توصیه‌های مهم حاج آقا مجتبی تهرانی برای شب و روز عرفه

چهار شنبه 8 مرداد 1399 - 12:15:44
توصیه‌های مهم حاج آقا مجتبی تهرانی برای شب و روز عرفه

روز عرفه، روز دعا و درخواست از خداوند است. يعنی در اين مقطع زمانی بخصوص سرعت اجابت دعا بیشتر است.

تهران- الکوثر:  مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رحمه الله علیه درباره اعمال شب و روز عرفه می فرماید: دعا در شب عرفه مقبول و مستجاب است
«رُوی إنّ ليلة عرفة يستجاب فيها ما دعا من خير و للعامل فيها بطاعة الله تعالى أجر سبعين و مائة سنة.»
در روایتی نقل شده است که شب عرفه هر دعای خیری که انسان بکند به اجابت می‌رسد؛ و برای کسی که در شب عرفه اطاعت الهی را بکند و اعمال صالحه انجام دهد، معادل ۱۷۰ سال اطاعت و عبادت است؛ یعنی از نظر پاداش چنین چیزی به او داده می‌شود.
لذا می‌خواهم این مطلب را به دوستان عرض کنم که این شب را قدر بدانید! اوّلین مسئله‌ای که در آن تأکید شده است «دعا کردن» است و در روایت دارد: دعا کنید! دعای خیر کنید! و بدانید که این دعاها به اجابت می‌رسد.

مقیّد باشید که در این شب، مشغول غیر عبادت نباشید!
مطلب دیگر اینکه مقیّد باشید که در این شب مشغول به غیر عبادت نشوید! کاری کنید که اشتغالات کنار برود تا بتوانید به سوی عبادات و صالحات بروید! وقتی چنین معادله‌ای هست که عبادت این شب مانند عبادت ۱۷۰ ساله است، خیلی انسان باید مراقبت و جدیّت داشته باشد. این خیلی قابل توجه است، چون این شب یکی از بزرگترین فرصتهایی است که ما داریم.

اثر دعا برای دیگران و پشت سر آنها
درباره دعا کردن هم بگویم که در روایتی از امام باقر «علیه‌السلام» آمده است که حضرت فرمودند: «أسرع الدعا نُجحاً للإجابة دعاء الأخ لأخیه بظهر الغیب» سریعترین دعایی که به هدف اجابت می‌رسد، دعایی است که یک برادر مؤمن، برای برادر مؤمن دیگرش می‌کند و پشت سر او برایش از خدا خیر می‌خواهد؛ نه در حضورش. یعنی هرکس برای دیگری دعا کند، بسرعت به اجابت می‌رسد. «فیقول له ملک موکّل به لبّیک»؛ وقتی این شخص شروع می‌کند به دعا کردن برای برادر مؤمنش و پشت سر او، آن فرشته‌ای که برای گرفتن دعاها موکّل شده است، جواب می‌دهد: بله! «و لک مثلاه». یعنی این خیری که برای برادرت خواستی، برای خودت دوبرابرش منظور و مستجاب ‌شد.

شب عرفه را قدر بدانید
از غروب شبِ عرفه تا غروب روز عرفه زمان بسیار بزرگی است. این را گفتم تا این شب موقعیت بسیار خوبی است، هم دعا کنید و هم به اعمال صالحه مشغول شوید!

از خدا چیزی کم نمی‌شود...
در روایتی است که از پیغمبر اکرم نقل شده است که خداوند وحی فرستاد به بعضی از پیامبرانش که این متن وحی الهی است که بر فرض که اهل هفت آسمان و تمام زمین، همگی از من درخواست کنند و به هرکدام هرچه که خواستند را بدهم، از خزانه، حکومت و فضل الهی ذرّه‌ای کاسته نمی‌شود؛ حتی مثل یک بال پشه هم از خزانه من کم نمی‌شود؛ و چطور ممکن است که از فضل الهی کاسته شود در حالی که من سردمدار آن هستم!؟

روز امید خوشبختی برای همه
روایتی دیگری از زین العابدین «صلوات الله علیه» آمده که محدّث قمی هم آن را در مفاتیح نقل کرده است؛ در آن روایت آمده است که روز عرفه بود و حضرت دیدند که سائلی دارد از مردم، یعنی غیر خدا، درخواست می‌کند؛ حضرت به او فرمود: وای بر تو! در چنین روزی از غیر خدا تقاضا و درخواست می‌کنی!؟ و حال آنکه امید می‌رود در چنین روزی فضل الهی شامل طفل‌هایی شود که در رحم مادر هستند. امید است که اینها خوشبخت و سعادتمند شوند.

روز عرفه، روز دعا و درخواست
«رُوِيَ عَنِ البَاقِرِ عَلَيهِ‌السَّلَامُ قَالَ إِنَّ يَوْمَ عَرَفَةَ يَوْمُ دُعَاءٍ وَ مَسْأَلَةٍ». یکی از آن مقاطعی كه اين اسلحه بُردش بيشتر است و در اجابت سرعت دارد، ‌روز عرفه است. حتّی تعبير امام باقر«عليه‌السلام» این است كه اصلاً‌ روز عرفه، روز دعا و درخواست از خداوند است. يعنی در اين مقطع زمانی بخصوص سرعت اجابت دعا بیشتر است.

فضیلت زوّار امام حسین ع در عرفه
مسئله مهم در روز عرفه زیارت امام حسین«علیه‌السلام» است که در حدیث آمده است خداوند قبل از آنکه به سرزمین عرفات نظر کند، به زائرین امام حسین«علیه‌السلام»نظر می‌افکند و این نظر افکندن در زمان‌های حساس و سرنوشت‌ساز مانند شب قدر، عید فطر، عید قربان و عید غدیر می‌باشد که افضل اعمال در این زمان‌ها زیارت امام حسین«علیه‌السلام» است.

این روز را از دست ندهید
هر لحظه‌ای از لحظات روز عرفه برای ما گرانبهاست؛ بخصوص برای دعا و درخواست از خداوند. این فرصت بهترین فرصت است. پس این فرصت را از دست ندهید! بخصوص از ظهر تا هنگام غروب را که در روایات وارد شده است.
به دوستان می‌خواستم سفارش كنم که اين چند ساعت را غنيمت بشمارید. بدانيد اگر می‌خواهيد مشكلاتتان را حل كنيد ـ که همه ما مشكلات داريم ـ بياييد ‌اين چند ساعت را درِ خانه خدا برويد و از او بخواهيد؛ چه حاجتهای مادّی را و چه معنوی را، همه را از او بخواهید. چون روز عرفه بُردِ دعا خيلی زياد است. بخصوص درباره ديگران اگر دعا كنيد، ما در روايت داريم که خدا چند هزار برابر به شما اعطا می‌كند.


 

از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید

آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان


دو شنبه 29 مرداد 1397 - 22:45:36