"برگزیت" چهره نظامی به خود گرفت

یک شنبه 7 مرداد 1397 - 14:42:39
"برگزیت" چهره نظامی به خود گرفت

تهران – الكوثر: نشریه هفتگی ساندی تایمز روز یکشنبه به نقل از مقام‌های دولت انگلیس گزارش داد که این کشور طرحی را در دست بررسی دارد که در صورت عدم توافق برگزیت با اتحادیه اروپا، ارتش این کشور برای تأمین کمبود مایحتاج مردم دست‌به‌کار شود.

 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، به نقل از ساندی تایمز، بر اساس این طرح ارتش انگلیس موظف خواهد بود تا کمبود مواد غذایی، دارویی و سوخت کشور را از طریق بالگرد و کامیون‌های نظامی به داخل انتقال دهد.

این نشریه گزارش داد که از هم‌اکنون فروشگاه‌های بزرگ انگلیسی به توزیع‌کنندگان خود هشدار داده‌اند که مواد غذایی مدت‌دار مانند چای و قهوه را انبار کنند. سازمان خدمات درمانی انگلیس نیز قرار است حجم بالایی از داروهای اروپایی را در بیمارستان ذخیره کند.

'استیو بیکر' معاون پیشین وزیر برگزیت انگلیس که به‌تازگی از سمت خود کناره‌گیری کرده است، مارس گذشته قصد داشت تا از تدابیر دولت برای احتمال عدم توافق با اتحادیه اروپا پرده بردارد اما با مخالفت مواجه شد.

ساندی تایمز نوشت: یک منبع آگاه می‌گوید که دولت انگلیس برای احتمال عدم توافق با اتحادیه اروپا تدابیر گسترده‌ای را صورت داده است. وی دراین‌باره افزود که 'این تدابیر برای ایجاد وحشت در میان مردم نیست بلکه مؤید نگاهی واقع‌گرایانه است.'

در همین حال یک مقام وزارت دفاع انگلیس گفت که تاکنون درخواست رسمی را دراین‌باره دریافت نکرده اما اذعان داشت که هرگونه طرحی دراین‌باره می‌تواند عملیاتی شود.

مخالفت هفته گذشته اتحادیه اروپا با طرح پیشنهادی «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس موسوم به چکرز درباره آینده روابط دو طرف در دوره پسا برگزیت، گمانه‌زنی‌ها درباره عدم حصول توافق تا پیش از ماه مارس سال آینده که انگلیس رسماً از اتحادیه اروپا خارج می‌شود را قوت بخشیده است.

بر اساس طرح «مِی»، انگلیس در دوره پسا برگزیت به تمام مقررات تجاری اتحادیه اروپا در خصوص کالا پایبند خواهد ماند، تدابیر خاصی برای تسهیل عبور و مرور در نظر می‌گیرد و همچنان به عضویت در سازمان‌های مهم اروپایی ادامه دهد.

بااین‌حال 'میشل بارنیه' مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا در امور برگزیت پنجشنبه گذشته اعلام کرد که طرح یادشده قابلیت اجراشدن ندارد. به اعتقاد او این طرح یکپارچگی نهادهای تجاری اتحادیه اروپا را در معرض خطر قرار می‌دهد.

پیش‌ازاین، کمیسیون اروپا نیز در سندی به خطاب به 27 کشور عضو این اتحادیه هشدار داده است که هیچ ضمانتی وجود ندارد تا انگلیس و اروپا پیش‌ازتاریخ رسمی برگزیت به توافق برسند و طرف‌های اروپایی باید از هم‌اکنون تدابیر لازم را مدنظر قرار دهند.

بر اساس برنامه اعلام‌شده انگلیس 29 ماه مارس 2019 (10 فروردین) رسماً از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد و دو طرف قصد دارند تا پیش‌ازاین تاریخ، به توافقی درباره آینده همکاری‌های خود دست یابند. بااین‌حال، گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال عدم توافق برگزیت تا حدی بالاگرفته که اکثر احزاب سیاسی درباره پیامدهای منفی خروج از اتحادیه اروپا به تردید افتاده‌اند.

نشریه ایندیپندنت به‌تازگی پویشی موسوم به «حرف آخر» را به راه انداخته که در آن درباره ضرورت مشارکت مردم در خصوص آینده خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در چارچوب برگزاری همه‌پرسی تأکید شده است. تاکنون بیش از 320 هزار تن این طومار را امضاء کرده‌اند که در میان اسامی افرادی همچون تونی بلر نخست‌وزیر پیشین انگلیس، جاستین گرینینگ وزیر پیشین آموزش، وینس کیبل رهبر حزب لیبرال دمکرات و کارولین لوکاس رهبر حزب سبز به چشم می خورد.

هم‌زمان شماری از نمایندگان مجلس عوام انگلیس از تمام احزاب سیاسی در نامه‌ای سرگشاده خطاب به دولت این کشور خواستار برگزاری این‌همه پرسی شده‌اند.

امضاء کنندگان در این نامه تأکید کرده‌اند که بایستی به مردم فرصت دیگری در خصوص تصمیم‌گیری برای ماندن یا خروج از اتحادیه اروپا ارائه شود.

هرچند نخست‌وزیر انگلیس تاکنون با این طرح مخالف بوده، اما فشارهای داخلی برای کناره‌گیری وی از قدرت ممکن است او را به سمت پذیرش این گزینه متمایل کند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 7 مرداد 1397 - 14:26:53

دسته بندی :