ایران در رسانه‌های جهان عرب

چهار شنبه 20 تیر 1397 - 14:51:50
ایران در رسانه‌های جهان عرب

تهران- الکوثر: برخی رسانه‌های عربی در پوشش اخبار ایران همچنان بر موضوع مسائل اقتصادی متمرکز شده و به تصمیم ایران برای برداشت دارایی‌هایش از بانک‌های خارجی پرداختند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، نفت و تحولات مرتبط با آن از جمله سیاست خصمانه آمریکا برای جلوگیری از صادرات نفت ایران و احتمال افزایش بهای آن تا یکصد دلار از جمله محورهایی است که برخی روزنامه های عربی در پوشش اخبار ایران به آن پرداختند.

در این میان برخی از این منابع به شکست تلاش های آمریکا برای مانع تراشی در مسیر صادرات نفت ایران پرداخته و نوشتند: به نظر می رسد مشتریان نفت ایران مانند چین و هند چندان با خواسته های دونالد ترامپ همراه نیستند.

اینکه ایران برای مقابله با تحریم های آمریکا چه برنامه هایی دارد از دیگر مطالب مورد اشاره در منابع مزبور است.

در این میان روزنامه الاخبار با انتشار مطلبی تحت عنوان "پاکستان به آمریکا و عربستان: نه به اتاق الموک در خاک ما علیه ایران" نوشت: آمریکایی ها و پشت سر آنان سعودی ها در تلاش برای انتقال "نسخه الموک" از سوریه به ایران از طریق به وجود آوردن کانون های فرسایشی هستند که در آن بلوچ های ایران هیزم جنگ جدیدی باشند که از منطقه بلوچستان پاکستان شعله ور می شود.

"برنامه های جدید ترکیه- ایران برای دور زدن تحریم های آمریکایی؟" مطلب دیگری است که الاخبار منتشر کرده و در ذیل آن نوشت: اقتصاد ترکیه به دلیل کاهش بهای لیره در برابر دلار از ابتدای سال جاری میلادی با زلزله بزرگی روبرو است و در این میان برخی محافل سیاسی ترکیه از تلاش مشترک این کشور با ایران برای پیدا کردن راه های جدید به منظور ادامه تبادل اقتصادی در پرتو تحریم ها علیه ایران هستند به گونه ای که این همکاری به نفع هر دو طرف باشد.

الاخبار مطلبی نیز با این عنوان منتشر کرد:" ولایتی در مسکو: نامه ای از آیت الله خامنه ای به پوتین".

به نوشته این روزنامه در پرتو بالا گرفتن جنگ اقتصادی علیه ایران، این کشور با استفاده از ارسال پیام های دیپلماتیک به مجموعه ای ازپایتخت ها در تلاش برای تماس و ارتباط با تعداد هرچه بیشتر از دوستان است. مهم ترین این پیام ها را علی اکبر ولایتی مشاور رهبری ایران به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه منتقل می کند آن هم در زمان سیاسی حساس که رویارویی با فشارهای آمریکا پس از خروج از توافق هسته ایران سرفصل آن است.

"جنگ نفتی ترامپ با مانع روبرو می شود: تهران در توافق هسته ای می ماند؟"، عنوانی است که الاخبار در ذیل آن نوشت: نخست وزیر چین بار دیگر بر حمایت از توافق هسته ای تاکید کرد. همین موضع از سوی صدر اعظم آلمان نیز اعلام شد. وزیر خارجه هند نیز اعلام کرد تحریم های آمریکا علیه ایران چالشی برای کشورش است، زیرا هند روابط خوبی با تهران و واشنگتن دارد. اما در عین حال اظهار داشت منافع ما ملی است.

روزنامه سعودی الشرق الاوسط با عنوان " الجبیر: فتنه انگیزی های طایفه ای ایران را نمی پذیریم"،به ادعاهای دروغین و تکراری الجبیر پرداخت .

"واشنگتن گردان های الاشتر را یک سازمان تروریستی می داند"، عنوان دیگری است که الشرق الاوسط منتشر کرد و نوشت: آمریکا روز گذشته این گروه در بحرین را که از طرف ایران حمایت می شود یک سازمان تروریستی معرفی کرد.

روزنامه سعودی الحیات به موضوع نرخ ارز در ایران پرداخته و این عنوان را منتشر کرد: ایران از نرخ واحد برای ارز خود منصرف شده و بازار ثانویه ای را برای ارز ایجاد می کند.

این روزنامه در مطلب دیگری به تحریف سخنان معاون اول رئیس جمهوری اسلامی کشورمان پرداخت و نوشت: " معاون روحانی: تحریم های آمریکا اقتصاد ایران را فلج می کند". این در حالی است که جهانگیری تاکید کرده بود آمریکا با تحریم‌های خود به دنبال آسیب زدن به اقتصاد ایران و فلج کردن آن است.

روزنامه الریاض با ادعای تجاوز قایق های ایران به آب های منطقه ای عربستان نوشت: به دلیل تجاوزات پی در پی قایق های ایرانی به مناطق ممنوعه و میدان ها و سکوهای نفتی در آب های عربستان در خلیج فارس که بر اساس خط مرز دریایی مشخص است، از ایران شکایت شد . روزنامه عکاظ نیز در مطلبی مشابه این ادعاها را تکرار کرد.

روزنامه الاتحاد امارات متحده عربی در مطلبی با عنوان " پامپئو: برای جلوگیری از صادرات نفت ایران بعد از نوامبر با قاطعیت تعامل خواهیم کرد"، نوشت: وزیر خارجه آمریکا در مورد دستیابی به نفت ایران بعد از چهارم نوامبر آینده هشدار داد و گفت این اقدام نقض تحریم های آمریکا علیه ایران خواهد بود.

این روزنامه در مطلب دیگری با عنوان " الجنیبی: توافق بر سر رد دخالت ایران" نوشت: جمعه الجنیبی نماینده امارات در اتحادیه عرب تاکید کرد، چین از اقدامات دولت امارات در حل و فصل مسالمت آمیز قضیه جزایر سه گانه تنب بزرگ و تنب کوچک وابوموسی یا از طریق گفتگوی مستقیم و یا ارجاع به دادگاه بین المللی حمایت می کند.

روزنامه البیان نیز در مطلبی مشابه به انتشار اظهارات پامپئو علیه ایران پرداخت و این عنوان را منتشر کرد:" پامپئو: با امارات و عربستان در تلاش برای جلوگیری از شر ایران هستیم".

روزنامه الاهرام در مطلبی با عنوان "ایران برای برداشت 300 میلیون یورو از آلمان با تحریم های آمریکا روبرو است"، نوشت: در چارچوب آمادگی برای جنگ "تحریم ها" بین آمریکا و ایران، سفیر آمریکا در آلمان از مسئولان این کشور خواست از تلاش های ایران برای برداشت مبالغ مالی زیاد که بالغ بر 300 میلیون یور است از بانک های آلمان و انتقال آن به داخل ایران جلوگیری کنند.

پایگاه خبری عربی 21 نیز با اشاره به اظهارات وزیر دفاع کشورمان مبنی بر اینکه آمریکا جنگ روانی علیه ایران را در پیش گرفته است به پوشش سخنان وزیر دفاع پرداخته و به نقل از او نوشت: آمریکا با این کار درصدد نشان دادن شکاف بین دولت و مردم ایران است.

"آیا بهای نفت به یکصد دلار افزایش خواهد یافت؟"، عنوانی است که پایگاه خبری العربی الجدید منتشر کرد و نوشت: با توجه به سرسختی آمریکا در مورد صادرات نفت ایران و اوضاع لیبی و ونزوئلا این سوال مطرح است : آیا بهای نفت به یکصد دلار افزایش خواهد یافت.

این منبع همچنین به سفر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به روسیه اشاره کرد و نوشت : پیش بینی می شود پرونده سوریه و نفوذ ایران در این کشور از جمله محورهای دیدار او با ولادیمیر پوتین باشد آن هم در شرایطی که مسکو در تلاش است تماس های خود را با تمام طرف های مرتبط با قضیه سوریه حفظ کند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال سروش الکوثرفارسی کلیک کنید


چهار شنبه 20 تیر 1397 - 14:42:12