تاب سواری؛ سنت منحصر به فرد یمنی ها در ایام حج و عید قربان!

سه شنبه 30 مرداد 1397 - 13:8:29

صنعا- الکوثر: یمنی ها مراسم و سنت های منحصر به فردی برای مناسبت های مختلف دینی دارند که یکی از آنها سنت «المدرهه» به معنای «تاب سواری» در ایام حج و روز عید قربان و هنگام بدرقه و استقبال حجاج بیت الله الحرام است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، عقیل المضاهی گزارشگر شبکه الکوثر در صنعا در گزارش ویدئویی اختصاصی در این باره می گوید، «تاب سواری» در بین یمنی ها صرفا حرکتی برای تفریح نیست بلکه سنت و میراثی است که ساکنان پایتخت یمن و حومه آن به مناسبت موسم حج و عید مبارک قربان به آن می پردازند.

به گفته یکی ساکنان صنعا، یمنی ها معتقد بودند کسی که به حج می رود ممکن است برگردد و ممکن است بر نگردد، از این رو از سنت تاب سواری که در واقع حرکت مداوم رفت و برگشت است، به منظور تشویق افراد برای رفتن به حج استفاده می کردند.

طبق این سنت، ساکنان منطقه اطراف یک تاب بزرگ ساخته شده از چوب جمع می شوند و به صدای سرود خوانان که سوار بر تاب، مردم را به رفتن به حج تشویق می کنند یا برای بازگشت حجاج دعا می کنند گوش می دهند. پایه های تاب با لباس هایی که نماد افرادی است که عازم حج هستند پوشیده می شود و زنگهایی نیز به تاب بسته می شود و با حرکت آن به صدا در می آید. این سنت تا زمان بازگشت حجاج از سفر حج ادامه پیدا می کند.

این سنت هرچند نسبت به گذشته در مقیاس بسیار محدودتری برگزار می شود ولی همچنان در صنعا و اطراف آن حفظ شده است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 30 مرداد 1397 - 13:8:22