ناگفته هایی از واپسین لحظات حمله داعش به کردستان عراق

چهار شنبه 24 مرداد 1397 - 10:21:21
ناگفته هایی از واپسین لحظات حمله داعش به کردستان عراق

تهران- الکوثر: رییس مرکز توسعه رسانه ای عراق در اطلاعاتی تازه از نحوه کمک فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به رییس منطقه کردستان عراق گفت در سال 2014 که داعش قصد اشغال اربیل را داشت، از میان 26 کشور تنها ایران به کمک کردستان عراق آمد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، 'عدنان السراج' که با بسیاری از رهبران سیاسی عراق ارتباط نزدیک دارد به سایت 'الاتجاه پرس' ارگان خبری گروه مقاومت اسلامی کتائب حزب الله عراق گفته است: وقتی داعش در 2014 قصد اشغال اربیل را داشت، مسعود بارزانی با 26 کشور تماس گرفت اما هیچکدام به او کمک نکردند و تنها کشوری که به کمک منطقه کردستان عراق شتافت، ایران بود.
وی اضافه کرد که مسعود بارزانی بعد از مایوس شدن از آن کشورها، با سردار 'قاسم سلیمانی' تماس تلفنی گرفت و پس از آن بود که به سرعت سه فروند هواپیما از ایران برای کمک به کردستان عراق ارسال شد.
السراج اضافه کرد که هواپیمای اول که در اربیل به زمین نشست حامل مشاوران نظامی ایرانی و هواپیمای دوم حامل نیروهای داوطلب و هواپیمای سوم حامل انواع سلاح بود.
این چهره ای معروف رسانه ای و سیاسی عراق خاطرنشان ساخت که مسعود بارزانی رییس وقت منطقه  کردستان عراق به کمک نیروهای ایرانی توانست خطر داعش را از اربیل تا فاصله 30 کیلومتری دور کند.
وی اضافه کرد که تا قبل از رسیدن کمک های ایران به  کردستان عراق، گروه تروریستی داعش در فاصله هفت کیلومتری از اربیل قرار داشت.
وی افزود که حیدر العبادی نخست وزیر عراق نیز بارها اعتراف کرده است که جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری بوده که در کنار عراق در مبارزه با گروه تروریستی داعش ایستاد.
به گفته وی، در حالی که آمریکا به دنبال سیاست مهار داعش در عراق در آن برهه بود اما حیدر العبادی در آن زمان بر نابودی داعش اصرار می کرد و تنها جمهوری اسلامی ایران بود که در این سیاست، همسو با عراق بود و به بغداد کمک رساند.
عدنان السراج این اطلاعات تازه را برای یادآوری مواضع مثبت جمهوری اسلامی ایران در قبال عراق عنوان کرده است.
بسیاری از رهبران و جریان های سیاسی عراق در روزهای اخیر در واکنش به تحریم های یکجانبه اقتصادی اخیر امریکا علیه ایران تاکید کرده اند عراق به نشانه قدرشناسی از مواضع سابق مثبت ایران باید در کنار تهران بر ضد این تحریم ها بایستد.
نخست وزیر عراق دیروز دوشنبه تصریح کرد که در قضیه تحریم های آمریکا علیه ایران، عراق فقط در تعاملات دلاری در همکاری تجاری با ایران محدودیت دارد اما به این تحریم ها پایبند نخواهد بود.


اخبار عراق را اینجا پیگیری کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال سروش الکوثرفارسی کلیک کنید


چهار شنبه 24 مرداد 1397 - 0:10:57