توصیه جالب وزیر خارجه انگلیس به عربستان : دریمن به گونه ای حمله کنید که بتوانیم از شما دفاع کنیم!

چهار شنبه 31 مرداد 1397 - 15:36:1
توصیه جالب وزیر خارجه انگلیس به عربستان  :  دریمن به گونه ای حمله کنید که بتوانیم از شما دفاع کنیم!

تهران- الکوثر: وزیر خارجه انگلیس باتاکید بر ادامه فروش تسلیحات به عربستان گفت: متحدان انگلیس باید به نحوی عمل کنند که بشود از عملکرد آن‌ها در برابر افکار عمومی دفاع کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  «جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس در مصاحبه با شبکه «بی.بی.سی» با اشاره به  حمله جنگنده‌های ائتلاف سعودی به یک اتوبوس حامل دانش‌آموزان یمنی، ضمن تاکید برادامه فروش تسلیحات به  عربستان، مدعی شد: «آنچه بر سر آن اتوبوس آمد، واقعا ناخوشایند بود و فکر می‌کنم غیرممکن است که وقتی می‌فهمید چه اتفاقی افتاده، عمیقا از این حادثه شوکه نشوید.»

وی افزود: «پیچیدگی‌‌ای که در این مورد وجود دارد، رابطه ما با عربستان سعودی است، که یک متحد نظامی بسیار بسیار مهم برای انگلستان است. ما در مبارزه با افراط‌گرایی اسلامی شریک آن‌ها هستیم و رابطه ما با عربستان سعودی به این معنی است که ما از اینکه بمبی در خیابان‌های لندن منفجر شود، جلوگیری کنیم.»

در حمله دو هفته پیش ائتلاف سعودی به یک اتوبوس در استان صعده یمن، ۵۱ نفر از جمله ۴۰ کودک ۶ تا ۱۱ ساله کشته شدند. سخنگوی ائتلاف سعودی این حمله را «مشروع» خوانده و لندن و واشنگتن هم که فروشنده عمده سلاح به این کشور هستند، صرفا از این حمله ابراز نگرانی کرده و از ریاض خواسته‌اند خودش درباره اقدام خود تحقیق کند.

وزیر خارجه انگلیس که به واشنگتن سفر کرده، در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به اینکه بمب استفاده شده در این حمله آمریکایی بوده، آیا از کاخ سفید می‌خواهد رویکرد خود در قبال فروش سلاح به ریاض را تغییر دهد یا نه، گفت: «ما قطعا اینجا با دولت درباره اوضاع یمن گفت‌وگو خواهیم کرد، و فکر می‌کنم که آن‌ها هم رویکرد کاملا مشابهی در قبال ما دارند.»

وی افزود: «اما در ارتباط با بریتانیا، زمانی که بحث فروش تسلیحات مطرح باشد، ما یکی از سختگیرانه‌ترین نظام‌های [فروش سلاح] را داریم و دائما بررسی می‌کنیم که آیا آن‌ها به توافقنامه تسلیحاتی که هنگام فروش سلاح منعقد می‌کنیم، پایبند هستند یا نه.»

او سپس از ریاض خواست طوری رفتار کند که بتوان از این کشور دفاع کرد. او گفت: «هم ایالات متحده متحده و هم انگلستان می‌خواهیم اطمینان یابیم که متحدان ما به نحوی عمل می‌کنند که بتوانیم از آن در برابر افکار عمومی خود دفاع کنیم. اما باید در نظر داشت که آن‌ها متحد هستند، بنابراین، ما این بحث‌ها را با آن‌ها خواهیم داشت، که این بحث‌های صریح به صورت خصوصی انجام می‌شود، نه اینکه دیپلماسی را در بلندگو جار بزنیم.»

به نظر می‌رسد اشاره هانت به «جار زدن دیپلماسی» کنایه‌ای به تنش میان کانادا و عربستان سعودی هم باشد که در پی انتشار توییت انتقادآمیز وزیر خارجه کانادا درباره وضعیت حقوق بشر در عربستان ایجاد شد. 


اخبار یمن را اینجا پیگیری کنید 

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 31 مرداد 1397 - 15:34:19