محمد البخيتي : سازمان ملل نمي تواند بحران يمن را حل کند

جمعه 15 تیر 1397 - 23:53:38
محمد البخيتي : سازمان ملل نمي تواند بحران يمن را حل کند

تهران - الکوثر : عضو دفتر سیاسی جنبش انصار الله یمن با تأکید بر مقاومت در مقابل متجاوزان گفت بحران یمن فقط از طریق نیروهای داخلی و نه از طریق سازمان ملل قابل حل است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، محمد البخیتی عضو دفتر سیاسی جنبش انصار الله یمن در خصوص تصمیمات شورای امنیت مبنی بر ایجاد راه حل سیاسی و باز ماندن دو بندر الحدیده و الصلیف گفت : ما در دیدار با فرستاده ویژه سازمان ملل بر ضرورت ایجاد راه حل فراگیر بحران و همچنین نظارت سازمان ملل بر بندر الحدیده و واردات این بندر گفتگو کردیم تا بهانه ای برای متجاوزان در زمینه ادعای ورود تسلحیات از طریق بندر الحدیده باقی نماند. 
وی در توضیح سخنان محمد علی الحوثی رئیس کمیته عالی انقلاب یمن که گفته بود ائتلاف سعودی تلاش می کند مأموریت فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن را با مشکل مواجه کند ، گفت : من از اینجا باید به ملت یمن و همه ملت های عربی تأکید کنم به ایجاد راه حل از طریق سازمان ملل هیچ امیدی نداشته باشند حتی اگر نیت فرستاده جدید نیت خیر باشد، زیرا سازمان ملل در بسیاری از امور نقش و توان خود را از دست داده است. به عنوان نمونه فرستاده ویژه قصد دارد طرح ابتکاری کشورهای عربی را برای ادامه فعالیت خود مد نظر قرار دهد در حالی که این طرح مدت زمانی است که ماهیت خود را از دست داده است. این طرح فقط از سوی دو گروه مشخص مورد تأیید قرار گرفت و جنبش انصار الله، جنبش حراک جنوبی و گروه جوانان انقلابی در آن حضور نداشتند. وي افزود : همچنین قطعنامه های شورای امنیت در مورد یمن تا کنون قطعنامه های جانبدارانه بوده است و ملت یمن را از حق دفاع محروم کرده و به کشورهای متجاوز اجازه داده است از تمام تسلیحات علیه یمن استفاده کنند، از این رو ملت یمن این قطعنامه ها را زیر پا گذاشت. مصلحت منصور هادی و نیروهای وابسته به او در تداوم بحران و جنگ و کشتار است و به نظر می رسد سازمان ملل همچنان مجبور به همکاری با منصور هادی است.
البخیتی در مورد سخن محمد علی الحوثی مبنی بر اینکه راه حل سیاسی جز از طریق اعمال فشار بین المللی به دست نمی آید و انتظارات جنبش انصار الله از جامعه جهانی در این خصوص گفت : درخواست و انتظارات از جامعه جهانی موضوعی است و اینکه آیا جامعه جهانی در مسیر صحیحی حرکت خواهد کرد و این فشارها را اعمال خواهد کرد موضوع دیگری است که ما آن را بعید می دانیم. باید تأکید کنم راه حل در دستان مردم یمن قرار دارد و روند سیاسی باید دوباره از سر گرفته شود و همه جریان های سیاسی داخلی به پای میز مذاکره بازگردند تا یک مذاکره یمنی - یمنی شکل بگیرد و یک قدرت اجرایی که مقبول همه طرف ها است زمام امور را دست بگیرد. ما به دلیل اینکه بهانه متجاوزان را که ادعا می کنند از بندر الحدیده به عنوان مکانی برای قاچاق اسلحه استفاده می شود، قطع کنیم پذیرفتیم که سازمان ملل بر این بندر نظارت داشته باشد، اما دوباره تأکید می کنیم راه حل نهایی بحران نه در دست سازمان ملل بلکه در دست خود یمنی ها است.

وي تاکيد کرد اگر تمام طرف های یمنی موفق شوند پای میز مذاکره بنشینند و روند سیاسی را با ارائه ابتکار عمل های داخلی پیش ببرند بحران حل خواهد شد در غیر این صورت تنها راه باقی مانده پیش روی ملت یمن حضور در جبهه های جنگ و مقابله با تجاوز علیه یمن و شکست دادن آن است. هر گونه راه حلی که از طریق سازمان ملل ارائه می شود باید منافع آمریکا، انگلیس، فرانسه، عربستان و امارات را فراهم کند، از این رو ایجاد هر گونه راه حل از طریق سازمان با مشکلات عدیده ای مواجه است. شما اگر به بحران های موجود در منطقه نگاه کنید متوجه می شوید سازمان ملل نتوانسته است در عراق و سوریه و لیبی مشکلات را حل کند و مهار بحران در این کشورها فقط از طریق نیروهای داخلی ممکن شده است. متجاوزان از طریق سازمان ملل و پیشنهاد مذاکره قصد دارند گزینه های تسلیم اسلحه و خروج از شهرها را بر ما تحمیل کنند تا به اهداف خود دست یابند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


جمعه 15 تیر 1397 - 23:53:28