برنامه جهانی غذا پایان جنگ در یمن را خواستار شد

پنج شنبه 29 شهریور 1397 - 17:1:27
برنامه جهانی غذا پایان جنگ در یمن را خواستار شد

تهران - الکوثر : دیوید بیسلی مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل از همه طرف ها در یمن خواست به جنگ پایان دهند و از صلح حمایت کنند. 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، بیسلی در بیانیه ای اعلام کرد : در روزهای اخیر شاهد درگیری های شدید مسلحانه و وخامت شدید وضعیت امنیتی در حدیده و دیگر شهرهای یمن بوده است. جنگ ، سختی های اقتصادی گسترده و کاهش ارزش پول، به طور مشابه بر میلیون ها نفر از مردم یمن بیگناه تأثیر می گذارد و مردم به افزایش قیمت مواد غذایی اعتراض دارند. نگرانی اصلی من، بچه های بیگناه، زنان و مردان یمن است و من از تمام طرف ها می خواهم تا به جنگ پایان دهند و از تلاش ها برای برقراری صلح حمایت کنند. فقط توقف فوری خصومت، امکان دسترسی مداومی را فراهم می کند که جامعه بشردوستانه برای تامین غذا و سایر کمک های حیاتی مورد نیاز برای نجات جان مردم یمن نیاز دارد. 
وی افزود : هدف قرار دادن امداد رسانان بشردوست یا امکانات و زیرساخت های بشر دوستانه نباید در یمن یا هر جای دیگری در جهان، جایگاهی داشته باشد. با این حال، ما شاهد حملات ناخواسته یا عمدی به کارکنان ، کامیون ها و انبارهایمان و سیلوهایی هستیم که گندم ما در آنجا نگهداری می شود. من هر گونه تلاش برای سوء استفاده از کمک ها و امکانات بشردوستانه به عنوان ابزار جنگ را محکوم می کنم. انبارهای برنامه جهانی غذا، کامیون ها، امکانات، سیلوها و مهمتر از همه، کارکنان ما، بی طرف هستند و هر فردی که در این درگیری قرار دارد، نباید به آنها نزدیک شود. 
وی اضافه کرد : یمن در حال حاضر با بزرگترین بحران گرسنگی در جهان روبرو است و 18 میلیون نفر یا تقریبا دو سوم جمعیت نمی دانند که غذای بعدی آنها از کجا می آید. کمک های برنامه جهانی غذا برای جلوگیری از دچار شدن یمن به قحطیکامل، بسیار مهم بوده است، اما در مواجهه با موانع و خطرات رو به رشد، اکنون به زمان پایان امکانات خود نزدیک می شویم. ما در طول سال تعداد افرادی را که به آنها غذا می دادیم به 6-7 میلیون فردِ به شدت گرسنه در هر ماه افزایش دادیم. ما این تعداد را به هشت میلیون یمنی در هر ماه افزایش دادیم. اگر جنگ ادامه یابد و شرایط اقتصادی بدتر شود، ما احتمالا شاهد خواهیم بود تعداد یمنی های فاقد امنیت غذایی به دوازده میلیون نفر افزایش یابد که برای زنده ماندن به کمک غذایی روزانه نیازمند خواهند بود. 
بیسلی گفت : با توجه به دسترسی محدود، افزایش ناامنی و آسیب بیشتر به زیرساخت های کشور، توانایی ما در ارائه کمک به این تعداد افراد، بسیار چالش برانگیز خواهد بود. علاوه بر این، نیازهای انسانی اضافی در یمن به الزامات بودجه ای اضافی تبدیل شده است و در حالی که چندین بحران اضطراری بشردوستانه در سراسر جهان وجود دارد، فشار مالی این بحران به یک چالش بزرگ برای جامعه بین المللی تبدیل شده است. اقتصاد کشور در هفته های اخیر سقوط کرده است. این سقوط اقتصادی از زمان آغاز بحران در سال 2015 به علت کاهش ارزش 180 درصدی ریال یمن تشدید شده است. هزینه مواد غذایی اساسی طی 12 ماه گذشته به میزان 35 درصد افزایش یافته است. این وضعیت موجب شده است بسیاری از خانواده ها قادر به تامین مواد غذایی خود نباشند. زمان برای نهادهای امداد رسانی در یمن تا مانع از وارد شدن این کشور به قحطی ویرانگر برسند رو به پایان است و ما توانایی مالی هیچ اختلالی را در شریانی که به قربانیان بی گناه این جنگ کمک می کنیم نداریم. اگر قرار است ما به بحران گرسنگی رو به رشد در سراسر کشور رسیدگی کنیم، مبادی ورود جدید برای واردات مواد غذایی بشردوستانه و تجارتی و جریان آزاد مواد غذایی تجاری و انسانی در داخل کشور فورا مورد نیاز است.
وی تاکید کرد : من از همه طرفین درگیری می خواهم به تعهدات خود در خصوص محافظت از غیرنظامیان و زیرساخت های غیرنظامی عمل کنند. من همچنین از همه طرف های درگیری می خواهم با پایان دادن به جنگ و برقراری صلح که یمن به شدت به آن نیاز دارد، اقدامات لازم را برای احترام به قوانین بین المللی بشردوستانه انجام دهند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


پنج شنبه 29 شهریور 1397 - 16:42:44

دسته بندی :