طولانی ترین خسوف قرن 21 ، جمعه رخ می دهد

پنج شنبه 4 مرداد 1397 - 10:17:8
طولانی ترین خسوف قرن 21 ، جمعه رخ می دهد

تهران- الکوثر : ماه گرفتگی جمعه پنجم مرداد یکی از خاص‌ترین رویدادهای نجومی سال‌های اخیر است و این ماه گرفتگی کامل ، طولانی ترین خسوف قرن خواهد بود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، به گفته محققان، این ماه گرفتگی کامل به مدت 1 ساعت و 43 دقیقه اتفاق می‌افتد و در قاره‌های اروپا، آسیا، آفریقا، اقیانوسیه و بخش‌هایی از آمریکا قابل رویت است. اما مدت زمان کل این فرایند از آغاز تا پایان حدود 4 ساعت برآورد شده است. در جریان این رویداد کره ماه به رنگ قرمز تیره و مایل به قهوه ای دیده می شود. 

ناسا اعلام کرد این خسوف کامل یک ساعت و 42 دقیقه و 57 ثانیه طول می کشد. 
با این حال، بخشی از هر طرف ماه نیز در مدتی مشخص در خسوف می رود به این ترتیب که مجموعا خسوفی به مدت سه ساعت و 54 دقیقه رویت خواهد شد.
این خسوف در روز 27 ژوئیه در اروپا ، آفریقا و خاورمیانه  در میان ساعات غروب تا نیمه شب قابل مشاهده خواهد بود.
روز 28 ژوئیه نیز این خسوف در خلال نیمه شب تا طلوع آفتاب در بیشتر بخش های آسیا و استرالیا قابل مشاهده است. 

در طول این خسوف طولانی، ماه از مرکز سایه زمین می‌گذرد. آخرین ماه گرفتگی کامل قبلی در روز 31 ژانویه 2018 رخ داد و 1 ساعت و 16 دقیقه به طول انجامید. در این رویداد، ماه از بخش جنوبی سایه زمین گذشت. در ژانویه 2019 نیز یک ماه گرفتگی کامل دیگر رخ می‌دهد که در آن ماه از بخش شمالی سایه زمین می‌گذرد و این رویداد نیز 1 ساعت و 2 دقیقه طول می‌کشد.

برای تماشای این ماه گرفتگی با کیفیت بالا باید در نقاطی به دور از آلودگی هوا حضور یابید و البته مشاهده ماه گرفتگی بر خلاف خورشیدگرفتگی با چشم غیرمسلح نیز اشکالی ندارد. این ماه گرفتگی در استان های مرکزی ایران با وضوح بیشتری قابل مشاهده است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


پنج شنبه 4 مرداد 1397 - 10:16:28