نيويورک تايمز: آمريکا و اروپا بايد فروش سلاح به رژيم سعودي را متوقف کنند

پنج شنبه 8 شهریور 1397 - 16:45:56
نيويورک تايمز: آمريکا و اروپا بايد فروش سلاح به رژيم سعودي را متوقف کنند

تهران- الکوثر: روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به گزارش سازمان ملل متحد درباره جنايات ائتلاف سعودي در يمن که با استفاده از سلاح هاي ساخت آمريکا صورت مي گيرد تاکيد کرد اکنون زمان آن است که آمريکا و اروپا براي آن که شريک جرم ائتلاف سعودي شناخته نشوند، فروش سلاح به رژيم سعودي و متحدانش در جنگ يمن را متوقف کنند. 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، پایگاه اینترنتی این روزنامه در سرمقاله امروز خود نوشت: هفته گذشته فرمانده نیروی هوایی آمریکا در خاورمیانه در مصاحبه ای از عملیات هوایی مرگبار به سرکردگی عربستان سعودی در یمن ابراز ناامیدی کرد. هرچند وی از این عملیات حمایت کرد، اظهارات وی بسیارقدرتمند نبود. اظهارات وی بیشتر نشان دهنده نگرانی و شرمساری آمریکا از مشارکت در آن چیزی بود که سازمان ملل در جدیدترین گزارش خود درباره یمن آن را جنایت جنگی خوانده است. 
سازمان ملل و گروه های مدافع حقوق بشر معتقدند جنگ هوایی تحت امر عربستان سعودی بیشترین تاثیر را در کابوس تبدیل کشور فقیر یمن به میدان کشتار همگاني و فاجعه‎ انسانی داشته است. بارها و بارها در حملات هوایی به سرکردگی عربستان سعودی، اهداف غیرنظامی مورد اصابت قرار گرفته اند و افراد بی گناه بیشماری سلاخی شده اند. 
جمعه گذشته، سازمان ملل اعلام کرد ائتلاف به رهبری عربستان سعودی دست کم 22 کودک و چهار زن را که قصد داشتند از منطقه جنگ بگریزند، کشته است. دو هفته پیش، در 9 اوت، در حمله هوایی نیروهای ائتلاف به یک اتوبوس مدرسه، ده ها کودک کشته شدند. تعداد بسیاری از افراد غیرنظامی در حملات هوایی ائتلاف در بازارها، مراسم عروسی یا خاکسپاری کشته شده‎اند که شمار رسمی آنان 6500 تن است، ولی یقیناً شمار واقعی غیرنظامیان کشته شده در یمن به مراتب بیش از این است. میلیون ها غیرنظامی در یمن در حال حاضر با کمبود مواد غذایی و امکانات پزشکی مواجه اند.
این، هولناک و شرم آور است، زیرا بمبی که به سمت اتوبوس مدرسه شلیک شد و سرنشینان کم سن و سال آن را کشت، آمریکایی بود. براساس گزارش سی ان ان، این بمب 500 پوند وزن داشت و یک بمب هدایت شونده بود که براساس معامله تسلیحاتی مورد تأیید کنگره و دولت آمریکا، به عربستان سعودی فروخته شده بود. هرچند باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا فروش سلاح های هدایت شونده را به عربستان سعودی ممنوع کرده بود، دونالد ترامپ رئیس جمهور کنونی آمریکا پس از روی کار آمدن در مارس 2017، این ممنوعیت را لغو کرد.
در گزارشی که سازمان دیده بان حقوق بشر هفته گذشته منتشر کرد، ادعاهای آمریکا رد شده است. آمریکا ادعا کرده است تنها حمایت های تدارکاتی و اطلاعاتی از این ائتلاف کرده است. در حقیقت در این گزارش آمده است آمریکا، انگلیس و فرانسه به عربستان سعودی سلاح فروخته اند و اکنون با این خطر مواجهند که به همدستی و مشارکت در حملات غیرقانونی محکوم شوند. 
هرچند مقامات ارشد آمریکایی از این ائتلاف انتقاد کرده اند، ولي تنها صحبت کردن کافی نیست و اکنون زمان آن فرارسیده است که آمریکا و متحدان اروپایی اش فروش سلاح و هرگونه کمک نظامی را به عربستان سعودی و شرکایش در ائتلاف یاد شده متوقف کنند.
 اقدام بعدی آمریکا باید توقف کامل کمک های نظامی به عربستان سعودی تا زمانی باشد که سعودی‎ها برای گفتگو درباره پایان دادن به عملیات حمله به یمن اعلام آمادگی کنند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 8 شهریور 1397 - 16:45:49