لاوروف: به دنبال راه‌حلی فوری برای مشکل آوارگان سوری هستیم

دو شنبه 29 مرداد 1397 - 15:1:25
لاوروف: به دنبال راه‌حلی فوری برای مشکل آوارگان سوری هستیم

تهران- الکوثر: وزیر خارجه روسیه بار دیگر تاکید کرد، مسکو به دنبال ایجاد راه‌حل سریع برای مشکل بازگشت آوارگان سوری به کشورشان است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در دیدار با جبران باسیل، همتای لبنانی خود در مسکو گفت: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه این روزها بارها بر این امر تاکید کرده و ما تلاش کردیم در ایجاد راه‌حلی برای مشکل آوارگان سوری در سریع‌ترین زمان ممکن سهمی داشته باشیم.

وی افزود، در این خصوص طرحی را ارائه کردیم و با دولت سوریه و کشورهای میزبان آوارگان درباره آن رایزنی می‌کنیم.

وزیر خارجه روسیه در ابتدای گفت‌وگوی خود بر اهمیت حل مسائل لبنان از طریق گفت‌وگو بدون مداخله دیگر کشورها تاکید کرد.

لاوروف گفت: در این دیدار بر ضرورت تحکیم همکاری میان روسیه و لبنان در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و نظامی تاکید کردیم. دو کشور درباره برخی مسائل منطقه اتفاق نظر دارند.

وی تصریح کرد: نباید اجازه دهیم لبنان به محل بازی طرف‌های مختلف تبدیل شود و باید از تاثیرات بحران سوریه دور نگهداشته شود.

وزیر خارجه روسیه در خصوص آوارگان سوری گفت: طی ماه میلادی گذشته هفت هزار آواره سوری موجود در لبنان به کشورشان بازگشته‌اند و ما آماده هستیم تا کار را در این راستا ادامه دهیم.

لاوروف در عین حال تاکید کرد: مسکو از گروهای مسلح در ادلب سوریه می‌خواهد خود را از جبهه النصره دور نگه دارند.

وی خاطرنشان کرد، مسکو توجه شورای امنیت را نسبت به تدابیر نابودکننده آمریکا در جنوب سوریه جلب می‌کند.

وزیر خارجه لبنان هم در این دیدار تاکید کرد، موضع بیروت بازگشت سریع و امن آوارگان سوری بدون ربط دادن این کار به راه‌حل سیاسی است.

باسیل گفت، برای کشورش موفقیت طرح روسیه برای بازگشت آوارگان سوری به کشورشان حائز اهمیت است و به منظور موفقیت این طرح به دنبال رایزنی با نهادهای کشورشان است.

وی تاکید کرد، مسکو ثابت کرده که در منطقه عمل می‌کند و تنها به حرف زدن اکتفا نمی‌کند و این طرح یک پوشش سیاسی و معنوی برای تشویق به بازگشت ایجاد کرده است.

باسیل گفت: در این دیدار ایده‌های مرتبط با فرایند بازگشت آوارگان را مطرح کردیم که از جمله آنها این بود که میان آوارگان اقتصادی و امنیتی تفاوت قائل شدیم.

وی از روسیه به خاطر طرحش در حل مساله آوارگان قدردانی کرده و گفت، این موضع‌گیری مسکو تاکیدی بر خط مشی اصولی برای حل مساله منطقه است.

باسیل در ادامه افزود، لبنان باید آغازگر بازسازی سوریه و عامل کمکی برای این روند باشد.

وی همچنین خواستار احیای تنوع ایدئولوژی فکری، فرهنگی و دینی در مشرق زمین شد.


اخبار سوریه را اینجا پیگیری کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 29 مرداد 1397 - 15:0:57