توافق بزرگ دمشق با کردهای سوریه!

جمعه 15 تیر 1397 - 8:49:8
توافق بزرگ دمشق با کردهای سوریه!

بعداز اشغال عفرین توسط ارتش ترکیه ، کُردها سرنوشت شان را به واشنگتن سپردند اما بعداز چندماه. آمریکا درخصوص منبج هم با ترکیه توافق کرد. اکنون کُردها با دمشق به توافقی دست یافته اند که آن روزها از آن امتناع می کردند.

تهران- الکوثر جهاد رضا، کارشناس رسانه در یادداشتی می نویسد: زمانی که تهدیدات ترکیه در برابر کردهای منطقه عفرین به اوج خود رسیده بود، پیشنهادی از جانب دولت سوریه و همچنین روسیه به نیروهای دموکراتیک سوریه SDF ارائه شد مبنی بر آنکه در مقابل ورود نیروهای ارتش سوریه به این منطقه، از حمله ارتش ترکیه به عفرین جلوگیری خواهد شد.

اما کردها با یک اشتباه محاسباتی بزرگ و با اعتماد کامل به امریکا، پیشنهاد دولت سوریه و روسیه را رد کردند و نتیجه همانطور که گمان می رفت شکست کامل و سریع آنها و اشغال منطقه عفرین توسط ترکیه بود. شاید کردها آن زمان که پیشنهاد دولت سوریه را رد میکردند، با خود اینگونه فکر می کردند که امریکا در مقابل عملیات ترکیه مانع ایجاد می کند، اما بعد از چند دیدار ترکی - امریکایی بود که کرد ها جنگنده های ترکیه را بالای سر شهرهای خود دیدند و جمعیت مردمی که از عفرین آواره می شدند.
حالا خبر می رسد که کُردها با دمشق به توافقی دست یافته اند که آن روزها از آن امتناع می کردند. توافقی به مراتب با امتیازات بیشتر برای دمشق و البته بعد از آنکه کنترل عفرین و منبج از دست آنها خارج شد و به منطقه تحت نفوذ ترکیه تبدیل شد.


اما چه چیز برای کردها تغییر کرده است که حاضر به توافق با دمشق شده اند؟

طبیعتا اشغال عفرین توسط ارتش ترکیه زمانی میسر شد که امریکا با ترکیه معامله کرد و خود کُرد ها هم سرنوشت شان را به واشنگتن سپرده بودند.
چند ماه بیشتر نگذشت که امریکایی ها بر سر منطقه مهم منبج هم با ترکیه توافق کردند و خودروهای گشتی ارتش ترکیه به این منطقه هم پا گذاشتند.
اما حالا در آستانه دیدار پوتین و ترامپ و در جریان رایزنی های مربوط به عملیات جنوب سوریه درعا، خبرهایی مبنی بر توافقات جدید روسیه و امریکا بر سر سوریه مطرح شده که می تواند برای کردهای سوریه ویران کننده باشد.
اگرچه جزئیات چنین توافقی قطعی نیست، اما یکی از امتیازات امریکا خروج نیروهایش از تنف و پایگاه های موقتش در مناطق کردنشین است.
امریکا مخالفت شدید ترکیه با سیطره کردها در مرزهایش را می بیند، و برخورد شدید دولت و ارتش عراق با جدایی طلبی کردستان عراق را دید، و از طرفی مناطقی در سوریه مانند "التنف" مکانی مستحکم و دائمی برای حضور امریکا نیست؛ و حتی مناطق عرب نشین تحت سیطره کردها هم هر روز شاهد گرایش بیشتر به دولت مرکزی سوریه است. از جمله رقه و طبقه و حتی جنوب حسکه و دیرالزور.

اینها را بگذارید در کنار تغییرات موسمی سیاسی در داخل امریکا و این نکته که حضور نظامی امروز امریکا در سوریه، در قالب ائتلاف بین المللی، در مأموریت مقابله با داعش عنوان می شود و مجوز دارد. و معلوم نیست مجوز آن در امریکا بعد از عملیات شرق فرات علیه داعش ادامه داشته باشد.
مجموع این عوامل و فشار بی وقفه ترکیه، ادامه حمایت موثر امریکا را برای کردها مبهم می نماید و آنها را به توافق با دولت مرکزی سوریه وادار کرده است.
 

توافق کردها با دولت سوریه

اگرچه هنوز این توافق نهایی نشده، اما بعد از چند دور مذاکرات در دمشق و قامشلی بین دولت سوریه و خودمختاری کردستان سوریه، شاهد بازدید نمایندگان دمشق از استان رقه بودیم که نشان از جدی بودن مذاکرات دارد. تا پیش از این، نیروهای نظامی امریکا در استان های رقه و دیرالزور مانع چنین امری می شدند.
 

آنچه که بعنوان جزئیات احتمالی این توافق تاکنون منتشر شده عبارت است از :

  • ورود ارتش سوریه به استان حسکه و حمایت از مرزهای سوریه با عراق و ترکیه
    این مورد شامل شعبه های سرباز گیری ارتش سوریه و ایست بازرسی های مشترک با نیروهای کرد می شود.
  • پیوستن نیروهای کرد به ارتش سوریه و برخورداری از حقوق و مزایا برای بازماندگان کشته های مبارزه با داعش؛ مدت مبارزه با داعش جزو خدمت وظیفه اجباری آنان محسوب خواهد شد.
  • اهتزاز پرچم دولت سوریه در تمام مناطق و پایین آوردن پرچم ها و نشانه های کردی از جمله تصاویر اوجالان.
  • تحویل چاه های نفت و گاز به وزارت نفت سوریه
  • قراردادن زبان کردی در واحد های رسمی آموزشی
  • معرفی یک شخصیت کرد به عنوان وزیر نفت سوریه


بدیهی است که این شرایط کفه امتیازات را به نفع دولت سوریه سنگین می کند و می تواند تسلط کامل دمشق بر خاک سوریه را بازیابی کند؛ و باید دید در اجرا این موارد تا چه اندازه تحقق پیدا میکند.
خصوصا آنکه امریکا مانع اصلی چنین توافقی می تواند باشد..


اخبار سوریه را اینجا پیگیری کنید

 

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 15 تیر 1397 - 8:49:3