انتقاد کارشناسان ترکیه ای از اردوغان درباره توافق ادلب

چهار شنبه 4 مهر 1397 - 12:8:5
انتقاد کارشناسان ترکیه ای از اردوغان درباره توافق ادلب

تهران - الکوثر : کارشناسان ترکیه ای ، توافق سوچی درباره ادلب سوریه را پیروزی برای پوتین و دادن امتیاز از طرف رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه می دانند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، توافق اردوغان و پوتین در شهر سوچی روسیه بر سر مسئله ادلب ، همچنان بحث محوری محافل سیاسی ترکیه است و اکنون ضمن بروز اختلاف بین کارشناسان ترک ، بسیاری این توافق را امتیاز دهی اردوغان و باز گذاشتن دست روسیه برای انجام عملیات در ادلب ارزیابی می کنند. 

به نوشته سردبیر سابق مجله یورونگه ، اگر خلع سلاح مخالفان و تروریست های ادلب طبق توافق و زمانبندی سوچی انجام شود ، بی گمان سال آینده میلادی ، سال پاکسازی شرق فرات و منبج از تروریست ها خواهد بود. 

کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه به انتقاد از توافق اردوغان با پوتین درباره مساله ادلب پرداخت و اظهار کرد : اردوغان در خصوص سوریه هر آن چیزی را که ولادیمیر پوتین می خواهد ، انجام می دهد و این امر به مفهوم پیروی اردوغان از بشار اسد نیز هست.

وی تاکید کرد: ترکیه برای تامین تمامیت ارضی سوریه باید با بشار اسد دیدار کند و راه های یک مذاکره مستقیم و بدون واسطه در یک چارچوب مشخص ایجاد شود چرا که تمامیت ارضی سوریه و تداوم حاکمیت این کشور به عنوان یک دولت واحد برای ترکیه و تمام منطقه بسیار مهم است اما متاسفانه اردوغان ، قدرت و ظرفیت درک این موضوع را ندارد. 

پرفسور حسن اونال کارشناس سیاسی مشهور و استاد روابط بین الملل دانشگاه آتیلیم آنکارا در گفت و گو با خبرگزاری اسپوتنیک به تحلیل مساله ادلب در مذاکرات سوچی پرداخت و اظهار کرد: اگر چه نباید تلاش های دیپلماتیک اردوغان به منظور جلوگیری از حمله ارتش سوریه به ادلب را نادیده گرفت اما شواهد امر نشان می دهد که رییس جمهوری روسیه امتیازات لازم را در خصوص ادلب دریافته کرده است.

دکتر نعیم بابور اوغلو سرتیپ بازنشسته ارتش و مشاور علمی مرکز پژوهش های سیاست خارجی و امنیتی ترکیه نیز در گفت وگو با اسپوتنیک به تشریح مساله ادلب پرداخت و اظهار کرد : توافق روسای جمهوری ترکیه و روسیه در سوچی بر سر حل مسئله ادلب بدون خونریزی نشان می دهد که تدابیر مورد توافق طرفین در سوچی - راه نفوذ آمریکایی ها در سوریه را کاهش می دهد و به همین دلیل روسیه نفع بیشتری نسبت به قدرت دیگر جهانی حاضر در سوریه (آمریکا) به دست می آورد و این موضوع پوتین را اقناع کرده است. 

به نوشته این کارشناس سیاسی ، امنیتی ترک ، به نظر می رسد در مذاکرات سوچی ، روسیه به هر آنچه که می خواست ، رسید.

از سوی دیگر هزاران شهروند سوریه از طریق گذرگاه امن از مناطق تحت تسلط تروریست ها در استان ادلب در شمال این کشور خارج شدند. 

این شهروندان سوری در یک هفته گذشته از طریق گذرگاه ابوظهور در ادلب وارد مناطق تحت تسلط دولت دمشق شدند.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز اعلام کرد دهها خانواده از مناطق تحت اشغال تروریست ها در استان ادلب خارج شدند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


چهار شنبه 4 مهر 1397 - 11:35:33