فریاد 'مرگ بر اسرائیل' در نقطه صفر مرزی

شنبه 6 مرداد 1397 - 12:22:53
فریاد

خبرنگار ایرنا با حضور در منطقه راهبردی تازه آزاد شده 'الرفید' در استان مرزی قنیطره در جنوب سوریه مشرف به تپه 'تل الفرس' در بلندی های جولان اشغالی تمامی اتفاقات را همراه با جزئیات در این گزارش روایت کرده است.

تهران- الکوثر:  در این بازدید میدانی از مناطق تازه آزاد شده در استان قنیطره، خبرنگار ایرنا، مسافتی بیش از 70 کیلومتر را از دمشق به طرف این استان هم مرز با جولان اشغالی طی کرد که در طول مسیر با صحنه های تلخ و شیرینی مواجه شد. 
روستاها و شهرک هایی در طول مسیر دمشق به قنیطره وجود دارند که جنگ حجم زیادی از این مناطق را تخریب و یا ساکنان آنان را آواره کرده است. 
جنگ حدود هشت ساله تروریست ها و حامیان آن ها علیه مردم مظلوم سوریه در همه جای این کشور قابل مشاهده است که در این سفر نیز آثار جنایات باقی مانده از تروریست ها دیده می شود. 
خودروهایی که در طول مسیر تردد می کردند انگار سالهاست هیچ تعمیر و شستشویی نشده و بیشترشان کهنه و فرسوده بودند. 
تردد شهروندان که بیشترشان زن و کودک بودند، توسط خودروهای فرسوده صورت می گرفت، آن ها به امید رسیدن پا در جاده گذاشته بودند اما شاید هرگز به مقصد نرسند، زیرا مناطق آلوده به تروریست برای آنان همچنان خطرناک است. 
حدود 10 ایستگاه بازرسی در طول مسیر دمشق تا قنیطره وجود دارد که بیشتر، جوانان با انگیزه و دلسوز برای امنیت مردم در آن مشاهده می شوند که با شوق و ذوق در کنار دیگر نیروهای ارتش سوریه حضور دارند. 
این بازرسی ها سبب شده است خودروهای عبوری بیش از 10 دقیقه برای شناسایی در هر ایست و بازرسی معطل شوند و بعد به مسیرشان ادامه دهند که حضور نیروهای امنیتی برای امنیت آنان الزامی است. 
روستاها و شهرهای زیادی در طول مسیر توسط ارتش سوریه از وجود تروریست ها پاکسازی شده اند که در مشاهدات تنها اسکلت برخی از آنان باقی مانده و به شدت مخروبه شده اند تا حدی که سالها نمی توان آثار جنایت گروه های تروریستی رااز آن جا پاک کرد.
مردم سوریه با این که در طول بحران حدود هشت ساله مصیبت های زیادی را تحمل کرده اند، هیچ گله و شکایتی ندارند و تنها آرزوی همه آنان داشتن امنیت کامل است. 
جاده دمشق تا قنیطره به چاله های بزرگ و کوچکی تبدیل شده است که می توان حدس زد در طول بحران سوریه حتی یک بار هم ترمیم نشده است. 
تعداد زیادی از کامیون های هلال احمر نیز در طول مسیر قابل مشاهده بودند که اقلام غذایی و بهداشتی را به مناطق تازه آزاد شده از دست تروریست ها در استان قنیطره حمل می کردند. 
عکس های بشار اسد رئیس جمهوری و پرچم سوریه در پشت بام خانه ها، ادارات و درب مغازه در روستاها و شهرک های تازه آزاده شده در طول مسیر نیز قابل مشاهده بود. 
در ادامه هر چه به مناطق عملیاتی نزدیک تر می شدیم صدای انواع سلاح های جنگی شنیده می شد، اما این صداها برای ساکنان اطراف که هم جوار و یا درگیر جنگ هستند، هیچ اهمیتی نداشت. 
با عبور از آخرین ایست و بازرسی در منطقه الحاره در استان قنیطره، تردد خودروهای شخصی کمتر قابل مشاهده بود و در کنار جاده تانک ها و ادوات به همراه نیروهای نظامی ارتش سوریه مشاهده می شد. 
شهرها و روستاهایی که ارتش سوریه به تازگی از دست تروریست ها در قنیطره آزاد کرده است به شدت آسیب دیدند، طوری که حتی با خودروهای شاسی بلند نیز نمی توان به راحتی در طول مسیر رفت و آمد کرد، اما با همین منوال خودروهای سنگین، تجهیزاتی را از جمله مهمات، تانک و نیرو به مناطق درگیر با تروریست ها به این استان اعزام می کنند. 
با گذر از این مسیر به منطقه استراتژیک الرفید جایی که ارتش رژیم صهیونیستی روبروی ما در بلندی های 'تل الفرس' در جولان اشغالی حضور دارد، رسیدیم . آنان نظاره گر ما بودند و به گفته نظامی همراه، نظامیان این رژیم تمامی تحولات را زیر نظر دارد و هر نوع تغییری را به مسئولان بالادستی گزارش می کنند. 

آزادی الرفید و نگرانی رژیم صهیونیستی 
ارتش و نیروهای مسلح سوریه هفته گذشته، الرفید در استان قنیطره آخرین منطقه استراتژیک هم مرز با جولان اشغالی را آزاد کردند. تسلط ارتش این کشور بر این نقطه مهم، نگرانی شدیدی برای رژیم صهیونیستی به همراه دارد. 
جوانان این منطقه با موتور سیکلت های خود به نزدیکی صفر مرزی با رژیم صهیونیستی که ما در آن حضور داشتیم، آمدند. 
چهره های این افراد نشان از رنج و نگرانی هایی بود که تروریست ها در طول تصرف این منطقه برای آنان به وجود آورده بودند. 
این افراد ابتدا به دلیل اینکه ما غریبه هستیم از سخن گفتن خودداری می کردند، اما با گذشت زمان با ما همراه شدند و از تلخی ها و دشواری های مدت حضور تروریست ها در این منطقه به گفت و گو پرداختند. 

روایت جوانان الرفید از سختی های دوران اسارت 
همه جوانان این منطقه در یک کلام از تسلط ارتش و نیروهای مسلح سوریه با تمام وجود ابراز خوشحالی کردند، جالب تر از آن این بود که تعدادی از آنها با تروریست ها در این مدت همراه بودند و برای آنان کار می کردند. 
این افراد که هیچ گونه جنایتی در طول تسلط تروریست ها انجام نداده بودند با روند صلح ملی با دولت آشتی کرده و به وضعیت آنان رسیدگی کردند و مصالحه شدند. 
جوانان الرفید در گفت و گو با ایرنا از سختی های چند سال خود سخن گفته و از کمبودهای مواد غذایی، بهداشتی و شکنجه های دوران حضور تروریست ها سخن گفتند که مشخص بود کلامشان با احتیاط همراه بود و نگرانی از آینده داشتند. 
آنان که از گفتن نام خود هراس داشتند، افزودند: هنوز باور نمی کنیم که مناطق ما از وجود تروریست ها آزاد شده باشد زیرا آن ها ارتباط تنگاتنگی با رژیم صهیونیستی دارند. 
ساکنان الرفید ادامه دادند: منطقه ما در صفر مرزی با رژیم صهیونیستی واقع شده و برای امنیت خانواده خود نگرانیم، چرا که این رژیم پایبند به هیچ دین و مذهبی نیست و تنها جنایت و آدم کشی در پرونده خود دارد. 
این جوانان افزودند: امیدواریم ارتش سوریه نیروهای زبده و کار کشته را در مرز اشغالی جولان مستقر کند زیرا رژیم صهیونیستی قابل اعتماد نیست شاید دست به تحرکاتی علیه مردم این منطقه بزند. 
جوانان ساکن الرفید، خواستار توجه سازمان های حمایتی از مردم رنج دیده این مناطق شدند زیرا جنگ به شدت به آنان آسیب وارد کرده است. 
آنان که چهره هایی سوخته از آفتاب داشتند از نبود امکانات در مدت حضور تروریست ها رنج برده بودند و به گفته خودشان این بحران چند ساله درس عبرتی برای آنان شده و خواستار آزادی کامل سرزمین سوریه از حضور تروریست ها شدند. 

اسرائیل عامل اصلی نا آرامی ها 
این جوانان که در کنار مرز جولان اشغالی ایستاده بودند رو به تپه مشرف به تل الفرس که نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی حضور داشتند با اشاره تمامی مشکلات و ناامنی ها را متوجه این رژیم غاصب در سوریه دانستند. 
آنان از همکاری تروریست ها با رژیم صهیونیستی سخن گفته و اظهار داشتند: خودشان شاهد ارتباط فرماندهان تروریست ها با افسران این رژیم بودند و در بیشتر مواقع از تجهیزات و امکانات اسرائیل استفاده می کردند. 
جوانان منطقه الرفید افزودند: تروریست ها در چند ماه اخیر تحرکات شدیدی در مرز با رژیم صهیونیستی داشتند و از این منطقه تعدادی نیز به سرزمین های اشغالی گریختند. 
فرماندهان گروه های تروریستی در جنوب سوریه هفته گذشته با چراغ سبز صهیونیست ها، وارد سرزمین های اشغالی فلسطین شدند. 
'معاذ نصار' فرمانده تیپ سواران جولان، 'احمد النحس' از فرماندهان گردان های سیف الشام، 'علاء الحلقی' فرمانده جیش الابابیل و 'ابو راتب نصار از دیگر فرماندهان تیپ سواران جولان از جنوب سوریه وارد سرزمین های اشغالی فلسطین شدند. 

شعار مرگ بر اسرائیل جوانان الرفید 
جوانان منطقه الرفید در کمتر از هزار متری تپه اشغالی تل الفرس در حضور نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی ایستاده و با شعار مرگ بر اسرائیل خواستار آزادی مناطق دیگر سوریه از جمله جولان اشغالی شدند. 
برخی از این افراد که خود قبلا با تروریست ها همکاری داشتند با نشانه هایی همانند سنگ که متعلق به فلسطینیان است به سمت این کوه نشانه رفتند و نفرت خود را از این رژیم نشان داده و آمادگی خود را برای آزاد سازی کامل سرزمین های اشغالی اعلام کردند. 
بیشتر آنان مسبب اصلی جنایت ها در سوریه را حمایت رژیم صهیونیستی از تروریست ها دانسته و در این گفت و گو اعلام کردند که خود ما که قبل از آزاد سازی منطقه با تروریست ها همکاری داشتیم، شاهد این ارتباط بودیم. 

همراهی مردم الرفید با طرح آشتی ملی 
ارتش و نیروهای مسلح سوریه در مقابله با گروه های مسلح تروریستی در این کشور دو گزینه 'عملیات جنگی و آشتی ملی' را در پیش گرفتند که بیشتر این گروه ها خواهان مصالحه شده اند. 
تعداد زیادی از مردم این مناطق به ویژه جوانان الرفید هم مرز با جولان اشغالی به روند آشتی ملی و آتش بس پیوستند. 
مردم این منطقه و روستاهای همجوار با حضور در ایست و بازرسی در ورودی منطقه الرفید مراجعه و برای آشتی ملی فرم هایی را امضا و انگشت می زدند. 
این افراد که در صف های طولانی منتظر نوبت بودند به خبرنگار ایرنا گفتند که تروریست ها ما را مجبور می کردند که علیه ارتش و نیروهای مصلح سوریه اسلحه بگیریم. 
آنان تصریح کردند که ما به اجبار این کار را انجام می دادیم، حتی در این مدت یک تیر شلیک نکردیم و به عنوان نیروی سیاه لشکر تروریست ها حضور داشتیم که با حملات ارتش سوریه و فرار فرماندهان تروریست ها به طرح ملی پیوسته و خواستار مصالحه و عادی سازی وضعیت خود با نظام هستیم. 
یکی از افرادی که در ایست و بازرسی وجود داشت، گفت که قبل از پیروزی ارتش من به اجبار در خدمت تروریست ها بودم که با پیروزی ارتش و فرار تروریست هم اینک با افتخار برای امنیت کشور خود علیه دشمنان اسلحه در دست دارم. 
کلام آخر این که، جنگ عامل همه بد بختی ها و گرفتاری ها است که امیدواریم در هیچ کجای عالم شاهد جنایت و خونریزی نباشیم. 
استان قنیطره با مساحتی بالغ بر یک هزار و 861 کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر 100 هزار نفر، از کوچک‌ترین استان‌های سوریه به شمار می رود، اما این استان جنوبی سوریه به لحاظ آن که بخشی از بلندی‌های جولان و به تبع آن خط مستقیم تماس با ارتش رژیم صهیونیستی است، یکی از مهمترین استان‌های سوریه است. 
بلندی‌های جولان اشغالی یکی از مناطق حساس نظامی در خاورمیانه به‌شمار می‌آید. فاصله قنیطره مرکز این استان با دمشق70 کیلومتر است. 


اخبار سوریه را اینجا پیگیری کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال سروش الکوثرفارسی کلیک کنید


شنبه 6 مرداد 1397 - 12:22:45