عضو هیئت علمی دانشگاه جهانی المصطفی تشریح کرد:

چرا موسسات دینی در قبال فجایع جهان اسلام ساکت هستند؟

شنبه 20 مرداد 1397 - 18:53:26
چرا موسسات دینی در قبال فجایع جهان اسلام ساکت هستند؟

تهران- الکوثر: عضو هیئت علمی دانشگاه جهانی المصطفی، وابستگی موسسات دینی به حکومت ها و رژیم ها را علت سکوت این موسسات در برابر فجایعی دانست که این روزها در جهان اسلام در حال روی دادن است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، شیخ دکتر محمدعلی میرزایی در برنامه چالشی «الوجه الآخر» شبکه جهانی الکوثر درباره علت کوتاهی موسسات دینی در کشورهای اسلامی در عمل به وظایف خود در برابر امت اسلامی گفت: ما در این روزها شاهد سکوت خطرناک موسسات دینی در قبال آنچه در جهان اسلام می گذرد هستیم. متاسفانه بخش بزرگی از این سکوت ناشی از وابستگی و تبعیت اکثر این موسسات دینی از حکومت ها است. ما این روزها حتی شاهد یک دیدار بین روسای نهادهای دینی در ایران و عربستان و مصر و عراق و... نیستیم. من اطمینان دارم اگر مسئولان موسسات دینی در این کشورهای بزرگ با یکدیگر دیدار می کردند و با هم ارتباط داشتند و گفتگو می کردند، شاهد این همه جنگ و خونریزی در کشورهای اسلامی نبودیم و این بحران ها متوقف می شد.

رئیس مرکز پژوهش های اسلامی المصطفی افزود: این شرایط نشان می دهد موسسات دینی به رسالتی که اسلام برعهده آنها گذاشته است عمل نمی کنند. به همین علت علمایی که از اکثر این موسسات فارغ التحصیل می شوند آن گونه که باید، از حق دفاع نمی کنند زیرا موسسات دینی نقشی را ایفا می کنند که از سوی حکومت ها به آنها واگذار شده است و عالم دینی احساس می کند کارمند وزارت اوقاف در این کشور و آن کشور است و نگران از دست دادن منبر خود در فلان مسجد است که دولت به او واگذار کرده است. از این رو موسسات دینی این روزها در عملکرد خود و خط مشی خود در سطحی که شایسته شرایط کنونی باشد نیستند.

دکتر میرزایی که بنیانگذار مرکز توسعه اندیشه اسلامی است تاکید کرد: بدون وجود آزادی علمی در این موسسات و بدون این احساس که اگر عالم دینی حق را بگوید مجبور به تحمل هزینه سنگینی بابت آن نیست، این موسسات پیشرفت نمی کنند. فقهی که اکنون در مراکز دینی تدریس می شود مناسب برای زندگی امروز مسلمانان نیست.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال سروش الکوثرفارسی کلیک کنید


شنبه 20 مرداد 1397 - 18:53:18