صحیح بخاری و صحیح مسلم تا چه حد معتبر هستند؟

چهار شنبه 7 شهریور 1397 - 15:19:32
صحیح بخاری و صحیح مسلم تا چه حد معتبر هستند؟

تهران- الکوثر: شیخ عبدالسلام راجج پژوهشگر ارشد اسلامی تاکید کرد آنچه در صحیح بخاری و صحیح مسلم به عنوان دو مرجع مهم حدیث اهل سنت آمده، وحی مُنزل نیست و آنچه اهمیت دارد، مطابقت داشتن احادیث ذکر شده در این کتاب ها با قرآن و عقل است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، شیخ عبدالسلام راجح از علمای اهل سنت سوریه در برنامه چالشی و پرمخاطب «الوجه الآخر» شبکه جهانی الکوثر گفت: بخاری و مسلم به خاطر جمع آوری احادیث، بسیار قابل تقدیر هستند ولی این سخن به این معنا نیست که کتاب های حدیثی که آنها تالیف کرده اند جنبه تقدس دارد.

این پژوهشگر اسلامی افزود: ما حق نداریم کسی را که با استدلال عقلی محتوای این کتاب ها را به چالش می کشد جاهل یا گناهکار بدانیم زیرا عقل در حکم ترازویی است که با آن به سنجش سنت پیامبر (ص) و مطابقت دادن آن با قرآن می پردازیم. اصل این است که سنت و حدیث پیامبر اسلام (ص) تعارضی با قرآن کریم نداشته باشد ولی اگر چنین تعارضی وجود داشته باشد، باید گفت مشکلی یا در اصل حدیث یا متن آن یا درک نادرست از آن وجود دارد.

شیخ راجح افزود: اگر بخواهیم کتابهای مربوط به احادیث پیامبر اسلام (ص) را پالایش کنیم تا جایگاه آنها حفظ شود باید هر حدیثی را که با قرآن کریم تعارض دارد کنار بگذاریم. این سخن به این معنا نیست که ما بخواهیم محتوای کتاب های حدیث را زیر سئوال ببریم بلکه با این کار می خواهیم سنت مبارک پیامبر اسلام (ص) از برخی مداخله های انسانی ناشی از برداشت نادرست یا نقل قول نادرست یا حتی فربیکاری و دروغ پاکسازی شود. حتی ممکن است برخی کسانی که اقدام به جمع آوری احادیث کرده اند آنچه را از اساتید خود به عنوان علمای حدیث شنیدند، عمدا یا سهوا به درستی ثبت نکرده باشند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 7 شهریور 1397 - 15:18:53