همه سوءاستفاده های سیاسی عربستان از حج ابراهیمی | ممنوعیت حضور اتباع 5 کشور در حج

شنبه 13 مرداد 1397 - 11:23:51
همه سوءاستفاده های سیاسی عربستان از حج ابراهیمی | ممنوعیت حضور اتباع 5 کشور در حج

موسم حج و این کنگره ی بزرگ مسلمانان نزدیک است و مسئولان سعودی در حالی که باید به فکر ایجاد سهولت ها برای زایران خانه خدا باشند، از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده و حتی محدودیت هایی را هم برای صدور ویزا و ورود برخی متقاضیان حج اعمال کرده است.

تهران- الکوثر:  رژیم  سعودی در واقع برای اعمال فشار به کشورهای مخالف سیاست‌های این رژیم، اتباع شماری از کشورهای اسلامی ازجمله حجاج قطری، سوریه ای، فلسطینی، لیبی و یمنی را از حضور در عربستان و شرکت در مراسم حج منع کرده است.

جای شگفتی است که هر سال دولت سعودی بر تعداد کشورهایی که مانع از حضور اتباع آن ها در مراسم حج می شود افزوده و از این عمل غیر اسلامی خود نیز دفاع می کند.

حجاج قطری

حاکمیت عربستان سعودی برای دومین سال پیاپی موانعی را در مسیر حجاج قطری ایجاد می‌کند تا مانع سفر آنها به سرزمین‌ عربستان برای ادای فریضه حج شود.

زائران قطری که بی صبرانه منتظر موافقت مسئولان سعودی با ادای فریضه حج آنان بودند، به دلیل «تصمیمات ظالمانه» عربستان از این فریضه محروم شدند.

سران سعودی پس از تحریم قطر اکنون ممنوعیت حج برای اتباع قطری را در پیش گرفته اند؛ فریضه ای که در طول تاریخ از هرگونه کشمکش سیاسی در امان مانده بود.

زائران قطری در این خصوص گفته اند، تصمیم ممنوعیت ادای فریضه حج برای حجاج قطری در سال جاری ناشی از تصمیمات سیاسی نابهنگام سران سعودی بر سر اختلاف با دولت قطر است.

سهمیه زائران قطری از سالانه هشت هزار نفر به یک هزار و 300 نفر کاهش یافته است، این در حالی است که سهمیه حجاج کشورهای مجاور و کوچکتر از قطر از نظر مساحت و جمعیت همچنان طبق روال سال های گذشته است.

در همین ارتباط اشرف شاهین مدیر کمپین حج و عمره با اشاره به سرخوردگی و ناراحتی شدید حجاج قطری یادآور شد عربستان در مورد سفر حجاج قطری مانع تراشی کرده و سهمیه آنان را کاهش داده است.

در همین راستا ریاض اعلام کرده که سفر حجاج قطری با هواپیمایی این کشور به عربستان سعودی ممنوع است. علاوه بر این که تنها فرودگاه ملک عبدالعزیز در جده به روی قطری‌ها باز است.

وزارت حج عربستان سعودی، وزارت اوقاف قطر را به عدم تعامل با برنامه‌ریزی‌های این کشور در خصوص حجاج قطری متهم می‌کند.

پیش از این وزارت اوقاف و امور اسلامی قطر اعلام کرده بود که مانع‌تراشی‌های عربستان از زمان آغاز بحران خلیج فارس در خصوص حقوق شهروندان و افراد مقیم دولت قطر در انجام شعائر اسلامی در اراضی مقدس مکه و مدینه همچنان ادامه دارد.

این وزارتخانه تاکید کرد که ادامه مانع‌تراشی‌ها و اقدامات نژادپرستانه عربستان مربوط به کشور قطر است و در رابطه با دیگر مسلمانان جهان اینگونه نیست.

این بیانیه تاکید کرده است که عربستان همچنان با اعزام حجاج از طریق مسیرهای زمینی مخالفت می‌کند، علاوه بر اینکه پرواز مستقیم از شهر دوحه به شهر جده را نیز ممنوع اعلام کرده است. این موضوع سبب شده حجاج سالخورده و بیماران مصیبت‌های زیادی را در سفر حج متحمل شوند.

این وزارتخانه از عربستان سعودی خواست تا شعائر دینی را از کشمکش‌های سیاسی به ویژه در این ایام مبارک جدا کند.

حجاج یمنی

به گواهی تاریخ از زمانی که آل سعود بر سرزمین عربستان مسلط شده است همواره با رفتاری زننده با زائران خانه خدا از جمله حجاج یمنی برخورد کرده است.

کی از دردناکترین کشتارهایی که نیروهای آل سعود علیه حجاج یمنی انجام دادند در سال 1922 رخ داد که طی آن ارتش عبد‌العزیز‌ آل سعود 2900 حاجی یمنی را در منطقه تنومه واقع در عسیر قتل عام کردند و اموال آنها را به غارت بردند و در همین سال بود که آل سعود بر عربستان چیره شد.

زائران یمنی همیشه از رفتار زننده مسئولان سعودی شکایت دارند به گونه‌ای که مردم یمن را به شرک متهم می‌کنند و آنها را از زیارت قبر پیامبر باز می‌دارند و کتب ادعیه آنها را مصادره می‌کنند.

در حالی که عربستان در سال 2015 بدترین کشتارها را در حق ملت یمن مرتکب شده است؛ از طرف دیگر 18000 حاجی یمنی را در همین سال از زیارت خانه خدا و ادای فریضه حج محروم کرد.

«عبدالرحمن القلام» معاون سازمان حج و اوقاف یمن تاکید کرد که عربستان در سال 2016 تاکنون نیز مانع از ادای فریضه حج از سوی مردم یمن شد به گونه‌ای که وزارت اوقاف در سال 2016 طی چندین نامه به وزارت حج عربستان پیگیر این مسئله شد، ولی جوابی نگرفت.

فلسطینیان خارج از سرزمین‌ فلسطین

در اوایل سال گذشته مقامات سعودی با صدور حکمی فلسطینیان مقیم کشورهای عربی را از سفر حج و عمره منع کردند و شرط گذاشتند که آنها باید مجوز خاصی از سوی تشکیلات خودگردان دریافت کرده باشند.

گفتنی است، حجاج فلسطینی از غزه می توانند عازم سفر حج شوند.

حجاج سوریه

وزارت اوقاف با انتشار بیانیه ای در سایت خود تأکید کرده است که مسئولان عربستانی همچنان شهروندان سوری را از ادای فریضه حج محروم می‌کنند.

این نهاد سوری تصریح کرد که این مسئله برای هفتمین سال پیاپی در حال رخ دادن است.

اوقاف سوریه می گوید با توجه به آیه «ولله على الناس حج البیت من استطاع إلیه سبیلا»، شرط استطاعت ادای رکن حج محقق نیست؛ چرا که فریضه حج از سوی مسئولان وهابی عربستان سیاسی کاری شده است.

وزارت اوقاف سوریه از طریق وزارت خارجه این کشور، بارها به سازمان همکاری اسلامی و وزارت حج عربستان به این مسئله معترض شده است.

نتیجه گیری

تحلیلگران معتقدند با توجه به رویکرد سیاسی عربستان به حج رژیم سعودی حق ممنوعیت حاجیان را از ادای فریضه الهی حج ندارد.

مدیریت حرمین‌شریفین و نیز موسم حج حق طبیعی ملت‌های مسلمان است و در شرایطی که رژیم آل‌سعود توانایی و شایستگی اداره این فریضه الهی را ندارد، مطالبه جدّی از سوی کشورهای اسلامی برای مدیریت دقیق، صحیح، متناسب با شأن و جایگاه مسلمانان ضروری است.

در پایان باید یادآوری کرد که به نظر می رسد عربستان سعودی با بهره‌برداری از فریضه حج همکاری با آمریکا و اسرائیل را در دستور کار خود قرار داده‌ است.


 

برای دسترسی به اخبار حج عمره و تمتع 1397 اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال سروش الکوثرفارسی کلیک کنید


شنبه 13 مرداد 1397 - 11:10:44