بیست و سه سال از نسل کشی مسلمانان بوسنی گذشت

چهار شنبه 20 تیر 1397 - 17:49:17
بیست و سه سال از نسل کشی مسلمانان بوسنی گذشت

تهران- الکوثر: مراسم بیست و سومین سالگرد نسل کشی مسلمانان شهر سربرنیتسا با حضور مقامات و شخصیت های بوسنی و هرزگوین و سفیران کشورهای خارجی برگزار شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، مراسم بیست و سومین سالگرد کشتار سربرنیتسا با حضور شخصیت های سیاسی، فرهنگی، مذهبی و نظامی بوسنیایی، دیپلمات ها و نمایندگان کشورهای خارجی، خانواده های قربانیان و بازماندگان جنگ و جمع کثیری از مردم بوسنی و هرزگوین و کشورهای دیگر امروز چهارشنبه یازدهم جولای در مرکز یادبود پوتوچاری برگزار شد.

از ساعات اولیه صبح امروز هزاران ماشین و اتوبوس وارد پوتوچاری محل برگزاری مراسم بیست و سومین سالگرد کشتار سربرنیتسا شدند. بیش از 177 اتوبوس و نزدیک به 2300 خودروی سواری به سوی قبرستان پوتوچاری و محل برگزاری مراسم در حرکت بودند به طوری که راه های منتهی به این منطقه از کیلومترها قبل مسدود شد.
روز گذشته نیز نزدیک به شش هزار نفر از شرکت کنندگان در پیاده روی صلح موسوم به مارش میرا پس از پیاده روی مسیر 30 کیلومتری در سه روز خود را به سربرنیتسا و قبرستان پوتوچاری رساندند و مورد استقبال گرم ساکنین این شهر قرار گرفتند. گروه اعزامی از جمهوری اسلامی ایران متشکل از فعالان فرهنگی و پزشکان کشورمان نیز همانند سال گذشته و گروه ۹ نفره از جوانان ایرانی که به دعوت یک سازمان مردمی بوسنی حضوری پرشوری در پیاده روی صلح داشتند. این گروه جوان در مدت حضورشان با جوانان و نوجوانان بوسنیایی و دیاسپورا ارتباط بسیار خوبی را برقرار کردند و در خصوص اشتراکات بین دو کشور تبادل اطلاعات نمودند.

باقر عزت بگوویچ رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین، حسین افندی کاوازوویچ رئیس العلمای جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین، والنتین اینزکو نماینده ی عالی جامعه ی بین الملل در بوسنی و هرزگوین، لارس گانر ویگمارک سفیر ویژه اتحادیه اروپا در بوسنی و هرزگوین، شفیق جعفروویچ رئیس مجلس نمایندگان بوسنی و هرزگوین، صفت سافتیچ رئیس مجلس اقوام بوسنی و هرزگوین، محمود حیدری سفیر جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین و هیئت همراه، هیئت های سیاسی از عربستان، ترکیه، واتیکان، آمریکا، مونته نگرو و کشورهای دیگر از جمله شخصیت هایی هستند که برای شرکت در مراسم بیست و سومین سالگرد کشتار سربرنیتسا حضور یافتند.
باقر عزت بگوویچ در این مراسم با تاکید بر لزوم محکومیت جنایتکاران و مرتکبین این نسل کشی گفت: سیاستمداران جمهوری صربسکا باید جنایتکاران را محکوم کنند و توجه داشته باشند که اقدامات آنان چه پیامی را برای جوانان خواهد داشت. وی در ادامه افزود: تعداد اجساد قربانیانی که هر سال برای خاکسپاری به اینجا آورده می شوند کمتر می شود اما تعداد افرادی که در سراسر جهان به قربانیان سربرنیتسا ادای احترام می کنند بیشتر می شود.


عزت بگوویچ در ادامه تصریح کرد: صرب ها و بوشنیاک ها در گذشته در کنار یکدیگر در صلح و آرامش زندگی می کردند و این روند در آینده نیز می تواند ادامه داشته باشد اما باید برای برقراری صلح و آشتی، ابتدا حقیقت روشن شود. انکار نسل کشی، حمایت و قدردانی از جنایتکاران و قهرمان خواندن آنان نمی تواند منجر به یک آشتی حقیقی شود. سیاستمداران جمهوری صربسکا باید از لفاظی و تحریک احساسات بازماندگان قربانیان بپرهیزند و توجه داشته باشند که برای نسل جوان و آینده این کشور چه پیامی دارند وقتی از “رادووان کاراجیچ” برای آنچه در سربرنیتسا انجام داده است تقدیر می کنند.”
در ادامه مقامات و شخصیت های بوسنیایی و نمایندگان کشورهای خارجی با اهدای گل، ادای احترام و قرائت فاتحه، یاد قربانیان نسل کشی سربرنیتسا در سال 1995 را گرامی داشتند.
در حدود ساعت 13:20 نماز جنازه توسط حسین افندی کاوازوویچ رئیس العلمای جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین اقامه شد و پس از آن تابوت های قربانیان بر دوش خانواده ها و مردم داغدار بوسنی و هرزگوین تشییع و به خاک سپرده شد.
طبق پیش بینی ها جمعیتی نزدیک به 40 هزار نفر در مراسم امسال حضور داشتند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال سروش الکوثرفارسی کلیک کنید

 


چهار شنبه 20 تیر 1397 - 17:37:57