منابع سوری خبر دادند:

پایان عملیات خروج ساکنان دو شهرک‌ الفوعه و کفریا

پنج شنبه 28 تیر 1397 - 9:42:59
پایان عملیات خروج ساکنان دو شهرک‌ الفوعه و کفریا

دمشق- الکوثر: تلویزیون سوریه از پایان عملیات خروج هزاران نفر از ساکنان شهرکهای شیعه نشین کفریا و الفوعه در استان ادلب پس از سالها زندگی تحت محاصره تروریست ها خبر داد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، به موجب توافقی که اجازه خروج هزاران ساکن دو شهرک شیعه نشین الفوعه و کفریا بعد از سال‌ها ماندن در محاصره شورشیان را می‌دهد، اتوبوس‌ها انتقال مدافعان مسلح و افراد غیرنظامی را از این دو شهرک تحت محاصره تروریستها در استان ادلب در ساعات اولیه صبح امروز پنجشنبه آغاز کردند.

خبرگزاری فرانسه از خروج اتوبوس‌ها از الفوعه و کفریا در حالی که ساکنان این دو شهرک در آنها بودند، خبر داد. اتوبوس‌ها ساکنان کفریا و الفوعه را از منطقه تفتناز در شمال شرق استان ادلب خارج کردند. همچنین تعدادی از زخمی‌ها صبح امروز با آمبولانس‌های هلال احمر سوریه به مناطق تحت کنترل ارتش سوریه در حومه جنوبی حلب منتقل شدند. تعداد آنها ۱۳ زخمی و ۱۸ همراه بود.

در این راستا تلویزیون سوریه نیز از پایان عملیات خروج ساکنان دو شهرک مذکور در حومه ادلب به سمت حلب خبر داد.

روز چهارشنبه بیش از ۱۲۵ اتوبوس متعلق به نظام سوریه به گذرگاه العیس در شمال سوریه رسیدند تا همه ساکنان دو شهرک مذکور را از استان ادلب به سمت حلب به عنوان مقصد اولیه منتقل کنند.

دیده بان حقوق بشر سوریه، نهاد وابسته به مخالفان، در این باره گزارش داد، خروج اتوبوس‌ها همزمان با اجرای بندهای توافق بین روسیه و ترکیه است که بر اساس آن ساکنان الفوعه و کفریا این دو شهرک را ترک می کنند و باقیمانده ربوده‌شدگان ساکن شهرک علوی نشین اشتبرق آزاد می شوند و در مقابل روسیه تضمین می دهد که ارتش سوریه دست به حمله نظامی به ادلب نزند و صدها زندانی شورشی آزاد می شوند.

تعداد ساکنان باقی مانده الفوعه و کفریا حدود ۷۰۰۰ نظامی و غیرنظامی تخمین زده می شود که بر اساس توافق، آنها ابتدا به حلب می روند و از آنجا به هر کجا که بخواهند منتقل خواهند شد.

این توافق شامل آزادسازی ۱۵۰۰ زندانی نزد نظام سوریه است که ۲۰ درصد آنها در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ بازداشت شده‌اند.

به گفته یک مقام آگاه، این توافق به صورت تدریجی اجرا خواهد شد به طوریکه در ازای خروج ۱۰۰ تن یا بیشتر از نیروهای مبارز هم‌پیمان ارتش سوریه از الفوعه و کفریا تعدادی از شورشیان از زندان‌های دولت سوریه آزاد خواهند شد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال سروش الکوثرفارسی کلیک کنید

الکوثر را در توئیتر دنبال کنید


پنج شنبه 28 تیر 1397 - 9:24:26