مسئول جبهه دموکراتیک فلسطین به الکوثر: قدردان حمایت های سوریه و ایران هستیم

سه شنبه 13 شهریور 1397 - 18:25:41

تهران- الکوثر: محمود خلف عضو کمیته مرکزی جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین ضمن استقبال از دستاوردهای محور مقاومت در سوریه گفت ما قدردان همه کسانی هستیم که از حقوق ملت فلسطین پشتیبانی می کنند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، محمود خلف در گفتگوی اختصاصی با شبکه جهانی الکوثر در قالب برنامه «لقاء خاص» همچنین با تاکید بر این که مقاومت مسالمت آمیز و مقاومت مسلحانه ملت فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی مکمل یکدیگر هستند گفت راهپیمایی های بازگشت در نوار غزه تا زمان تحقق اهداف آن یعنی احیای حق بازگشت آوارگان فلسطینی و پایان محاصره غزه، ادامه خواهد یافت.

اهداف مذاکرات مصر با گروه های فلسطینی

خلف درباره مذاکرات دو هفته پیش مصر با مسئولان گروه های مختلف فلسطینی که به قاهره دعوت شدند گفت: مصری ها به عنوان متولیان پرونده آشتی فلسطینی این دیدارها را پیش از فرا رسیدن عید قربان ترتیب دادند. دیدارهایی بین هیئت های گروه های فلسطینی و مسئولان مصری صورت گرفت و در آنها سه موضوع اصلی مطرح شد: از سرگیری تلاش ها برای مصالحه فلسطینی- فلسطینی؛ آتش بس و شکستن محاصره؛ و اجرای پروژه های اقتصادی و توسعه ای در نوار غزه. این گفتگوها جنبه مشورتی داشت برای آگاه شدن از دیدگاه های همه گروه های فلسطینی در خصوص سه موضوع یاد شده تا با بررسی همه دیدگاه ها، طرح و برنامه ای مشترک تهیه شود که قابل عرضه کردن به همه گروه های فلسطینی در مذاکرات بعد از عید باشد و در نهایت موضعی روشن اتخاذ و ساز و کارهای عملی برای اجرای این دیدگاه به صورت جمعی اندیشیده شود. برادران مصری در این مسیر همچنان حرکت می کنند و پیش بینی می کنیم به زودی گروه های فلسطینی بار دیگر به قاهره دعوت شوند.

برنامه فلسطینی ها برای آتش بس و تحقق آشتی

این مسئول جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین درباره برنامه فلسطینی ها برای تحقق آشتی گفت: همه گروه های فلسطینی به این نتیجه رسیده اند که آشتی فلسطینی باب ورود به همه مسائل دیگر اعم از آتش بس و شکستن محاصره یا اجرای طرح های توسعه در غزه است. امکان تصمیم گیری درباره آتش بس و شکستن محاصره و توسعه غزه بدون موضع یکپارچه فلسطینی ها درباره همه این مسائل امکان پذیر نیست. نظر برادران مصری بود این که سه موضوع یاد شده یعنی آشتی و آتش بس و شکستن محاصره و توسعه غزه را می توان به طور همزمان به پیش برد. ما با این مسئله مشکلی نداریم ولی معتقدیم بدون توافق در خصوص تحکیم آشتی فلسطینی، گام برداشتن در خصوص سایر پرونده ها دشوار است.

ابتکارها و سازوکارهای جدید برای آشتی فلسطینی

محمود خلف درباره وجود دیدگاه ها و ابتکارها و سازوکارهای جدید در زمینه آشتی فلسطینی با توجه به ناموفق بودن تلاش های قبلی در این زمینه گفت: سند آشتی چهارم مه 2011 مهم ترین توافق به دست آمده و حاصل اتفاق نظر فلسطینی ها است که در آن درباره پنج محور اصلی آشتی توافق شد. توافق های بعد از آن، به ساز و کارهای مورد نیاز برای اجرای این توافقنامه مربوط می شد. ما به گفتگوهای جدید برای شکل دادن به توافق جدید نیازی نداریم. توافق وجود دارد و آنچه مورد نیاز ما است این است که ساز و کارهای لازم برای اجرای این توافق را ایجاد کنیم. این کار دو شرط اصلی دارد. نخست آن که اراده سیاسی جدی و روشنی بین دوطرف توافق یعنی فتح و حماس وجود داشته باشد، و دوم این که ساز و کارهایی اجرایی وجود داشته باشد که همه درباره آن توافق نظر داشته باشند. باید ساز و کارهای اجرایی خارج از چارچوب های حزبی و منافع حزبی ایجاد شود. ما باید منافع شخصی و حزبی را کنار بگذاریم و منافع فلسطین را مدنظر قرار دهیم. در چنین فضایی می توان به ساز و کارهای مناسب برای اجرای توافق دست یافت.

ما در دیدار اخیر با برادران مصری شاهد اراده بالا برای سوق دادن فلسطینی ها به این سمت بودیم و اکنون بقیه جزئیات درباره دولت و سازمان آزادیخبش و آشتی اجتماعی و امنیت و سایر پرونده ها نیاز به سازو کارهای اجرایی دارند که البته شرط آن وجود توافق اصولی و وجود اراده سیاسی است.

شیوه های مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی

این عضو کمیته مرکزی جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین در این باره که آیا بین گروه های فلسطینی درباره شیوه معینی از مقاومت توافق ایجاد شده است یا همچنان در این زمینه هم در سطح سیاسی و هم در سطح میدانی اختلاف وجود دارد؟ گفت: راهپیمایی های بازگشت از 30 مارس تاکنون وجود داشت است. این راهپیمایی ها یکی از شیوه های مسالمت آمیز برای ابراز دیدگاه است. این حرکتی با ماهیت صلح آمیز و دارای اهداف مشخص یعنی «بازگشت» و «شکستن محاصره» است. اصرار بر حق بازگشت آوارگان فلسطینی، پاسخی به سیاست آمریکا است که می خواهد این حق را محو کند. اکنون هیچ تناقضی بین راهپیمایی های بازگشت که مسالمت آمیز است و مبارزه مسلحانه که وجود آن برای مقابله با هرگونه تجاوز اسرائیل لازم است، وجود ندارد. این مبارزه مسلحانه هیچ منافاتی با قوانین بین المللی ندارد... اکنون مبارزه مسلحانه و مبارزه صلح آمیز و مبارزه سیاسی و دیپلماتیک، همه شکل هایی مشروع از مقاومت هستند و هیچ تعارضی با یکدیگر ندارند بلکه از هر شکلی از مقاومت در زمان و شرایط خاص خودش استفاده می شود که بستگی به اوضاع سیاسی و شرایط منطقه ای دارد.

معادله بازدارندگی مقاومت در غزه

محمود خلف درباره معادله کنونی مقاومت در غزه گفت: معادله کنونی، گلوله باران در پاسخ به بمباران و آتش بس در برابر آتش بس است. هدف این معادله محافظت از فرزندان ملت فلسطین است تا به دشمن صهیونیستی نشان داده شود که مقاومت فلسطین در برابر تجاوز ساکت نمی نشیند. هر حرکتی دشمن انجام دهد با واکنش متقابل مقاومت مواجه خواهد شد. به این ترتیب مقاومت در غزه توانسته است معادله بازدارندگی را بر رژیم صهیونیستی تحمیل کند. مسئله آتش بس که با میانجی گری برادران مصری دنبال می شود نیز به دنبال تثبیت همین معادله است. ما به دنبال ملزم کردن اشغالگران به احترام گذاشتن به توافقنامه آتش بس سال 2014 هستیم.

راهپیمایی بازگشت چه زمانی متوقف می شود؟

این مسئول جبهه دموکراتیک درباره شرط توقف راهپیمایی های بازگشت گفت: این راهپیمایی 30 مارس آغاز شد تا بازتاب دیدگاه ملت فلسطین باشد. مردمی که در این راهپیمایی شرکت می کنند مخالفت خود را با همه سیاست های دولت ترامپ از انتقال سفارت آمریکا به قدس گرفته تا تلاش برای از بین بردن حق بازگشت آوارگان و فشار بر آنروا اعلام می دارند و تاکید می کنند ما پای پیاده به سرزمین اشغال شده خودمان در سال 1948 باز خواهیم گشت و از این مرزهای مصنوعی ایجاد شده خواهیم گذشت. هدف دیگر نیز پایان دادن کامل به محاصره نوار غزه اعم از محاصره هوایی و زمینی و دریایی است. بنابراین زمانی این راهپیمایی ها متوقف می شود که اهداف مورد نظر راهپیمایان تحقق پیدا کند.

دستاوردهای محور مقاومت در سوریه

محمود خلف درباره دستاوردهای اخیر محور مقاومت در سوریه نیز گفت: سوریه کشوری محوری و مهم در منطقه است و آمریکا و غرب به این مسئله دل بسته بودند که اگر نظام حاکم بر سوریه سرنگون شود این امکان وجود دارد که دیگر نظام ها نیز سرنگون شوند و ائتلاف ایران و سوریه متحمل ضربه ای کشنده شود تا به این ترتیب صهیونیست ها سیطره بیشتری بر منطقه پیدا کنند. موفقیت ارتش سوریه در پاکسازی کانون های تروریسم در سوریه که به دست آمریکا و غرب ایجاد شدند دستاوردی مهم است و نشان می دهد نظام سوریه در حال بازیافتن توان خویش است. درست است که مشکلات اقتصادی وجود دارد و بخش بزرگی از سوریه ویران شده است ولی سوریه به عنوان یک کشور و یک ارتش در منطقه حفظ شده است. این دستاورد اهمیت زیادی در زمینه حفظ محور مقاومت دارد. این محور خاری در چشم آمریکا و توطئه های صهیونیستی در منطقه است... گروه های فلسطینی در کنار هرکسی هستند که از آرمان فلسطین دفاع کند. ما قدردان هرگونه حمایت و پشتیبانی از سوی کشورهایی هستیم که حامی حقوق فلسطینی ها هستند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 12 شهریور 1397 - 13:49:20