کارشکنی عربستان در روند تحقیقات سازمان ملل درباره جنایت جنگی در یمن

شنبه 31 شهریور 1397 - 13:15:34
 کارشکنی عربستان در روند تحقیقات سازمان ملل درباره جنایت جنگی در یمن

تهران- الکوثر: سازمان دیدبان حقوق بشر اعلام کرد، عربستان سعودی در روند تحقیقات سازمان ملل متحد در خصوص جنایات جنگی رخ داده در یمن مانع تراشی می کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،   دیدبان حقوق بشر تصریح کرد، سعودی‌ها در تلاش هستند این تحقیقات را متوقف کنند. کارشناسان سازمان ملل به تازگی تحقیقاتی را به منظور بررسی جنایات رخ داده در یمنآغاز کرده‌اند.

کارشناسان شورای حقوق بشر سازمان ملل، 28 اوت در گزارشی 41 صفحه ای به صراحت و مستقیم رژیم سعودی، امارات و مزدوران آنها را به ارتکاب جنایات جنگی در یمن متهم کردند. 

این در شرایطی است که به موازات اقدامات عربستان در مانع تراشی در مسیر تحقیقات سازمان ملل جهت جلوگیری از افشای بیش از پیش ابعاد هولناک جنایات این کشور در یمن حامیان غربی رژیم آل سعود نیز با سرپوش گذاشتن بر جنایات این رژیم درصدد دور نگاه داشتن افکار عمومی از رخدادهای یمن هستند.

رفتارهای رژیم آل سعود و حامیان غربی اش اعتراضات سازمانهای حقوقی و فعالان صلح را درپی داشته است.

رئیس کمیته بین‌المللی«نجات» گفت: برخی تلاش می‌کنند واقعیت‌های یمن را مخفی نگه ‌دارند. «دیوید میلیبند» David Miliband رئیس کمیته بین‌المللی «نجات» تصریح کرد: حقیقت تحولات جاری در یمن را برای جامعه بین‌المللی بازگو خواهد کرد تا شاید از خواب غفلت بیدار شود. 

در واکنش به اقدامات ائتلاف سعودی در پنهان کاری در اقداماتش دریمن، «میشل باشلت» Michelle Bachelet کمیسرعالی حقوق بشر سازمان که از اول سپتامبر 2018 کار خود را آغاز کرده است، در اولین سخنرانی رسمی خود در شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستار شفاف سازی بیشتر درباره اقدامات عربستان در یمن شد.

در خواست کمیسر عالی حقوق بشربرای مجازات عاملان حمله هوایی به کودکان یمنی/ تحلیل

تصمیم چندی پیش سازمان ملل برای تحقیق درباره جنایات در یمن را می توان ضربه‌ای به عربستان دانست که از حدود چهار سال پیش جنگی همه جانبه را علیه این کشور به راه انداخته است. احتمال اینکه این تحقیق به ارجاع عربستان به دادگاه کیفری بین المللی منجر شود به شدت مقامات عربستانی را نگران کرده است.

فشار عربستان در شورای حقوق بشر برای جلوگیری از تشکیل کمیته تحقیق

از اینرو از ابتدای مطرح شدن موضوع تشکیل کمیته تحقیق سازمان ملل، فشار عربستان در شورای حقوق بشر برای جلوگیری از تشکیل چنین کمیته ای یا دستکم محدود کردن اختیارات و جهت دهی به آن در دستور کار آل سعود قرار داشته است.

در این چارچوب، عربستان با همه قدرت فشار آورد تا کمیته تحقیق شورای حقوق بشر در گزارش خود به کمیته ملی حقوق بشر یمن (کمیته انتصابی دولت دست نشانده عربستان در یمن) اتکا کند. منظور از دولت دست نشانده در یمن دولت تحت رهبری عبدربه منصورهادی، رئیس جمهوری مستعفی یمن است. 

این درحالی است که دیدبان حقوق بشر اخیراً در گزارشی اعلام کرد که «تحقیقات ساختگی» ائتلاف سعودی در باره جنگ یمن نیز از لحاظ شفافیت، بی طرفی و مستقل بودن، در حد استانداردهای بین المللی نبوده است.

دولت سعودی در قالب ائتلاف خود از حدود چهار سال پیش جنگ همه جانبه علیه یمن را به راه انداخت که تا کنون به کشته و مجروح شدن هزاران یمنی، انهدام ساختار زیربنایی این کشور، آوارگی میلیونها نفر و شیوع بیماری های واگیر دار و قحطی در این کشور منجر شده است.

چنین اقداماتی مصداق بارز جنایت جنگی صورت گرفته توسط عربستان است. واکنش های فزاینده به جنایات عربستان در سال های اخیر و نیز روند برخورد جدی تر سازمان ملل با ائتلاف متجاوز سعودی و گنجانده شدن نام عربستان در لیست ناقضان حقوق کودک در دوسال متوالی بیانگر آن است که دوران سکوت در برابر جنایات عربستان در یمن به پایان رسیده است و دیگر آل سعود با سیاست تطمیع و تهدید قادر به پیشبرد اهداف خود در به سکوت واداشتن جامعه جهانی در برابر جنایاتش نیست.

این موضوع  گستره ناکامی های آل سعود در جنگ یمن از لحاظ میدانی و سیاسی و حقوقی و تبلیغاتی را نشان می دهد.


شنبه 31 شهریور 1397 - 13:13:24