت شده اند، به این دعوت پاسخ مثبت خواهند داد. 
آخرین دور مذاکرات مغرب و صحرای باختری به سال 2012 برمی‌گردد اما هورست کوهلر قول داده است این مذاکرات را تا پایان سال احیا نماید.

دیدارهای کوهلر با طرف های دخیل در مناقشه صحرای باختری اوایل امسال صورت گرفت. رئیس جمهور پیشین آلمان در برلین با نمایندگان جبهه پولیساریو و در لیسبون با مقامات مغرب دیدار کرد.
گوترش در گزارش خود به شورای امنیت سازمان ملل متحد بر ضرورت حفظ فضای مناسب به منظور از سرگیری گفتگوها میان طرف های رقیب در صحرای باختری تحت نظارت هورست کوهلر تاکید کرد و طرف های دخیل در این مناقشه را دعوت کرد برای مهیا شدن شرایط از سرگیری گفتگوها حداکثر خویشتن داری را از خود نشان دهند. طبق اعلام گوترش هر اقدامی که در جهت تغییر وضع کنونی صحرای باختری صورت گیرد، غیرقابل قبول است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


پنج شنبه 12 مهر 1397 - 18:1:23

دسته بندی :