سند چشم انداز 2030 عربستان ، سراب آل سعود

یک شنبه 18 شهریور 1397 - 16:46:39
سند چشم انداز  2030 عربستان ، سراب آل سعود

تحولات عربستان و بدتر شدن شاخص های اقتصادی این کشور در سال های اخیر بویژه پس از ارائه طرح چشم انداز ۲۰۳۰ عربستان ، بیانگر آن است که این طرح اقتصادی سرابی بیش نبوده است.

تهران- الکوثر:   طرح چشم انداز ۲۰۳۰ عربستان که به ظاهر برای به اصطلاح کاستن از وابستگی این کشور به عواید نفتی طراحی شده تاکنون نتیجه عکس داشته است و نشان می دهد این طرح اقتصادی سرابی بیش نبوده است. 

این واقعیتی است که انعکاس گسترده ای در رسانه ها داشته است. در این زمینه پایگاه اینترنتی نشریه المانیتور تصریح کرده است که چشم انداز 2030 عربستان سعودی که یک طرح دولتی است در آستانه فروپاشی است. 

این طرح عربستان سعودی زائیده ذهن محمد بن سلمان ولیعهد پادشاه سعودی جهت سیطره بر بخش های اقتصادی این کشور درقالب شعارهای عوام فریبانه است. محور اصلی اقتصادی این چشم انداز بلند پروازانه باز کردن شرکت ملی نفت آرامکو به روی سرمایه گذاران خارجی است. بر اساس این طرح پنج درصد از سهام این شرکت در ابتدا باید به فروش برسد. 

مقامات عربستانی برآورد می کنند که این شرکت 2 هزار میلیارد دلار ارزش دارد بنابراین پنج درصد از سهام اولیه این شرکت حدود 100 میلیارد دلار خواهد شد. منتقدان داخلی این طرح در عربستان سعودی تاکید دارند که فروش سهام آرامکو باعث می شود که بزرگترین دارائی این کشور کاملا به دست قدرت های خارجی بیفتد ضمن آنکه آنان طرح ولیعهد عربستان را اقدامی عوامفریبانه که فرآیند سعودی سازی صنعت نفت را تشدید می کند ارزیابی کرده اند. کارشناسان اقتصادی معتقدند که مقامات آل سعود به دنبال کاهش وابستگی این کشور به نفت نیستند و اساسا اقتصاد نفتی به نوعی با آل سعود و تمامی ارکان سیاسی، اجتماعی و نظامی این رژیم عجین شده است. به این ترتیب گفته‌ های  مقامات عربستان سعودی برای ترمیم اقتصاد خود و کاهش اتکا به نفت ، صرفاً حرف‌ هایی تو خالی است که قابلیت و عزم عملیاتی شدن آن وجود ندارد و چنین طرح هایی صرفا جنبه نمایشی و تبلیغاتی داشته است. در واقع اتکای عربستان به نفت و اقتصاد تک محصولی با محوریت نفت نتیجه سالهای طولانی حکمرانی آل سعود به کمک کشورهای غربی برعربستان بوده است. این درحالی است که سیاستهای محمد بن سلمان درانحصار قدرت اقتصادی که طی آن صدها سعودی برجسته از جمله اعضای خانواده سلطنتی بازداشت و مجبور شدند دارائی های خود را به وی تحویل دهند – به دشواری های مالی در عربستان  افزود. این خانه تکانی نشان داد فرایند عادلانه و حکومت قانون در عربستان سعودی وجود ندارد وهمین مسئله سرمایه گذاران خارجی را در سرمایه گذاری در این کشور منصرف کرده است. این اقدامات همچنین باعث خروج چشمگیر سرمایه از عربستان شد. براساس یک برآورد، حدود 150 میلیارد دلار سرمایه ظرف دو سال گذشته از عربستان سعودی خارج شده است. از آوریل 2016 که سند چشم انداز2030 عربستان مطرح شد، بسیاری از کارشناسان بر این باور بودند که این سند، جاه طلبانه و بلندپروازنه است و قابلیت عملیاتی شدن را توسط ولیعهد سعودی ندارد. 

«دیوید هرست» سردبیر ارشد پایگاه تحلیلی میدل‌ایست آی نیز در مقاله‌ای محمد بن سلمان را  بازنده بزرگ خواند که افشای حقایق در مورد وی تازه آغاز شده است. در این مقاله آمده است : در عربستان، حباب ها در حال ترکیدن هستند. یکی از این حباب ها طرح های بزرگ محمد بن سلمان است که در بیابان می ترکد و ناپدید می شود. در مجموع طرح چشم انداز 2030 عربستان نشان می دهد که اساسا چشم انداز اقتصادی ترسیمی آل سعود برای این کشور سرابی بیش نبوده است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 18 شهریور 1397 - 12:30:23