پایان نشست علمای افغانستان و پاکستان؛ نتیجه ملموسی حاصل نشد

دو شنبه 9 مهر 1397 - 19:57:2
پایان نشست علمای افغانستان و پاکستان؛ نتیجه ملموسی حاصل نشد

تهران- الکوثر: طبق اعلام شورای عالی صلح افغانستان هیأتی از علمای دینی این کشور برای گفت‌وگو در مورد نشست‌های دوجانبه و تامین صلح و امنیت در افغانستان، به اسلام‌آباد سفر کرده ولی رسانه‌های پاکستان این نشست را فاقد نتیجه و دستاورد خاص اعلام کردند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  طبق اعلام شورای عالی صلح افغانستان هیئتی از علمای دینی این کشور برای گفت‌وگو در مورد نشست‌های دوجانبه و تامین صلح و امنیت در افغانستان، به اسلام‌آباد سفر کرده است.

این هیئت تحت رهبری «عطاالله لودین» رئیس شورای علمای دینی افغانستان به پاکستان سفر کرد.

هدف از این نشست تبادل نظر و توافق درباره پایان جنگ در افغانستان بود.

به گزارش رسانه‌های پاکستان نشست علمای دینی در مورد صلح و جنگ افغانستان نتایج ملموسی در پی نداشت.

قبل از این هم علمای افغانستان و پاکستان با شرکت در نشست‌های افغانستان، عربستان و اندونزی  به صورت جداگانه، فتواهایی را در مورد عدم مشروعیت جنگ افغانستان صادر کردند که از جانب طالبان پذیرفته نشد.

طالبان فتوای علما در جاکارتا را نپذیرفتند و آن را نقشه آمریکا و دولت افغانستان دانستند. طالبان افغانستان اعلام کردند علمای پاکستانی نباید در چنین کنفرانس‌هایی شرکت کنند زیرا آن‌ها جانبدارانه نظر می‌دهند.

در کنفرانس علما که در ریاض تشکیل شد بیشتر شخصیت‌های مذهبی پاکستان شرکت نکردند و فقط علامه ایاز به عربستان سفر کرد. طالبان درخواست علما در ریاض را هم نپذیرفتند.

در حال حاضر طالبان اقدام پاکستان و افغانستان برای برگزاری کنفرانسی با حضور علمای مذهبی علیه این گروه و اعلام این گروه به عنوان یک گروه غیر اسلامی را محکوم می‌کند.

طالبان افغانستان هشدار دادند شرکت در این کنفرانس‌ها توطئه آمریکا است بنابراین علما با متجاوزان آمریکایی همکاری نکنند.

با اینکه نشست علما در اسلام‌آباد نتیجه‌ای نداشت اما پاکستان می‌تواند از این فرصت برای اعتمادسازی بین اسلام‌آباد و کابل استفاده کند و فشارهای بین المللی را کاهش دهد.


دو شنبه 9 مهر 1397 - 13:6:52

دسته بندی :